Ingen vår i sikte

animated-smileys-weather-055[3]Usch, vilket tråkigt vader med snöblandat regn och nordliga vindar. Förra året som idag var det vackert och soligt med 18 grader varmt. Men i år är aprilvädret historiskt dåligt. Och värre blir det. Det varnas för snöfall  som kan ställa till med problem på sina håll. Sjösättning av båten i morgon får vi bara glömma. Pratade med en av öborna idag och inte var det vidare nådigt på sjön, blåsigt och snöblandat regn just nu och tycker vi ska avvakta några dagar.

Nu ska jag sätta igång med köttgrytan som jag tänkte skicka med ungarna till stugan men den får vi äta av idag och frysa in resten. Så nu går vi i väntan tider för att kunna fara till stugan.

TÅRTAN SOM UPPRÖR MÅNGA.

Fy så vidrigt ! Att skapa en tårta i form av en naken svart kvinna och sedan hoppas att folk ska skära i den för att på så sätt få ut ett budskap om rasism och svarta afrikanska kvinnors utsatthet. Det är otroligt tarvligt och osmakligt till högsta grad. Tycker det förlöjligar debatten om rasism och afrikanska kvinnors utsatthet. Om jag vore en svart afrikansk kvinna skulle jag skämmas något oerhört över att de som arbetar för min sak beter sig på det här barnsliga sättet! Lena Adelsohn Liljeroth känner sig säker inte så lite dum och framför allt borde hon ha varit mer påläst om ämnet och tillställningen hon skulle medverka i.

Ha en fin fredag
Kram Sylvia

 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

10 kommentarer

  1. Hejsan, Sylvia!
    Ja du, båten lär få stanna på landbacken ett bra tag framöver verkar det som. Inte kan det vara gott att vara ute på ön i detta vädret inte. Sedan ska havet vara lugnt också för att båtresan över ska vara behaglig anser jag i alla fall.
    Nåja, åt vädret kan vi inget göra så det blir till att vänta på bättre tider😉

    Om den där tårtan har det skrivits på bloggar och pratats om i radion utan paus och om meningen var att den skulle skapa debatt om stympning av unga flickor i både Sverige och utrikes så nog blev det debatt alltid, men missriktad sådan. Ack ja, det finns bättre sätt att stävja/informera om stympning som är ett mycket känsligt ämne för de som ägnar sig åt sådant barbari ! Håller helt med dig i att både Lena Adelsohn och andra inblandade borde tagit reda på fakta först. Tyvärr så prids fotot som en löpeld över nätet viket då inte förbättrar saken, tvärtom.

    Här har vi mörker och regn och min nya höjda hyra anl. i dag och är inlagd till betalning på Internetbanken. Fick retroaktivt för april också😦
    Ha det så gott med all god mat du lagat och en god bok!
    Det blir Let´s Dance i kväll för min del men det är bedrövlig att det ska ta en timma innan vi får resultatet…. ! Blir kanske filmen med Julia Roberts också.
    Kramis, Agneta

    Svara
    • Såg debatt i går kväll där bl a. Tårtan ventilerades. Hade varit trevligt om Lena Adelsohn varit där och uttalat sig men så blev det inte. Det får bli en innesittar-helg med en bra bok varvat med TV. Ikväll ser vi på Let´s Dance och så fånigt att de visar resultatet så sent. Lätt att man missar det. 😉 Ska nog också titta på Julia Roberts filmen om jag inte sett den tidigare? Kramen Sylvia

      Svara
      • Jag såg inte på Debatt i går heller. Ingen får ju tala till punkt och det blir så rörigt så jag har hoppat över några ggr. Lena Adelsohn är väl M…och kan då hålla sig undan utan kritik. Annars är då kritiken inte nådig om det varit någon fr. S som gjort bort sig!
        Tror du att vi vågar sälja chokladtårtor framöver i Sverige utan kritik efter fadäsen ?

        Nu har ju Alliansen bytt ut ett antal politiker som försvarsministern Sten Tolgfors och i dag avgår partisekreterare Sofia Arkelsten, som har suttit på posten sedan oktober 2010. Det blev en kort period. Kanske Lena Adelsohn också åker ut i kylan efter ”tårtan” ? Dom har blivit ytterst känsliga för kritik coh dalande siffror så nu ska det satsats stort för att vinna valet och fortsätta nedrustningen.
        Filmen med Julia Roberts är fr. 2009 och en thriller och den har då inte jag sett, i alla fall inte vad jag kan komma ihåg. SVT1 21.30
        Kramen

  2. Hejsan Sylvia!
    Jag tänkte på er må du tro och undrade hur det gick med sjösättning och färd till stugan nu när vädret är så uschligt.

    Tårtan ja, den har det skrivits spaltmeter om och nog kan man förundra sig att vår kulturminister kunde sätta kniven i den skrikande kvinnan?

    Nu ska jag kolla vad det är för film med Julia Roberts som Agneta skriver om. Jag gillar henne, jag båda två förstås, men just nu tänkte jag på Jullia Roberts😉

    Kram och trevlig fredag!
    Ingrid

    Svara
    • Ja, vädret makter rår vi ju inte över men det är fasen så trögt det är med vårvärmen i år. Nu ska vi muntra upp oss med att titta på Let´s Dance i kväll.
      Kram och detsamma till dig

      Svara
  3. Hej Sylvia!
    Tråkigt att vädret ska ställa till det så att ni inte kommer till landet som planerat. När det gäller vädret känns det verkligen som upp och nervända världen, men det kanske beror på att värmen i slutet av mars/början av april gjorde att man trodde vi var längre kommen med våren än vi var.

    Maken skulle också ha åkt upp till stugan i helgen men väljer att stanna hemma eftersom meterologerna pratar om snö där uppe ända fram emot tisdagen och vinterdäcken är nu avtagna.

    Instämmer när det gäller tårtan och även jag sällar mig till skaran av tittare på J Rs film senare i kväll.

    Trevligt filmnöje alltså!

    Meggie

    Svara
    • Hej Meggie!
      Jag har just varit inne hos dig. Missade ditt sista inlägg? Vilken härlig tripp ni varit på!
      Himla trist att inte få komma ut till ön men det är inget vidare att öppna upp i detta väder. Är man bara på plats så kan det vara mysigt även om det stormar utomhus men.varmt och gott i stugan. Våren kanske uteblir. Det det blixtrar till och sommaren är här 🙂

      Ha en skön kväll vännen! / Sylvia

      Svara
  4. Ja fy vad hemskt väder vi har. SOOOOOOL nu tack =) Kikar in för att önska dig en god kväll =).. kramis

    Svara
  5. Ja det har verkligen varit trist väder idag…bara regn och rusk..
    hoppas att solen och vårvärmen kommer tillbaka snart

    Jo, den där tårtan tycker jag också är mycket osmaklig och den ger obehagliga vibbar..
    man blir riktigt upprörd…

    kram och ha en fin helg

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

