Hemma i stan

Idag har jag varit på Ersta hudmottagning för att kolla upp ett fnasigt sår som inte vill läkas som jag haft en tid vid näsroten.  Nu var det turligt nog inget farligt sår.  En solskada men det kan bli om det inte sköts om.  I morgon ska jag tillbaka och behandlas med något som heter fotodynamisk terapi/ PDT. Behandlingen innebär att en kräm  smörjes in över sårområdet och efter ca 3 timmar tas krämen bort och området belyses med rött ljus i 10 minuter. Om några dagar ska det  bildas  en skorpa som så småningom ska falla av och det bildas ny frisk hud. Nu blir jag i stan resten av veckan så det hela får lugna sig.

Jag har ju vistats mycket i solen i mina dagar och solskyddskräm har ju kommit mer på senare år, så det är klart huden tagit stryk. Nu är jag kollad med förstoringslampa över hela kroppen och det ser för övrigt bra ut.  En stor eloge till en underbart fin personal på Ersta hudmottagning.

Jag är så glad att jag ordnade om detta innan sommaren kommer igång på riktigt. Just nu har den verkligen tagit en paus och det är kallt och tråkigt.  Men jag kan inte säga annat än att det passar mig bra just nu.

Må så gott alla  / Kramis Sylvia

Följande inlägg
Lämna en kommentar

12 kommentarer

  1. Så klokt av dig Sylvia!

    Min svåger som är lantbrukare och vistats mycket ute i hela sitt liv, har gjort sån där behandling flera gånger av fläckar i ansiktet. Man ska inte gå och oroa sig för sånt där utan söka för det, för ju förr man kommer under vård, desto bättre är det.

    Ja, det känns nästan lite snopet att sommaren tog en paus igen, men det kanske bara är bra. Då får vi lugna ner oss lite.

    Kram, Ingrid

    Svara
    • Ja. det känns så bra att jag tog mig i kragen och kollade upp det. Nu ska jag vara noga med att skydda mig med hög solskyddsfaktor för man vill ju ändå njuta i solen som är nyttig på sitt sätt.

      Svara
  2. Hejsan, Sylvia!
    Så skönt att du åkte till hudmottagningen i tid, man vet ju aldrig, så lika bra att vara på hugget. Hoppas att det läker som det ska och framöver kanske du ska ha nässkydd i solen 😉 När jag var liten så hade alltid min mamma och släktingar en ”strut” på näsan när vi var i solen. Men visst VAR det bättre förr ock kloka var dom utan att ens ha hört talas om Malignt Melanom 😉
    Krya på dig vännen! Kram, Agneta

    Svara
    • Skönt att det inte var så farligt och nu gäller det att skydda sig ordentligt. Jag var nog ganska säker att det inte var malignt melanom för jag har ju jobbat på en hudmottagning men man vet ju aldrig riktigt säkert ändå.
      Min svärfar klippte en liten trekant från ett mjölkpaket/ tetrapack som fanns förr och den passade precis till nästippen men de mjölkpaketen finns inte idag. / Kramen

      Svara
  3. Ja, vi tillhör väl den galna generationen som satt med folieklädd bricka framför ansiktet för att solen skulle ta ordentligt och snabbt. Vem visste något om solskyddsfaktor på den tiden, då var det mer ”matolja” som gällde att smörja in sig med. Fast å andra sidan vet jag inte om dagens ungdom är så mycket klokare som grillar sig i solarier.

    Nu vet vi bättre och skönt att du nu fått hjälp och dessutom hela ”hudkostymen” inspekterad. Hoppas morgondagens behandling inte ska göra ont och att du läker snabbt. 🙂

    Stor kram
    Meggan

    Svara
    • Så dåligt upplysta vi var och visst var det tjusigt att visa upp sig med en gyllenbrun solbränna. Idag vet vi ju hur farligt det är att ligga och trycka i solen men som du säger, många ändå fortsätter med. Hoppas nu det ska gå bra i morgon. Kramen.

      Svara
  4. Så skönt att såret inte var något farligt och skönt att du kollade upp dig och du kan vara lugn att det finns ingenting farligt.
    jag vistades också mycket i solen i mina dagar och från det jag var barn, och förr var man nog inte lika medveten som nu att solens strålar också kan skada
    kramar

    Svara
    • Jag är så glad att jag kom iväg och att det inte var något farligt. Nu blir det att ha minst skyddsfaktor 30 i ansiktet under soliga dagar.
      Ha det gott / Kram

      Svara
  5. Vad skönt att det inte var någon fara. Å att du sökte i tid. Då gäller det ju bara att du inte river av skorpan =). Hoppas att allt ska gå bra & smärtfritt. Har aldrig provat det där, men det är fantastiskt va de kan hitta på bra modeller. Massor av kramar till dig vännen ❤

    Svara
    • Den här metoden är nog rätt ny tror jag. Skönt att de inte behöver skära och sy för då kan det ofta bli ärr efter. Jag är så glad att jag kom iväg.
      Natti natti min vän! Kramis

      Svara
  6. Kikar förbi som hastigast för att se hur det är med dig. Så skönt att du får hjälp med hudfläcken. Jaa man glömmer lätt bort att för mycket sol inte är bra. Själv får jag sitta under parasoll men sticker ut näsan en stund för det är ju så skönt 🙂
    Nu ska jag kolla vad som bjuds i matväg på tv:n,
    Ha det bra!
    Kram Annkila

    Svara
    • Jag älskar solen men nu fick jag mig en liten tankeställare.Nu blir det att ta det försiktigt solglasögon och skärmmössa får det bli. Skadorna börjar ju komma med åldern. Hoppas du hittar något mumsigt till kvällen. Usch ibland är det svårt med vadblirdetförmat 😉 Kramen

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

