Dunder – Creme

Skärmklipp

Jag har en längre tid haft problem med narig, eksemliknande hud i pannan.  Har lugg, som jag trivs med, om det kan göra saken värre? Provat många olika slags krämer. Cortisonsalva hjälper tillfälligt men den vill man inte hålla på med för ofta.

Beställde en tub hudkräm på nätet. Fick tips av en väninna som rekommenderade Läsö-Saltcare- Creme och jag har nu använt krämen till natten i några veckor och är jättenöjd och måste skriva om dunder krämen. I början sved det efter jag lagt på den och antar det är saltet som gör detta. Det försvann snabbt vartefter huden blev slätt och fin. Jag är verkligen nöjd att ha hittat en bra hudkräm som funkar och som samtidigt innehåller naturliga produkter?

Läsö-Saltcare Creme
” Havets egen hudvårdsserie – Gör gott för både hud och hår! Læsø-Saltcare Creme är en mjukgörande och fuktighetsbevarande creme som kan användas till alla hudtyper, Kombinationen av detta unika saltvatten och naturliga mineraler som magnesium, kalcium, jod och spårämnen har visat sig ha en positiv verkan på torr, fjällande och irriterad hud. Sedan starten, 2004, har inrapporteringarna varit många och personer som varit hänvisade till cortisonsalvor har nu äntligen fått ett naturligt alternativ.”

Har nu läst klart ”Gustavs grabb” som jag gillade och kan varmt rekommendera!

Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Hej, Sylvia!
    Så fint det blev med min tomte här! Tack för att du lagt ut den🙂

    Vad roligt att du hittat något som hjälper🙂 Jag glädjer mig å dina vägnar ska du veta!
    Jäkligt irriterande när just pannan drabbas. Men det är ju tur att det inte är insidan av pannan som drabbats…ha ha ha😉

    De som har eksem/psoriasis/acne blir ju hjälpta av sol och salta bad så visst ligger det något i detta med salt/jod . Jag köpte havssalt och hällde i badkaret som ung och drömde mig ut till skärgården med salta vågor..:-)

    Att det svider brukar bero på Jodet i saltet. Det är ju det som är det viktiga. Tänk dock på att jod är färskvara och har kort hållbarhet ! Det ska stå på din förpackning när den är gjord om jodet ska ha någon effekt.
    En god ié är också att kolla upp hur mycket Jod det är i din creme för den tas upp av huden och går ut i blodbanan.

    Så när man köper joderat salt står det på förpackningen ”bäst före-datum” vilket är ointressant då jodet försvinner efter några månader liksom vid kokpunkten, så det borde stå när man packade saltet. Jod är livsviktigt för både människor och djur.
    Brist på jod ger ju struma och för mycket jod som finns i skaldjur och många naturpreparat t.ex. kan ge giftstruma. Ack ja, det är mycket att tänka på numer.

    Lugg är icke att rekommendera vid problem med huden i pannan sa min mamma som var damfrisör i 50 år och det är har jag sett bevis på.
    Kanske kan vara en god idé att du även testar deras schampo? Håret kan irritera och har man då färgat det eller använder ett schampo som man inte tål så kan man få problem.
    Men måste medge att priset är högt för dessa ”Naturliga” produkter🙂
    Men allt är bättre än kortison!
    Jag får t.ex. utslag i nacken av att mitt silkeslena hår irriterar om jag har ”fel” schampo så nu sätter jag upp det i en liten ”Föl-svans” ..ha ha ha.

    Jag slog ju ett slag för rapsolja mot just eksem/psoriasis i min dagbok. Det går bra att smörja in lite kallpressad svensk rapsolja i pannan och den har garanterat inga tillsatser. Kan vara ett bra komplement och lite mildare. Oljan kan man ju ha till en god sallad också.

    Men man får ju testa sig fram och det viktigaste är ju att man hittar rätt vilket du uppenbarligen har gjort! Grattis!

    Du vet ju såklart att ”stress” ger denna typen av problem en s.k. ” Blommningstid ”…😉

    Så här skrev jag i min dagbok:
    Vid torr hud/eksem är lotion/kräm med rapsolja suveränt bra.
    http://www.gunnarshogsgard.se/

    Varm kram och lycka till!
    /Agneta

    Svara
  2. Jag var lite tveksam först om jag skulle prova krämen men är glad jag gjorde det för den funkar verkligen. Trivs inte utan lugg! Under sommaren försvinner problemet så någon form av eksem är det säkerligen. Lotion / rapsolja låter bra. Ska titta in på länken du skrev. Ja du, just nu är det särskilt stressigt så snart får jag väl smörja mig med salt-kräm både här och där Hihihi !
    Kramen till dig 🙂 / Sylvia

    Svara
  3. Vad bra att du hittade en kräm som hjälpte.
    Kollade sidan på Eleven.se och såg de har ett schampo också
    kanske det vore bra för mig med hårbotten som ofta är besvärlig
    Kram

    Svara
    • Roligt när man hittar en kräm som hjälper. Schampot har jag inte provat för hårbotten har jag inga problem med. Krämerna kostar lite och då vill man ju de ska funka. / Kram

      Svara
  4. Så bra att du hittade en kräm som fungerade. Jag har önskat mig lite goda krämer i julklapp, få se om jag får något som jag gillar.
    Jag läste vad du skrivit Gustavs Grabb och ser att vi nog reagerade likadant på den. Jag har inte läst något av honom tidigare, men nu ska det nog bli av.
    Kram, Ingrid

    Svara
    • Jag är verkligen nöjd med krämen. Gillade boken🙂 Har inte heller läst LGW tidigare men det kommer att bli fler framöver, / Kram

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

