Lutfisk och läsgodis

2307En grå och mulen dag har det varit här. Jag gick till biblioteket och hämtade boken ”Vilseledd” av Linwood Barclay, som jag väntat på  länge. En deckarthriller som sägs, ska vara riktigt bra? Hoppas jag kommer att gilla den. Den första boken av Linwood som jag nyligen läst, Morgonen hon försvann, föll mig inta alls i smaken.

Under mellandagarna har jag läst klart en bok jag lånat av syrran  Skumtimmen  av Johan Theorin. En bok jag kan rekommendera varmt. Det är en blandning av deckare och skräckhistoria där händelserna i boken utspelas på norra Öland.

images (1)Jag fick se att de hade lutfisk i kyldisken och eftersom vi inte åt det i julas så ska vi två, festa på det till Trettondagsafton. Lutfisk med vitsås, potatis, gröna ärter, skånsk senap  och kryddpeppar. En delikatess som är ett måste i juletid. Nu ska jag lägga lutfisken i en bunke fylld med vatten och byta vatten några gånger innan jag tillagar den så blir den  fast och fin.
…………………………………………………………………………………………..

imagesLutfisk är en maträtt som består av torr fisk / långa  som lagts i lut, för att därefter blötläggas innan den slutligen kokas.
I dag äts oftast lutfisk kring jul, men Lutfiskens dag infaller fredagen före Alla helgons dag. Av gammal tradition påbörjar man lutningen på Anna-dagen den 9 december för att fisken skall hinna bli klar till jul. Förr åt man lutfisk till helger och fester året om. Gustav III:s hov njöt av den blötlagda fisken under hela våren och på bondbröllop i Skåne serverades fisken varje dag under de veckolånga bröllopsfesterna. Det var lite matnyttigt om lutfisken.  Källa: Wikipedia.

Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

8 kommentarer

  1. Vi skippade ju lutfisken på julafton och jag saknar den faktiskt, för det är hemskt gott.Vi äter den som ni gör, med gröna ärtor. Undrar om jag inte ska kolla med Carina och Bosse om de är intresserade av ett mål lutfisk till trettonhelgen. Man kan ju inte göra det bara för sig själv.
    Kram, Ingrid

    Svara
    • Det blir lite för mycket med lutfisk på julbordet men det är så himlens gott och det går ju bra att äta rätten vid ett senare tillfälle. Roligt att ungarna också gillar fisken🙂 Kram

      Svara
  2. Hejsan, Sylvia!

    Jasså, du vågar dig på ytterligare en bok av Linwood Barclay. Ska bli intressant att få din recension framöver. Har just uppdaterat min sida med mängder av boktips då adlibris just nu har 3 pocket för 99,- fraktfritt och jag hittade några som jag har kikat på länge så nu blev det köpa av🙂 Men vill gärna ha fler…..

    Lutfisk som är så gott eller i alla fall såsen..den är ju A och O. Som barn minns jag hur vi hade en stor spann i skafferiet med torkad lutfisk som du visar på bilden här ovan. Fisken fick ligga i blöt i evigheter och det byttes vatten stup i kvarten. Men under senare år köpte vi alltid fisken fryst i en folieform vill jag minnas och den kunde man bara sätta in i ugnen direkt och behövde inte blötläggas. Har inte ätit lutfisk på många år nu men att laga till 1 pers. med sås och allt är lite för jobbigt. Visserligen är den godast dagen efter när man stuvar den i goda såsen🙂
    Smaklig måltid och hoppas att du fått tag på en fin bit som inte blir tll mos…lätt hänt.

    Väldigt intressant info. du lämnar om lutfisken. Tänk ändå vad man lär sig, för om detta hade jag ingen aning såklart. Men är nog inte ensam om denna okunskap😉 Torkad fisk är ju praktiskt och hållbart.

    Älskar fisk av alla de slag och har faktiskt nyligen slutat äta kött utom då klycklingfilé. Tycker inte korv/köttet smakar gott längre och färsen vete katten vad den består av. En köttkvarn borde man ha och köpa kött direkt fr. en gård . Importerat fr. andra sidan jordklotet slutade jag med för längesedan men det finns väl i färsen antar jag😦

    Har fått ”nojan” på Janssons och det är lika spännande varje gång för den blir alltid olika beroende på potatisens fasthet liksom smaken på löken. Som variant hade jag rå purjolök i och det var supergott, bättre än gul lök🙂 Mellangrädde såklart…..ingen blaskig matlagningsgrädde och så formen smörad med smör😉 Ska det va, så ska det vara gott!

    Strax, 22.00, ska jag se på Världens historia på SVT1 om det kan vara av intresse. Missade Ken Follett på 3:an som du skrev om, men lika bra det kanske, för jag har ju boken att läsa och uppföljaren har redan kommit ut.
    Kram, Agneta

    Svara
    • Fisk tycker jag bättre om än kött nu för tiden och lutfisk gillar vi båda två. Janssons är också jättegott och det var ett bra tips med rå purjolök istället för lök. Måste provas nästa gång. Börjat läsa Vilseledd / Linwoods bok och det tar sig…… Kram kram!

      Svara
  3. Åh vad gott!

    Svara
  4. Lutfisk är jätte-gott
    Och kommer ihåg den mamma gjorde som smakade underbart
    med vitsåsen med salt och kryddpeppar över
    nu blir jag otroligt suktad…
    kram och ha en fin fortsatt fredagskväll och helg

    Svara
    • Vi som är äldre har säkert som barn provat på lutfisk men för den yngre generationen är det säkert en maträtt som kan vara lite främmande. / Kramis

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

