Skogens guld har börjat titta upp

Årets första kantareller plockade 28 juni / 2012

En underbart vacker morgon och jag kunde sitta på farstubron och dricka morgonkaffet och riktigt njuta av morgonsolen som sken från en klarblå himmel och sjön låg blank som en spegel. Men efter några timmar började det dra ihop sig på himlen och  enligt väderprognosen ska det bli regn och åska i helgen så vi packade ihop och åkte hem till stan ganska snart. Vi hade ändå tänkt åka in  för det är närmare fjorton dagar sen sist jag var i stan.

Nu är jag skrubbad på längden och tvären och insmord och känner mig nästan lite sterilt ren.  Det blir ju lite si och så med den saken i stugan och kallt som attan är det i sjön också.

Hade turen att få en tvättid i morgon. Ja, mycket tvätt blir det….. Jag brukar sällan tvätta på lördagar. Tycker att de som jobbar hela veckan ska ha företräde  att tvätta då men nu i semestertid är det många borta och det fanns gott om tider.

Igår tog vi en cykeltur på ön för att se hur det var på kantarellfronten och här ser du skogens guld i cykelkorgen. Ett par liter rensad svamp fick vi ihop som jag förvällde  och frös in. Nu måste det bli sol och värme annars är risken stor att svampen ruttnar bort helt.

Önskar en trevlig helg!

Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

10 kommentarer

  1. Så härligt med nyplockade kantareller! Kantarellpaj är det godaste som finns tycker jag. Och så skönt med vackert väder. Att få sitta ute och dricka sitt morgonkaffe är en ren njutning. Jag har ju inte någon sjöutsikt, men just nu blommar den stora häcken med schersmin som står mitt framför mitt vardagsrumsfönster och uteplats. Den är både vacker och doftar väldigt gott.

    Kram och trevlig helg, Ingrid

    Svara
    • Synd att de fina stunderna är så få. Hoppas nu att Juli månad ska bli mer somrig. Välkommen hem vännen. / Kram

      Svara
  2. God kväll, Sylvia!
    Det var då ingen dålig skörd ni fick, har ni kantareller att bra tag framöver. Jodå, lite sol och värme skulle sitta bra för nu börjar det bli enformigt med regn/mörker/åska. I dag öppnade sig himlens portar och halva gatan är översvämmad. Nätterna är kalla och det blir rått och kallt inomhus.
    Förstår att det känns gott att genomgår en reningskur😉
    Nu blir det ju finalen i fotbollen till helgen och hoppas att Italien kan ge Spanien på nöten, skulle sitta fint efter alla de vinster dom har. Är alltid roligt när det blir lite spridning. Ska bli kul med dessa två fotbollstokiga länder och festande lär det bli oavsett vinst/förslust. Men det är väl inte illa att vara näst bäst i hela Europa??
    Tack för besöket🙂 Nix, det blir ingen hyressänkning här och grundförstärkingen ska göras under tre hus och det tar tid, över ett år…..minst!
    Varm kram, Agneta

    Svara
    • Kul att plocka svamp men kanske det här var skörden för i år, det börjar bli för surt i backen efter allt regn. Himla spännande när Italien-Spanien möts. De är verkligen helt galna när de dribblar runt på plan. / kram

      Svara
  3. Härligt med svamp, och tänk att man kan hitta så mycket kantareller redan
    Ja, hoppas att det nu blir sol och sommarvärme så att svampen inte ruttnar bort
    och att vi på riktigt kan njuta av den fortsatta sommaren
    kram

    Svara
    • Det lär nog inte bli så många fler kantareller om det fortsätter så här med regn skulle jag tro? / Kramen

      Svara
  4. Oj va kantareller ni har funnit. Mumma… Tyvärr är det ingen annan än jag här hemma som älskar denna svampen. Så tyvärr blir det inget letande av dem heller =(. Men ibland kan jag få avnjuta en god smörgås med smörstekta kantareller när jag besöker min goda vän i Vara.
    Hoppas att regnet snart vill avta. Får sådan huvudvärk av detta vädret =(.
    Kramar om dig min vän….. <3<3<3

    Svara
    • Vi hade kunna festa på en smarrig kantarellmacka tillsammans om du hade bott närmare. 🙂 Kram tillbaka!

      Svara
  5. Hej i regnet🙂
    Ja det är en konstig sommar som jag inte gillar😦
    Däremot gillar jag både kantareller och gös, ser på bilden att ni hade en trevlig göskväll🙂
    Hoppas du får en skön juli så du kan sitta ute och njuta av kaffetåren.
    Kram Annkila

    Svara
    • Den här sommaren går säkert till historien som en av de sämre. Fy så mycket regn vi fått men idag ser det lite lovande ut 😉 Detsamma till dig vännen. Kramis

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

