Valborg i antågande

Valborgsmässoeldarna tändes ursprungligen för att jaga bort både rovdjur och övernaturliga varelser innan djuren den Första maj släpptes ut på bete för första gången under våren. Omkring eldarna fördes oväsen – man sköt, slog på trummor, skramlade med grytlock och skrek.

Nu ska  vi inte följa den här traditionen till punkt  men en liten eld ska vi ha i morgon kväll.  Om inte annat för att skrämma bort vilddjuren 😉   Nu har vi  dessvärre haft en simmande varg i Mälaren inte långt härifrån. Brandmän som var ute på övning  utanför Bro i Mälaren,  inte alls långt härifrån råkade se något i vattnet och vid närmare påseende var det faktiskt en varg som tog sig en simtur.  Jaja, är det inte varg så är det vildsvin. Nu gäller det att se sig om ordentligt både på land i till sjöss men jag skulle tro de är ganska så skygga .

Jag fick en  fin glasburk fylld med torkade höstkantareller av min granne och det blev jag  glad över. Den svampen ger en härlig smak  i grytor och såser. Du slänger ner en handfull med svamp och låter puttra med en stund och du får en mustig svampsmak i maträtten.  Höstkantarellen  kommer ofta så sent på hösten  så vi brukar aldrig hinna med att plocka några innan vi stänger igen på hösten.

Ikväll ska vi titta på  ”August Strindberg ett liv”  en jättefin serie som jag sett tidigare men vill njuta av den  igen. Mästarnas mästare går ju samtidigt men den ser vi på reprisen.

Nu önskar jag en  härlig Valborg  till alla!

Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

11 kommentarer

  1. Hej, Sylvia!
    Men oj då, du lever ju riktigt farligt därute med vargar i havet och vildsvin i skogen😉 Det får allt bli en rejäld brasa i morgon och så får du väl slå på några grytlock också så att vildsvinen häller sig borta. Hörde på radion att vi i år får en invasion av vildsvin, dom förökar sig tydligen snabbt som attan så det gäller att se var upp!
    Vad gulligt av din granne som delar med sig av den goda svampen:-)
    Tänkte se på Mästarnas mästare så den gode August får väl klara sig utan mig😉 Det är så typiskt att bra program ska krocka…!
    Ha det så trevligt i morgon och hoppas brasan blilr fin och håller sig där den ska🙂
    Kramis, Agneta

    Svara
    • Ja, man blir lite undrande när det ska öka antalet vargar i naturen. Tro de bestämmande gubbarna ska ta ett snack och lyssna lite mer på de som lever med vargen och kan mer om dess beteende innan de bestämmer kvoten på varg i vårt land.
      Visst är det lustigt att det ofta krockar med programmen man vill se..
      Kram och må gott🙂

      Svara
  2. Kul att veta varför Valborgsmässoeldarna tändes ursprungligen
    Hörde..eller rättare sagt läste om vargen som hittades simmandes i Mälaren och kan tänka mig att brandmännen blev häpna
    jo, nu får man nog vara lite mera vaksam ute i skogarna…..förut behövde man inte tänka så mycket på om det fanns varg eller björn i närheten när vi var ute och vandrade
    antagligen de fanns även då….men kanske inte så många ?
    Önskar dig också en riktigt fin Valborg
    kramar

    Svara
    • Vi har aldrig haft vildsvin på ön tidigare men de sista åren har de kommit och verkar föröka sig rekordsnabbt!. Nu har grannen hund så de aktar sig för att komma och böka hos oss.
      Kramen och desamma till dig.

      Svara
  3. Ja tiderna har förändrats under årens gång helt klart. Men på en del platser kan man i alla fall se eldarna å det är ju mysigt. Här kommer valborg att vara lugn, då grabbarna har sagt att de ska på partaj. Så då vill man ju kunna hämta dem om utifall ngt skulle gå galet.

    Önskar er en fin valborg. Massor av kramar

    Svara
    • Jag tycker det är jättemysigt med eldar på Valborg, En fin tradition som vi ska bevara. Så fint du ställer upp för dina killar Bettan. Killarna måste vara glada och stolta över sin goa mamma.🙂
      Önskar dig en jättefin Valborg.
      Kramar

      Svara
  4. Jag tror att vargarna är minst lika rädda för er, som ni är för dem!

    Hoppas att ni får en riktigt lugn och skön helg utan vare sig vargar eller vildsvin😉
    Kram, Ingrid

    Svara
  5. Så trevligt det ser ut här, med en liten vas med vårblommor på virkad duk! Hoppas att Valborgsfirandet blev bra och att ni slapp odjuren. 🙂
    Det blev inga eldar här igår, men idag blev det en härlig skogspicknick i stället.
    Kram

    Svara
  6. Hejsan Sylvia !
    Nu måste jag skära mig. Såg att Du följer Mi´s nya liv, så gulligt.Ja där kommer Du åt de andra bloggarna också.Det är Babbi som fixat det åt mig och så jag har snygga bloggar att visa upp för mina läsare.
    Så spännande Du skriver. Jag har tappat gnistan. Det finns inget spännande i mitt liv längre att skriva om, fast visst finns det.Men det är otäcka händelser med livet som insats.Vet inte om jag vågar.

    Trevligt att Du fick info.
    Du kanske bor någonstans runt om.Mälaren är ju stor, många städer finns runt om den.Såg att Du följde Ingrid, kanske jag kom till Dig via Ingrid.Brukar gå in från en blogg till en annan och på så sätt vidga vyerna.

    Jag önskar Dig en varm,vacker vår och tack för Dina rader hos mig.

    Kram Mi

    Svara
    • Jag kom till dig via Ingrid. Gillar att följa din blogg där du skriver roligt, intressant och spännande om dina upplevelser, nu och då.. Kul att du tittade in.
      Detsamma önskar jag dig. Kram Sylvia

      Svara
  7. skära, ska vara skärpa mig. så tokigt det kan bli

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

