E-böcker……

Den här julen bjuder DN Kultur på tre aktuella e-böcker alldeles gratis för dig som är prenumerant.  Två böcker jag inte läst tidigare laddade jag ner och har just avslutat Odödlig av S. J.Bolton

Tyckte titel var lite trist men snart kunde jag inte släppa boken för den var otroligt spännande och jag kommer säkert att läsa fler Bolton framöver. Paradisoffer av Kristina Ohlsson har jag läst så nu återstår den tredje, Kanada av Richard Ford ? Det här är faktiskt den första E-boken jag läser, det var nytt för mig. Nu är det ju läs -och surfplattor som gäller men det går utmärkt att läsa via datorn.

Nu stundar snart  Allo allo emliga armén.  Den 2013 års traditionsenliga farsen av Eva Rydberg och Fredriksdalsteatern. Så bänka er vänner nu brakar det loss 🙂

Önskar ett riktigt Varmt och Gott  2014 !
Kram kram Sylvia

Lämna en kommentar

9 kommentarer

  1. Hej, Sylvia!

    Alltid trevligt med nya böcker men…gillar vanliga, av papper 🙂
    En speciell känsla och doft och så är det bekvämt att kika i bokhyllorna och läsa om någon gammal goding eller ge bort de man klarar sig utan.

    Har visserligen aldrig testat e-böcker då jag inte har någon läsplatta och inte orkar jag sitta framför datorn och glo mina ögon trötta ty ljuset fr. skärmen är inte sådär jättenyttigt för våra ögon, så jag avstår både läsplattor och annat.

    Men visst är det praktiskt om man inte kan ta sig till bibban eller köpa böcker, men ändå..slösa en massa el..! Men vem vet, man ska ju aldrig säga nej innan man testat 😉

    Men det är allt bra gott att ligga i sängen och läsa innan man somnar. Gör inget att boken glider ur händerna och ner på golvet. Värre med en laptop 😉

    Gott att kura med en bok i detta eviga mörker och regnet ska vi bara inte tala om…tar visst aldrig slut, här i Götet i alla fall.

    Eva Rydberg gillar jag för hon är duktig på mycket och borde uppmärksammas betydligt mer än vad som är fallet.
    Satiren om 2:a världskriget är jag inte så förtjust i för den har ju visats på teve i original i evigheter.
    Att skämta om soldater och krig är inte riktigt i min smak.
    Trevlig läsning!
    Kram, Agneta

    Svara
    • Hejsan Agneta!
      Håller med dig. Det är något visst att få en vacker bok i handen men e-böcker kan vara ett bra alternativ för att läsa.Har man inte tillfälle att ta sig till biblioteket så är det behändigt att ladda ner en e-bok.och inte behöver man tänka på att lämna tillbaka den heller. Så har jag ju syrran som är snäll och sticker till mig en bok då och då:-)
      Jag tittade på Eva Rydberg och hon är going strong fortfarande en fars med många fina rollkaraktärer! Jag gillade den 🙂
      Kramen Sylvia

      Svara
      • Jag har sett på Adlibris att dom har en läsplatta till salu sedan evigheter och nu är det halva priset 🙂 Läste lite i PDF filerna om hur den funkar och insåg genast mitt dilemma, har inget trådlöst nätverkskort i denna datorn 😦
        Tänkte inte alls så långt när den inköptes.
        Ingen Smartphone har jag heller. Har inget trådlöst alls!
        Så att ladda ner böcker med bara en vanlig dator det vete katten om det går?
        Att sitta framför stationära och läsa är föga tilltalande dock.

        Är urusel på all denna teknik som droppar in stup i kvarten och innan jag hinner blinka så har det kommit något nytt och bättre och sällan att man får någon bra förklaring till vad som behövs som ”kringutrustning”. ALLA har inte trådlöst, smartphones o.s.v.

        En liten surfplatta skulle jag kunna tänka mig men då är jag ju där igen…trådlöst… 😦
        Visst, det går att köpa och installera trådlöst nätverkskort i denna datorn men det kostar en bra slant och kanske det är bättre att vänta tills det är dags för ny stationär dator? Denna funkar riktigt bra faktiskt och har ju några år på nacken.

