En liten solskens dag …..

PENTAX ImageJa, nu är påsken snart här och nu hoppas man på en härligt varm påskhelg.  Idag var jag till ICA och handlade och på ICA-kortet fick men en liten påskgåva, ett påskägg att fylla med smågodis. jag fyllde, och fyllde……

Senare satt jag och kollade på  Bredbandsbolagets hemsida där jag har Internetuppkopplingen. Min Laptop som hänger med till stugan under sommaren har ett mobilt 3G-modem som inte är så vidare snabbt men det funkar, 99:-Kr/mån som kund, annars 199:-Kr/mån.

4G moden

Fick då se ett mobilt bredband 4G som är mycket snabbare än det jag har, för exakt samma pris. 99:-Kr /mån. Jag ringde och undrade vad det skulle kosta för mig att ändra till det snabbare 4G modemet.  Killen blev fundersam och var borta en bra stund. Så fick jag det glada beskedet att jag skulle få mitt gamla modem utbytt till ett 4G modem utan några ändringar på mitt abonnemang. Modemet kommer med post inom en vecka. Jag blev så  jätteglad. Vilken solskensdag!  Men visst  gäller det att vara uppmärksam och information får man ofta leta sig fram till på egen hand.  / Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

10 kommentarer

  1. Inte har jag sett att man kan få påskgodis på vår ICA-butik.😦
    Så bra att du fick det snabbare modemet när du väl sa till, men som du säger, det gäller minsann att man själv är uppmärksam. Betalar du 99:-/månad hela året, eller bara sommarmånaderna när du använder modemet?
    Ha en fin fortsättning på veckan!
    Kram, Ingrid

    Svara
    • Man tycker det skulle vara lika i alla ICA butiker men det kanske beror på föreståndaren, hur givmild han är;-) Ja, det blir hela året. Det är enklare så och slippa säga upp abonnemanget till vinterhalvåret. Det är rätt så skönt att kunna ta till den när gubben vill se på sporten😉
      Detsamma till dig Ingrid! /Kramen

      Svara
  2. Hej, Sylvia!
    Grattis till nytt modem🙂
    Men irriterande ändå att man jämt ska behöva ”jaga” priser.
    Jag har aldrig sett ett sådant modem då jag bara har min stationära Inspiron fr. DELL och med det gamla vanliga stora modemet kopplat till ett telejack. Men det ser ut som mitt USB-minne och så behändigt. USB gillar jag bättre som backup än CD-skivorna som tar evigheter på sig att hitta fram till rätt spår.
    Faktum är att jag funderade över att börja använda trådlöst för att få ner månadskostnaden hos Telia men jag kan då inte hitta något trådlöst nätverkskort i denna datorn. Har du ett i din? Vi har ju likadana stationära så därför undrar jag, men utgår fr. att man skulle ha ”köpt till” ett sådant för det var säkert inte standard på den tiden…då…..för så jäkla längesedan som över 4 år…😉
    Var inom DELL’s hemsida och ett trådlöst kort kostar runt 500,- och det var väl att ”ta i” tycker jag.
    Så är det ju den lilla detaljen att jag ska montera det på rätt plats i burken också och det kan nog bli knepigt..?
    Om jag fattat saken rätt så betalar du för Internet för två datorer? Dels för den stationära och så laptopen? Tycker att man borde få ha flera datorer på samma modem till EN kostnad.
    Ett trådlöst modem går ju att flytta fr. en dator till en annan antar jag🙂
    Det vore ju smart som attan att bara ha ett modem och EN avgift för två datorer🙂
    Det blir ju en bra slant/år för enkom uppkopplingen när man räknar efter.

    Nu vännen ska jag se på TV3 när Patrik Sjöberg åker till Rio för att träffa legendariske brasilianske anfallaren och målskytten Romario som är en knepig typ.

    Kram och så önskar jag dig en riktigt trevlig påskhelg!
    /Agneta

    Svara
    • Gokväll
      Till den stationära datorn har jag Bredband LAN en bredbandslösning där det redan finns ett uttag från Bredbandsbolaget. i lägenheten.. Jag kan ha en så kallad Rauter i lägenheten och kan då koppla ihop flera datorer på samma abonnemang. Men till stugan måste jag ha detta Mobila bredband, som är trådlöst via mobilnätet. Detta mobila modem kan jag inte ha till en stationär dator.På så sett är det ju väldigt behändigt med en Laptop för då slipper du alla sladdar. Hoppas jag har förklarat rätt nu men du får ta det med lite reservation vännen för jag är inte vidare insatt detta med nätverk ska du veta.
      Kram på dig vännen.och natti natti .-)

      Svara
      • God kväll!
        Jag är usel på detta med trådlöst och mobilt bredband också. Men tror att jag förstår att du surfar via mobilnätet med laptoppen vilket kanske inte är detsamma som trådlöst…eller kanske är det det? Både mobiler&datorer går ju via alla dessa master och det måste finnas täckning så därför litar jag mer på telejacket. Inte så lätt att kapa heller som det trådlösa är😦

        Men med ett trådlöst nätverkskort i den stationära så borde du ju kunna surfa med nya lilla modemet på båda dina datorer för 199,-/mån. vilket låter toppenbra. Bara till att flytta det lilla USBmodemet till den datorn du använder.
        Märker att jag behöver lära mig mer om detta.

        Om Romario tycker jag inte! Sedan må han vara en av världens bäste fotbollspelare genom tiderna men för Patrik Sjöberg och TV3 hade han inget till övers trots avtal och säkert en bra slant som ersättning. Usch en sådan egotyp! Hoppas du eller kanske maken såg programmet…
        Nattiskramen, Agneta

  3. Jag kan koppla in min laptop med en rauter och köra båda datorerna samtidigt i lägenheten på LAN abonnemanget och det kostar inte något extra. Men kruxet är att det inte funkar med ett mobilt modem för den stationära.Trådlöst nätverkskort vet jag inte hur det funkar ? Jag fattar inte heller så mycket men så här är det här. Det Mobila modemet är ett måste till stugan.
    Kram på dig vännen och ha en solig dag!

    Svara
  4. det var ett bra pris i månaden för din mobila bredbandsuppkoppling
    och dessutom 4G till samma pris
    Själv har jag 3G och det kostar mera och om jag ska ha 4G det blir ännu dyrare
    och ja, det gäller att vara uppmärksam och ja, information får man ofta leta sig fram på egen hand
    det är krångligt med alla olika uppkopplingar, priser, avtal osv.
    Kramar

    Svara
    • Ja, det var rena turen jag fick se detta erbjudande. Idag fick jag hem modemet och har just installerat det och det är bra mycket snabbare än det jag hade tidigare./ Kramis

      Svara
  5. Elisabeth

     /  28 mars 2013

    In och önskar en GLAD PÅSK och hoppas den blir mycket skön med god mat och gott sällskap. Har varit här och läst lite inlägg hos dig
    kram och på återseende🙂

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

