Hänt i veckan

lullJag fick nog en liten släng av flunsan ändå. Jag har varit hängig en hel vecka med snuva och hosta men ingen feber men nu tror jag det har vänt. Det känns så ?

Nu har jag läst klart  Vyssan Lull  den tredje boken i Carin Gerhardsens Hammarbyserie. Hon blir bättre för varje bok hon ger ut. Hon skriver på ett speciellt sätt och man får ledtrådarna i lagom doser och känner att något är på gång, och man får ligga steget före poliserna – men det blir ändå aldrig trist och förutsägbart. Jag väntar redan på fortsättningen. Rekommenderar varmt Carin Gerhardsens Hammarbyserie. Läs den, för du har många bra lästimmar framför dig!

Vilken vinter vi har. Det tar emot att bulta på sig en massa kläder och jag drar mig för att gå ut men idag var jag en liten sväng för att få lite motion men det är huggarn isande  kallt, inte det minsta skönt.

PENTAX Image

Jag fick en så fin blomkorg fylld med påskliljor av Annika i förra veckan men  jag vågar inte ha den stå på balkongen nattetid utan ställer den nära vädringsventilen vid ett fönster. Nu börjar påskliljorna slå ut så sakteliga och det är frågan om de klara sig till påsken. Våren är  lite extra kall i år och isen ligger riktigt tjock i Mälaren säger våra grannar från ön. De åker skoter över isen och det är inte så vanligt i slutet av mars.

PENTAX Image

Den här krukväxten köpte jag till köksfönstret.  Tror den heter våreld eller rosenkalankoe som trivs i halvskugga och det passar bra hos mig. Den har jättesöta små rosa blomklasar och jag har för mig den brukar blomma länge.

Må gott och ha en fin kväll. Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

8 kommentarer

  1. Jag önskar att det kunde varit lite annan temperatur, så att man kunde få byta ut den trista ljungen i krukorna ut mot påskliljor och penséer, för att inte tala om gravarna där jag skulle vilja göra fint till påsk, men det går ju inte i den här kylan. Idag har det dessutom snöat hela dagen, så nu är det full vinter här igen.
    Jag brukar inte lida av vårdepressioner, men i år är det svårt att känna sig glad.och hoppfull. Det känns som om det aldrig kommer att bli vår i år, 😦

    Svara
  2. Och skriver som en kratta gör jag också. 😉
    Kram!

    Svara
    • Tänk vad vädrets makter kan ställa till det. Humöret sjunker till nollan.;-) Just nu skiner solen här och då blir det genast roligare. / Kram

      Svara
  3. Hejsan, Sylvia!

    Hoppas att du mår bättre nu och att du håller dig inne i den goa värmen med bra böcker och god mat ett tag till, för nu är det mera snö och kyla på G inför helgen i hela landet. Ner mot -10 kan det bli, sa dom i alla fall på TV.

    Här har det snöat i dag men snön har blåst iväg som vita spöken utmed gator och trottoarer, ty vi har säkert minst kuling…! Snö är ok. men det är den bistra vinden fr. havet som tar musten ur de flesta och den har en förmåga att leta sig in i varje liten vrå.

    Calandiva heter den söta varianten av Kalanchoe och blommorna är dubbla och söta som små rosor. Har jag köpt de senaste åren men inte alls lika hållbar som Kalanchoen som kan börja växa om igen om man klipper ner den.

    Påskliljor fanns till salu i kruka i dag på Hemköp men köpte inga för tippar på att dom hinner vissna innan påsken. Svårt när man inte själv är i butiken för att inspektera och dessutom har dom rent ut sagt så bedrövliga växter så dom är nästan vissna när dom kommer hit med dom 😦

    Roligt att du hittat bra böcker nu när flunsan invaderat dig 😉

    Jag håller på med en trilogi om Irland som börjar runt 1840 och fy katten så illa irländarna blev behandlade av engelsmännen som helt sonika ockuperade både ön och deras privata bostäder.
    Över 1 miljon emigrerade under denna tiden till Canada/USA.
    Förvånar mig inte alls att det än i dag är så stora motsättningar.

    Krya på dig vännen och trevlig läsning ! Varm kram, Agneta

    Svara
    • Tack Agneta, Calandiva är det så den här sorten heter med de dubbla blommorna.
      Jag har varit så seg och inte gjort mycket nytta. Då är det skönt att ha biblioteket att tillgå inte långt härifrån. Förhållandet mellan dessa båda länder har väl inte alltid varit det bästa. Låter som en intressant och spännande trilogi./ Kram

      Svara
  4. Skönt att det har vänt nu med flunsan
    det går tyvärr så många förkylningar och influensor just nu
    Och ja, vilken vinter vi fick igen….inte kul alls..
    Men hörde just nu på nyheterna att i början av April kommer det att vända..
    Längtar till att våren fortsätter och det blir mera sol och varmare….och man väntar otåligt nu,…
    Vilken fin blomkorg du fått och krukväxten du har.
    kram

    Svara
    • Läste just det är flera olika sorters influensor som härjar vilt. Så har man klarat av en sort så kan man snabbt åka på en annan basilusk och de frodas i kylan konstigt nog. Påskkorgen är så fin och hoppas den ska klara sig fram till påsk. / Kram

      Svara
  5. Hej Sylvia!
    Hoppas du har kryat på dig nu lagom till helgen. Tur ändå att du tagit sprutan, annars hade du kanske blivit liggande riktigt sjuk, influensan är inget att leka med. I övrigt håller jag med kommentatorerna ovan, humöret börjar sjunka ikapp med temperaturen.

    Kram och ha en skön helg
    Meggan

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

