Jul och bök

stada_34358365Så här har jag det just nu men vad vore livet om man inte fick vända upp och ner på det mesta så här innan jul. Det sägs att kvinnan pyntar, planerar, fixar julmat och städar. Bara på ett område är det mannen som drar ett tyngre lass i julstöket och firandet:  han är oftare jultomte.

Nu tycker ju jag det är ganska kul att ha så kallad storstädning till julen.  Då kan jag ta det lite lugnt med trasan resten av året och visst ställen min gubben upp på det mesta.

Jag har läst ut boken Förkunnaren av Unni Drougge. Där hon med vass och satirisk humor går loss i den andra delen i trilogin om den överviktige, skandal journalisten och deckarhjältinnan Berit Hård, som inleddes med den uppmärksammade boken Bluffen. Det är uppfriskande att läsa Unni Drougge😉

Idag har vi haft lampan tänd mest hela dagen. Det är fuktigt och dimmigt väder men ingen vinterkyla att tala om ännu.

Ha det gott!
Kram

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

12 kommentarer

  1. Det stämmer nog ganska bra på många håll, det där med att mannens insats i julstöket är att agera jultomte. Julen i år blir så helt annorlunda mot vad jag har varit van, så jag har svårt att få till någon julkänsla, men det blir väl jul på det ena eller andra sättet i år också.
    Unni Drugge har jag aldrig läst något av. Man kanske skulle testa henne…..
    Ta det nu lugnt med julböket!
    Kram, Ingrid

    Svara
    • Tack Ingrid för goa kommentarer!
      Förstår att det måste kännas annorlunda för dig. Julen är kanske den högtid då saknaden av sina kära är som allra störst.
      Varma kramar, Sylvia

      Svara
  2. Hitta, titta in lite i din blogg! Ser att du är duktiga med att läsa böcker!!!
    Jag köper böcker..och köper.. har snart en hel bokhylla full med olästa böcker. Hemma..så börjar jag med en bok..ock så blir dte inte mer…Men när vi åker på utalndsresor..DÅ läser jag. Sist läste jag ut 7 böcker på en vecka.
    Gemma så är det nog datorn..som dra/tar min mesta tid…
    Kram!!!

    Svara
    • Hejsan Margit!
      Nu på äldre dar har det blivit mycket mer av den varan. Det finns ju så mycket bra böcker som frestar och en bok på nattduksbordet är ett måste men datorn den måste också få sitt. Tur att man är pensionär och har gott om tid 🙂
      Kramis Sylvia

      Svara
  3. Ta det varsamt med fejjandet bara. Så att du orkar med julen också. Den kommer oavsett =) Men visst är det mysigt att få fixa å dona för denna fina tiden av året. Önskar dig en underbar helg vännen. Kramis

    Svara
    • Visst är det lätt att julstöket tar överhand och är helt slut när julen är här.Som pensionär har man ju gott om tid och slipper stressa.
      Detsamma till dig vännen, Trevlig helg! / Kramen

      Svara
  4. Love

     /  25 november 2012

    Hejsan Sylwia!
    Nu börjat en toppentid med alla härliga förberedelser Dit hör att städa men jag är nog inte lika duktig som du. Att denna jul inte blir som andra med tanke på Leif känns svårt vet ju inte om jag kan ha honom hemma. Vissa dagar lever han i en annan värd och han har tyvärr också varit aggresiv ibland. Jag gråter o sörjer för han försvinner mer o mer från mig o dom andra.
    Tack o lov har jag ju barnen o barnbarnen annars hade jag nog mått mycket sämre.
    Däremot läser jag också massor kan inte sova utan att ha läst en del o ofta blir klockan sent.
    Nu gör det ju inget eftersom jag inte har någon tid att passa.
    Boken nu heter Blodläge av Johan Theorin. Utspelar sig på Öland bla. och jag gillar den.
    Blandning av familjedrama o kriminalroman.
    Vädret är bedrövligt och november är den tristaste månaden varken höst eller vinter.
    Längtar till nästa helg när ljusstakarna tänds jag håller benhårt på att inget innan första advent.
    Hade inte tänkt ha någon julgran men då sa Filippa att utan gran är det inte riktigt jul så nu funderar jag på att köpa en konstgjord. Skulle vilja ha en snövit men vi får se.
    Ha det nu riktigt mysigt med allt och tack för din kommentar.
    Kramiz.

    Svara
    • Ja, den sjukdomen kan skifta snabbt från att allt är bra till ett rent helvete. Du är storartad Love som orkar med. Visst är det fint med gran till julen men nu är enda barnbarnet vuxna karl så det får bli tallris i kruka istället. Johan Theorin har jag en bok av Skumtimmen som jag inte läst. Då ska jag nog läsa den. Håller med dig. Adventstakarna får inte tändas förrän första advent. / Varm Kram.

      Svara
  5. Julstök struntar vi i helt och hållet. Åker till Sthlm och bor på hotell är vad vi gör. Klart träffar vi släkten barnen och barnbarnen på julafton och det räcker gott. Vi har köpt en IPad och där skall vi läsa böcker i fortsättningen för alla hyllor är redan överfulla av böcker………….maken har minst 100 kokböcker trots att vi gjorde oss av med drygt 400 när vi sålde huset i Sthlm.

    Svara
    • Elisabet, det var ingen dum Idé att ta in på hotell och bara njuta. Visst räcker det med julafton men barn och barnbarn. Lånar på biblioteket mest för på hyllorna börjar det bli trångt. Så kul med en IPad, något att tänka på / Kramen

      Svara
  6. Heej!
    Nu var det ett tag sen🙂
    Gubben har inte varit bra så här har det inte varit som förr. Brukar ju vara jag som ligger på soffan men nu har jag gjort allt som vi brukar dela på och tiden har bara försvunnit.
    Visst känns det skönt när man städat av men inte gör jag som förr när målning, fönster mm skulle fixas. Får ta det man orkar.
    Kul att du gillade boken jag rek. jag har plöjt igenom några till men det får du läsa på min blogg om jag orkar ta mig dit😉
    Önskar dig allt gott!
    Kram!

    Svara
    • .Nej, Inte blir det samma stök till julen som förr. Nu går det i sakta mak och tid har man ju gått om. Hoppas din gubbe har piggat på sig så ni kan få njuta av julen. Nu ska jag ta en sväng till dig och kolla in lite läsgodis. / Kramen

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

