Supermåne

 

Supermåne kallas ­fenomenet.

Bilden tog jag med mobilen klockan 22.00

Under helgen har ­månen varit 14 procent större och lyst 30 procent starkare än andra full­månar det här året, rapporterar Nasa. Fenomenet kallas ­supermåne.Det infaller när månen är så nära jorden som den kan komma i sin ägg­formade bana – samtidigt som det är fullmåne.

I går kväll lyste den så starkt och var ovanligt stor. Det var också ovanligt klart väder och allt blev så tydligt. Jag har inte sett månen så stor tidigare. Det var riktigt pampigt att stå där och beundra det hela. Nu skulle man haft en riktigt fin och proffsig kamera förstås men det har jag ju inte.

Ha en skön söndag!
Kram

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Hej Sylvia !
    Jag såg den bakom en massa träds grenar, men den ville inte komma fram innan jag la mig. Vaknade vid 3.40 då hade den passerat mot väster så då var den inte så stor.Det är så mycket nattlysen tända så det var svårt få en bra bild på månen.

    Men Du lyckades.

    Svara
  2. Tyvärr har jag inte sett denna Supermåne, och otroligt nog så sov jag ganska bra förra natten
    Kan tänka mig den är vacker att titta på….det är något speciellt med månen
    kram

    Svara
  3. Ja den var helt fantastisk att se på igår. Å jag lovar dig att din kamera tog bättre än min mobil skrutt =). Så min var inte ens värd att visa upp.
    Hoppas att du ska få en fin kommande vecka vännen. Massor av varma kramar Bettan.

    Svara
  4. Hej, Sylvia!
    Den där supermånen missade jag totalt men den kanske var orsaken till att jag hade ont i knoppen och drog täcker över huvudet.
    I kväll är det superdansarna på TV4 och hoppas….hoppas att folket röstar på Hysén😉 Läckberg är duktig men…något saknas, anser jag.
    Hoppas solen skiner på dig! Kram, Agneta

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

