Hemma igen!

kap8

Så är vi hemma igen efter en härlig vecka på Kap Verde. Nu har vi sovit ut efter hemresan som blev nattflyg 9 timmar och jag var förstås klarvaken hela tiden. Allt har varit toppen och vi är så nöjda med resan.
Skulle nog vilja påstå att Kap Verde är ett bättre alternativ till Kanarieholmarna på vintern. Varmare klimat och lugnare tempo. Deras budord No Stress gäller verkligen

Det är en varm och solig ö med underbara långa sandstränder. Blåser gör det alltid mer eller mindre men det gör det bara behagligt skönt.  Det var fin standard på vårt – All Inclusive – hotell med riktigt god mat och dryck. För övrig är det brunt och torrt på Sal men under en rundtur på ön fann vi ändå små pärlor som är värda ett besök. Regn är ett praktiskt taget okänt begrepp och vill man sola och bada sig bort från den svenska vintern är Sal- Kap Verde ett utmärkt val.

Vi behöver handla en hel del för det är bra tomt i kylen. Vi ska nu iväg till Sickla stormarknad  för att proviantera en del matvaror. Jag måste också förbi biblioteket för att hämtar boken ” Kaffe med Rån” Catharina Ingelman – Sundberg som jag beställt för ett bra tag sedan och idag är det sista dagen att hämta den.

Önskar en Trevlig helg!
Kram Sylvia


Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

13 kommentarer

  1. Det låter ju helt underbart. Välkommen hem

    Svara
    • Tack Astrid! Vi hade en fin vecka. Soligt och lagom varmt 23-24 grader varje dag, då får man vara nöjd / Kramen

      Svara
  2. Så vackert det ser ut och härligt att ni njutit och haft det skönt. Synd bara att det ska behövas 9 timmar i luften säger hon som sällan kommer någonstans eftersom hon inte gillar att flyga. Ser fram emot fler fina bilder!

    Kram och trevlig och vilsam helg önskar Meggie

    Svara
    • Ja vi är så nöjda med resan. Visst är det en lång flygresa men då är man nästan garanterad fint väder. Vi var på Kanarieöarna för några år sedan och det var kallt och trist hela veckan Jag gillar inte heller att flyga med det har blivit mycket bättre ju fler resor vi gjort. När man väl kommit upp och får något att äta och dricka brukar nerverna komma på plats igen
      Kram tillbaka och ha en skön helg!

      Svara
  3. Hej och välkommen hem, Sylvia!

    Lite skillnad på klimat men du vänjer dig snart😉
    Sal påminner lite om Lanzarote med stenar och avsaknaden av frodig grönska. Tänk ändå att inv. måste gå och köpa/hämta vatten…men så blir det ju på öar och livet blir väl också lite lugnare då. Lite slitet ser det allt ut när man synar husen noga, men de som är målade har ju glada färger. Vill minnas att man låter bli att måla husen/bygga dom helt färdiga för att på så sätt slippa betala skatt..?

    Visst har vi klimatförändringar som märks, ty Kanarieöarna var ett säkert kort på 70-talet. I alla fall vissa av dom, som t.ex. Fuerteventura.

    Och till Mallorca reste många på 50/60-talet för att få sol och värme men nu måste man resa allt längre bort, i alla fall i jan/feb/mars, men sedan är det väl helt ok.

    Roligt att ni hade det bra och trivdes och det låter ju som en plats att ”ladda batterierna på”…inget håll-i-gång och hyfsat lagom värme. Trodde nog att det skulle vara liiite varmare, men det verkar ju lagom när man kommer direkt fr. snö&kyla. Huden/kroppen fick väl en chock ändå😉

    Ny bok på G har du ser jag och den har ju fått lite blandade reaktioner och är ett bra inlägg i debatten om den usla äldrevården i vårt rika land😦
    Ska bli intressant att läsa din åsikt om den.
    Trevlig kväll! Kram, Agneta

    Svara
    • Tack tack. Ja, du vädret kunde vi inte klaga på. Blåste från havet gjorde det för det mesta men ändå kändes det så behagligt. Vågorna hade jag lite svårt att förlika mig med. Även om de flaggade grönt tyckte jag det var lite pirrigt med de stora vågorna men saltvattenspolen var helt underbar. Försökte sätta mig vid datorn men det var alltid kö till de tre som fanns så det fick vara. Ringa och messa till Sverige gick som hejsan. Boken jag hade med mig ”Steget Efter” blev oläst så blir det istället Kaffe med Rån som jag ska ta tag i. Ska bli kul att se hur den är. Jag fick vänta 12 veckor på den så den verkar vara omtyckt ?
      Kram

      Svara
  4. Välkommen hem Sylvia!
    Det låter som om ni haft en bra resa och det ska bli spännande att få se lite bilder därifrån.
    Ha nu en skön helg!
    Kram, Ingrid

    Svara
    • Ja den var en härlig resa även om det är en lång flygresa.. De går ner på Kanarieöarna och det sinkar ju. Till hösten ska de visst börja med direktflyg till Kap Verde. Ön Sal där vi var är väl inte särskilt vacker torrt och brunt ,påminner om Lanzarote men dessa underbara breda långa vita sandstränder är helt underbara. En resa jag kan rekommendera varmt. / kram

      Svara
  5. Elisabeth

     /  25 februari 2013

    Vad jag njutit av din reseskildring, intressant skrivet till. Vad skönt att ni är hemma igen så man vet var ni är…..:)

    Svara
    • Så roligt att du tittat in Elisabeth. Nu har man kommit in i gamla vanliga gängorna igen. Det känns alltid roligt att komma hem efter en resa tycker jag. Kanske våren är på gång, det kändes nästan så idag. /kram

      Svara
  6. Hejsan Sylwia o välkommen hem från en fin semester som jag ser att ni haft.
    Det är så trevligt att titta på korten o läsa det du skrivit.
    Vår son med fru var där för några år sedan o hade bara possitiva erfarenheter med sig hem.
    Nu väntar vi på våren o ni har ju erat fina ställe i skärgården att åka till.
    Jag skulle vilja ha ett litet torp gärna nära vatten men pengavinsten lyser med sin frånvaro.
    Som pensionär har jag inte så många kronor men lider ingen nöd. Det finns så många som inte får ihop till mat än gång.Trivs i lägenheten och har satt min egen prägel på den.
    Nu känner jag att krafterna börjar komma tillbaka men det har varit en jobbig tid.
    På fredag firar vi väl på varsitt håll för då är det vårmånad Hurra!
    Kram o ha det gott.

    Svara
    • Tack Love!
      Ja, nu ska vi fira ordenltigt när vårmånden träder in, en härliga tid vi går till mötes. Snart far du också iväg på en tripp förstår jag av vad jag läste inne hos dig. Hoppas det blir en härlig försmak av sommaren för dig och dina kära.. / Kramen

      Svara
  7. Vilken härlig resa!

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

