Biodags

sugerI julas fick vi två biobiljetter med ett sista datum som i morgon och idag var vi och såg dokumentären
” SEARCHING FOR SUGAR MAN”

Svensken Malik Bendjellouls dokumentär är en otrolig berättelse om en musiker som upptäcktes i Detroit på 60-tal och som han  sedermera fått pris för Bästa dokumentär och Publikpriset i Sundance.

Filmens huvudperson, artisten Diaz Rodriguez, upptäcktes på 1960-talets Detroit, spåddes en lysande karriär  och spelade in två album på 70-talet. Båda två blev en flopp, Rodriguez försvann från musikscenen och försörjde sig i stället som grovjobbare i rivningsbranschen. Men på en annan kontinent fick hans musik ett helt annat fäste.

I Sydafrika blev hans politiska sånger en inspiration i anti-apartheidkampen och Rodriguez sålde tydligen fler skivor än Rolling Stones. Något han själv var helt ovetande om liksom om det sydafrikanska rykte som gick ut på att han var död. En riktigt intressant film och ett spännande livsöde att få ta del av. Hans musikstil, med sin sydamerikanska rytm  är härlig att lyssna till. Långt efter det att filmen var slut  satt publiken kvar och njöt av hans musik som spelades.

När vi kom hem efter bion blev jag så trött och frös och fick en brinnande huvudvärk. Slängde mig på sängen och somnade som en stock och sov i över en timme. Nu har vi ätit och det känns genast bättre. Förr hade jag ofta huvudvärk men på senare år nästan aldrig.

I kväll ska jag se på Veckans brott med Leif GW Persson som gräver i olösta kriminalfall och svarar på tittarnas frågor.

Ha en skön kväll alla !  / Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Hej, Sylvia!

    Jag går aldrig på bio och är därmed dåligt uppdaterad när det gäller filmer men om denna har jag hört om på TV. Låter som en riktigt bra film och vem vill inte ”gunga med” i rytmer fr. Latinamerika…härlig musik🙂

    Trist att du fick ont i huvudet om det nu beror på filmens för höga ljud eller kanske dags att kolla synen, för ibland kan nya glasögon hjälpa bra. Det går ju fort numer med sämre syn. Tokfort😦

    Även jag fick en rejäl släng av huvudvärk tidigare i dag och lite yrsel , men när jag tittade ut fick jag förklaringen..SNÖ…och då sjunker mitt redan låga blodtryck som alltid.

    Även jag har fastnat ordentligt för Veckans Brott och LGW som är både lite ”pojkcharmig” och otroligt kunnig, men får väl zappa över till TV3 21.30 för att se vilka gäster Patrick Sjöberg ska grilla i dag. Han är då rakt på sak den killen och det känns faktisk uppfriskande då de flesta ”fjäskar” på tok för mycket.

    Krya på dig vännen! Kramis, Agneta

    Svara
    • I går kväll tänkte jag, nu har jag fått en släng av influensa med idag är jag mycket piggare. Flunsan är man tacksam för om man slipper. Veckans brott har blivit riktigt poppis och visst har han glimten i ögat LGW och säkert en mycket kunnig person. Patrick Sjöberg tycker jag är en fin kille som står för sina åsikter men det programmet har jag helt missat…. det gäller att hänga med ,-) / Kram

      Svara
      • Hej, igen !
        Jag såg Patrick möta sin första gäst, Börje Salming , som är en av mina favoriter och så otroligt ödmjuk och naturlig trots alla enorma framgångar.
        Han togs ut till den bästa hockeyfemman under hela 1900-talet av Internationella Ishockeyförbundet . Inte illa inte! Vi har nog inte fattat hur STOR han var/är i Canada. Så både Borg/Stenmark krympte en aning😉
        Repris på söndag 15.25 på TV3 om du/maken är intresserad.
        Det var ett toppenbra program och ska se reprisen då jag missade början !
        Kram, Agneta

      • Tack för det Agneta!
        Låter intressant att höra om Börje Salmings storhetstid. i Canada. Gubben blev riktigt intresserad och det ska vi absolut se på. tack snälla för det tipset.
        Kram och ha det gott vännen!

  2. Det är ju en lovprisad film och jag förstår att den är sevärd. Hoppas att den kommer till Klintehamn också så småningom.

    Jag såg en dokumentär om Jason Becker (not dead yet) på TV igår kväll och den kan jag rekommendera om den går i repris eller finns på SVTPlay.

    Jason Becker var en helt fantastisk gitarrist och otroligt lovande, men försvann från rampljuset när han fick ALS. Hans prognos var dyster och man trodde att han skulle kunna leva högst ett par år, men 22 år senare lever han fortfarande. Via ett dataprogram som följer hans ögonrörelser kan han skriva och spela in musik. Det var en fantastisk historia att få ta del av.
    Kram, Ingrid

    Svara
    • Ja, det var en sevärd film som jag kan rekommendera. Dokumentären om Jason Becker låter intressant. Kollade och den finns att se på SVT-Play ett tag framöver så den ska jag absolut titta på. Visst är det fint med SVT-play. / Kram

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

