Soligt vinterväder

vinter_990450c

Idag har vi  -12 grader men med solens hjälp och snabba steg håll vi värmen och tågade iväg på en skön promenad. Snön gnistrade så vackert och det knarrade under skosulorna.

Jag har lånat hem lite läsbart. En  andra bok av Johan Theorins trilogi  Blodläge  där handlingen utspelar sig på Öland och en bok av Andrew Taylor, brittisk författare ”Nattvandraren” Jag har tidigare läst  ” Den amerikanske pojken” som var suveränt bra.

images (2) Jag drömde härom natten att jag låg och snusade så skönt under en palm vid en härlig sandstrand. När jag sedan vaknade tänkte jag, så härligt det skulle vara att sticka iväg någon vecka framöver och få njuta av sol, bad och ljumma kvällar någonstans söderut. Så, igår gick jag och förnyade mitt pass. Giltighetstiden är nu bara fem år och nu var dags. Det gick väldigt snabbt. Jag lämnade mitt gamla pass och fick ta ett fingeravtryck och ett nytt foto, där på plats, och så är det klart att hämta om cirka  fem dagar. Nu ska jag gå igenom vad det finns för solresor på nätet som skulle passa oss och försöka få med mig gubben och koppla av en vecka. Vi får väl se framöver hur det blir?

semlisNu är det dags för kaffe och årets första semla för mig. Ingvar är inte så förtjust i semla och vill hellre ha en vetebulle. Sedan ska jag puffa upp mig i soffhörnan en stund och fördjupa mig i Nattvandraren.

Må så gott alla och ha en riktigt skön Helg!  Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

12 kommentarer

  1. Här har det också varit fint och soligt vinterväder, men kallt..
    men ändå skönt när solen är framme och det är ju så vackert ute nu
    Ljuvlig dröm du hade och det var nog ingen dum idé att förnya passet ifall någon trevlig resa skulle dyka upp
    kram och ha en fin fortsatt helg

    Svara
    • Vi får väl se om jag hittar en bra solresa till ett skapligt pris. Idag har det varit soligt och fint men när jag nu tittar ut genom fönster så har det börjat snöa igen! /Kramis

      Svara
  2. Hejsan, Sylvia!

    Ja du min vän, den typen av drömmar är vi nog många som har , även dagtid😉 Hoppas innerligt att din förverkligas med det snaraste ! Läste att resorna söderut är i stort sett slut under februari så det är många som längtar efter lite mildare klimat.

    Andrew Taylor har jag inte läst något av, vad jag kan minnas i alla fall och detta verkar vara en spännande bok. Klickade på länkan som du lagt ut och läste om ‘Nattvandraren’ men också om ‘Det blödande hjärtat’ som utsågs till 2009 års bästa utländska deckare enligt Svenska Deckarakademin. Suggestivt så det förslår. Åren räcker snart inte till för alla böcker jag vill läsa. Mina kom i dag…äntligen!

    Semla är inte min favorit heller då jag inte gillar mandelmassan. Föredrar wienerbröd/croisssant framför bulldeg!

    I kväll tittar jag på SVT1 och ”Stjärnorna” för att se vad dom har att erbjuda. Efter Guldgalan visas en Brittisk deckarminiserie i 2 delar om Kommissarie Falcón som kanske kan vara något ?

    Hoppas du får en varm o go dröm i natt, nu när passet är ordnat, ty då är man liksom redan på väg😉
    Kram kram
    Agneta

    Svara
    • Så skönt att böckerna kommit till rätta. Jag hade nog tänkt låna ”Det blödande hjärtat” som ska vara bra men den fann inte inne. Har börjat så smått på Nattvandraren en psykologisk mordgåta i 1700-talets Cambridge med ruggig och mystisk stämning och man förs in i en sluten värld som präglas av gamla traditioner och farliga intriger….

      Ska kolla lite mer på resor om det finns några kvar i februari till ett vettigt pris;-)

      Ikväll ska jag se del 2 av En pilgrims död där Rolf Lassgård är perfekt i rollen som chef för kriminalpolisen och som är frustrerad över att Palmemordet inte blev löst. Riktigt bra tycker jag.
      Kram och må gott!

      Svara
  3. Det låter väl jättehärligt med en vecka i lite sol och värme. Jag har några planer i samma riktning. Få se om jag sätter dem i verket.
    Här har inte varit riktigt lika kallt, men soligt och vackert och jag tog mig också en promenad på förmiddagen. Solen värmde riktigt gott trots att det var -6 grader.
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    Svara
    • Så kul att vi är ute i samma ärende :-9 Hoppas våra planer ska bli uppfyllda. Ska fortsätta att kolla lite till innan vi bestämmer oss. Måste nog åka en bra bit söderut för att vara säker på solen?
      Ha en fortsatt vin söndag!

      Svara
  4. Hej Sylvia!

    Ja, det där med en solresa lockar verkligen nu, vi hade 16 minus här i Götet idag på morgonen.

    Semla ja, det har vi inte provat på ännu, maken älskar det, jag är inte sådär, men en liten en kan ju gå an.

    Har njutit av Stjärnorna ikväll och det är verkligen ett härligt program som berör och skapar mycket tankar.

    Ha en fortsatt fin helg!
    Kramar
    Berit

    Svara
    • Ja, du vilken vargavinter vi har men idag var det bara några – grader och då kan man riktigt känna att solen värmer. Så börjar dagarna också bli längre det märks på eftermiddagen. Jag gillar semlor men man får ju passa sig😉
      Varm kram Berit och ha en fortsatt fin dag! 🙂

      Svara
  5. Haha, ser att du också var ute och knarrade i snön igår. Vilka fantastiska dagar vi har haft och idag var ju temperaturen också litet mer behaglig.
    Vad skönt det låter med en solresa, hoppas verkligen att ni hittar något som passar. Men du, är det inte litet fusk med semlor redan? Fast den ser ju oförskämt god ut!🙂

    Kram Meggan

    Svara
    • Halloj Meggie! Du ska veta att jag klarat mig från dessa härliga underverk, nypudrade, med äkta mandelmassa och nyvispad grädde som står där framdukade i fönstret hos Gunnarssons Konditori på Götgatan i fyra veckor men nu gick det banne mig inte längre. Prova på en du också🙂
      Ha en riktig skön vecka!
      Kramar om!
      Sylvia

      Svara
  6. Härligt väder så vi får promenera på och se till att vi tar vara på solstrålarna. Tycker jag blir på bra humör bara solen visar sig. Det där med resor är jag inte mycket för men hoppas du hittar något mysigt ställe🙂
    Ha en skön dag!
    Kram!

    Svara
    • Jag gillar att resa ! Vi hade tänkt en vecka söderut på ett mysifgt ställe med lite sol, bad och värme! Nu har vi snart bestämt oss…tror jag? ! Kram kram
      Svara

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

