Nu är det bekräftat

Choklad medicin mot stroke

Jag älskar choklad och tror jag skrivit om detta tidigare. Enligt  – DN   i dag, är så väl mörk som ljus choklad  bra för hälsan för kvinnor och även män, det har forskare vid Karolinska institutet kommit fram till ?

Nu får vi smaska i oss  ungefär 60 gram, eller drygt en halv chokladkaka  i veckan.  Skälet är, säger de, att choklad innehåller så kallade flavonoider, en typ av antioxidanter som är skyddande för blodkärlen.En liten bit choklad om dagen kan minska risken att drabbas av stroke med nästan 20 procent. Om chokladen är ljus eller mörk spelar ingen roll.
Flavonoider finns också rikligt i bland annat i te, rött vin och äpple. Nu kan vi festa på ett glas vin till maten och choklad till kaffet utan att ha samvetskval.  Det gäller förstås att hålla sig till den chokladmängd som ordinerats och det är kanske inte det lättaste.  Risken är väl att det kan bli mer och – lite mer av det  goda. Ökar man då i vikt så har man snart sabbat det hela. Hmmm choklad !

Ha en fin kväll!
Kram sylvia

11 thoughts on “Nu är det bekräftat

  1. Åh, då är jag helt rätt ute idag! Ett glas rött till middagen och en ruta mörk choklad (som jag egentligen inte är så förtjust i) till kaffet senare i kväll.

    Kram
    Meggie

    • Själv är ju en älskare av ljus choklad, Den som är så där riktigt söt och sliskig. Maken föredrar den mörka så vi får ha dubbel uppsättning av varan 😉
      Kram kram

  2. Hejsan, Sylvia!
    Nu har jag läst om detta med choklad på att antal bloggar och många frågar sig om det är chokladtillverkarna som vill ha en utredning om nyttan med att äta choklad för att öka försäljningen av den ljusa sorten ?

    Nåväl, senast det begav sig så förordade jag vanlig normal Ögonkakao för det är kakaobönan som är otroligt rik på vitaminer. Av mörk choklad med 80% kakao blir jag stenhård i magen och den är besk som attan men bra mycket nyttigare än den ljusa.
    Jag brukar äta vanlig sötsliskig marabou mjölkchoklad, om jag är sugen på godis. Men…i 100gr. choklad är 58g socker och 32gr fett = 90gr smörja och det är mindre bra. Halten av kakao är endast 15% och i form av smör och massa. I den ljusa chokladen alltså. Hämtade en kaka som legat i skåpet för länge och läste innehållsförteckningen ;-(

    Kollade lite på nätet och hittade en väldigt informativ sida: http://www.goforlifestore.se/
    Här finns info. i mängder om nyttiga produkter och sugen på att köpa blir jag såklart 🙂 Kakaonibbs verkar inte helt fel alls…vad det nu är 🙂
    Men den bästa Flavonoidkällan är dock Te…!
    Har skrivit om kakao för många år sedan på min hemsida : Visste du att…?
    Det finns även Cannabis i kakao och receptorer i vår hjärna, så då behöver vi väl det då.
    Blir man lite uppåt 🙂

    Så jag gör som förra gången debatten om choklad var aktuell, slår ett slag för 100% kakao….bäst i test enl. mig och man väljer själv hur mycket socker man vill ha i 😉

    Nåja, nu väntar vi på vad forskarna ska säga om sockerhalten i den ljusa chokladen, som jag gillar….och 58gr socker per 100 gr choklad är väl inte sådär jättenyttigt?

    Det godaste är dock Guldnougat och då gärna när halva är vit…mums! Men min tarm mår inte bra, blir totalstopp av choklad tyvärr som hos så många andra.
    Det var min ”lilla” kommentar i ämnet för denna gången.

    Ha det gott och njut av gott vin och lite choklad 🙂
    Kram, Agneta

    • Nya rön hela tiden och som en svamp suger jag åt mig. Äter inte annat godis men smaskiga chokladbitar är himla svårt att motstå 😉 Tänker på alla små konstverk som ligger uppdukade i konditorifönster och helst den ljusa sorten 😉 Vad gör man……
      Nu ska jag iväg till tandhygienisten… inte alls kul !
      Kram kram

  3. Halloj!
    Ja tänk så härligt med choklad 🙂 men som du säger så blir det svårt att ta bara 1 bit om dagen. Jag har alltid problem med att stoppa i tid, tar jag fram lite ost till vinet så kan jag knappt sluta. Måttlighet har aldrig legat för mig 🙂
    Jättefin bild du tagit från stugan! Vi har oxå tänk plocka hem en del men vi tar lite i taget, det kan ju bli fler fina dagar ( säger optimisten)
    Ha en riktigt fin helg trots vädret (såg på tv:n) Kram!

    • Halloj!
      Ja, det är ju det som är så himla svårt…att var måttlig. Ost är ju också ett farligt gift för hälsan men det är lika dant där. Det vill gärna bli några bitar för mycket…. men det ska va gott att leva 🙂
      Detsamma till dig. Ha det gott. Skönt att var i stan just nu 🙂

  4. ja, det vore ju bra om det är så att choklad förebygger stroke…
    om man nu ska tro på dessa nya rön, som har en tendens att ändra sig hela tiden…
    men kanske det stämmer…ska kanske köpa hem lite chocklad och ta en bit varje dag…
    och då mörk choklad som jag gillar mycket…och det är den enda choklad jag tål…
    och att ett glas rött vin är nyttigt också…det låter ju också trevligt..
    kram

    • Visst låter det bra? Om det hjälper med en chokladbit då och då för att förebygga stroke så är det ju fantastiskt men snart kommer det väl nya rön från forskningen.
      Kram kram

  5. Gööööttt, detta inlägget gillar jag skarpt. Men kanske får jag minska lite på mitt intag av detta då. Men det kan det ju vara värt =) Älskar choklad =)
    Hoppas att allt är bra med er annars? Tackar så hjärtligt för att du kikar in & lämnar en kommentar. Kramis

    • Börjar man stoppa i sig godisbitar så är det ju hopplöst svårt att sluta. Snart kommer problemet med vikten. Äta lagom av allt är väl mottot men jäkligt så svårt 😉
      Kramis

  6. Jag har också hört om detta med choklad, och det vore ju bra om det vore så…
    Såvida de inte kommer med nya rön igen som omkullkastar de gamla…vilket händer…
    Men visst är det trevligt med choklad och även ett glas vin då och då, som inte bara smakar gott, utan är nyttigt också.
    kram

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