        Får väl se nu i januari hur mycket min pension har sänkts innan jag gör något drastiskt 😦
        Hyran kommer att stiga ordentligt också så det gäller att fundera över vad som är nödvändigt…
        Men visst finns det mängder med tekniska prylar som jag gärna vill leka med 🙂

        Såg några snuttar av Rydberg då jag zappade över i reklampausen och visst är hon bra men Sven var ju som klippt och skuren för rollen som Renée.. eller vad caféägaren heter..:-)
        /Agneta

    • Hejsan Agneta!
      Inte behöver du ha trådlöst! för att låna e-böcker från bibban.

      Registrera dig för ett bibliotekskort och pinkod. Detta går bra på biblioteket hemsida./ .
      Läsprogram till dator:
      /Adobe Digital Editions för PC./ Ladda hem gratis från Adobe.Måste bara registrera dig. för konto där./ ladda hem programmet med Webbläsare Firefox eller Chrome / ska visst vara bra? /
      På ditt biblioteks hemsida finns bra information att läsa om du ev skulle prova någon gång! 🙂
      /Kram kram Sylvia

      Svara
      • Tack goa vännen för info. 🙂
        Det är så att jag har sneglat på både surf/ läsplatta för evigheter sedan, vill ju hänga med 🙂
        Men den kräver ju någon form av uppkoppling och är lätt att ta med sig till olika rum.
        Ska testa detta !
        Bibban har varit stängt lääänge! Och det är det stora stadsbiblioteket vid Götaplatsen som ligger närmast mig 😦
        Tusen tack o kram 🙂 /Agneta

  2. Hejsan Sylvia!
    Jag prenumererar inte på DN längre, men E-böcker lånar jag från biblioteket och läser via min surfplatta. Det är riktigt trevligt och just nu håller jag på med ”Analfabeten som kunde räkna” av Jonas Jonasson. Den är faktiskt mycket bättre än 100-åringen!
    Det är inte helt lätt med den nya tekniken och igår var jag och hjälpte vår fd ordföranden för SPF ( 80 år) att ladda hem både bokläsarprogrammet Aldiko och de där tre böckerna från DN till hans surfplatta.
    Ha det så gott Sylvia!
    Kram, Ingrid

    Svara
    • Det är mest för makens skull vi har DN kvar. Han vill ha den till morgonkaffet. Väntar på ”Analfabeten som kunde räkna” från syrran. Hundraåringen får vara för mig. Tycker e-böcker verkar vara ett bra alternativ att läsa böcker, Bara att ladda hem en bok från biblioteket och inte behöver man tänka på att lämna tillbaka den heller när lånetiden är slut. Nu blir det väl att kolla på läsplattor säkert mer behändigt en att sitta vid dator 🙂 kram Sylvia

      Svara
  3. Hej!
    Stadsbiblioteket vid Götaplatsen har varit stängt för stor ombyggnad i evigheter och läste på hemsidan att dom kanske…blir klara under första kvartalet i år..kanske.
    Samtidigt lägger dom ner tre andra…
    Kort och kod som best. via nätet gäller max 3 mån. sedan måste man till bibban som är stängt…
    E-böcker får lånas i max 28 dag. sedan stängs filen ner.
    Bokbussen kör inte till mitt kvarter. Räknar med att vi alla ska ta oss ner till Götaplatsen som bygger om….
    Varför krångla till det?
    Ska kolla med kommunen varför gamla/sjuka inte har rätten att läsa böcker utan att försöka ta sig till ett bibliotek eller varför inte bokbussen kan ta en sväng hit för dom är på andra sidan motorvägen…….
    Sak samma med ID-kort. Dom som inte kan ta sig till bank och fotograf får vara utan med allt vad det innebär.
    Postens ombud lämnar icke ut något med enbart fullmakt som apoteket gör och där finns ju starka mediciner…
    Ack ja….Internet ska ju vara praktiskt men det vete katten…
    Tack och kram, Agneta

    Svara
    • Fy sjutton så krångligt det låter. Att det alltid ska vara så besvärligt att stötta och hjälpa. Det låter så bra på pappret men sedan gäller det inte i praktiken. Det är skamligt att du inte ska kunna få hjälp med detta.
      Kramen på dig vännen 🙂

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

