Strömming på längden och på tvären….

 

Idag kom maken hem med nyfångad strömming han köpt nere vid slussen. Fast och glansig och den doftade så friskt. Strömming vill man ju ha nyfångad  då smakar den verkligen riktigt gott. Så det blev att ta fram stekpannan att sätta igång.

20120403_151004

Det blev 22 stycken flundror i lagom storlek.

20120403_154657

Två formar med inlagd ättiksströmming, dill, rödlök och kryddpeppar. Det går bra att frysa in och är gott att ta med till stugan. Nu börjar det snart bli dags att fara i väg till ön. Bara det blir lite mer värme i luften och till Valborg ska vi vara där hoppas jag.

20120403_163237 
Så dagens middag blev förstås strömming med riktigt hemlagad potatismos som maken är fena på att få till gott.

 

potatiLäste i DN idag att färskpotatisen är klar att tas upp till påsken i Skåne. En Lantbrukaren  i skånska Väsby börjar plocka potatisen från sitt växthus. Fram till påsk väntas han skörda ett halvt ton.” Vad säger ni om priset 300 kronor kilot. Det är ju inte vettigt att betala ett sådan kilopris för potatis. Smakar det så kostar det. Undrar om den verkligen smaka så bra när den drivits upp i växthus?

Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

11 kommentarer

  1. Vad gott! Jag känner doften ända hit! 🙂
    Färsk strömming är alltid bäst, men jag köpte faktiskt djupfryst häromdagen. Får helt enkelt duga ibland!
    Längtan till landet, ja… det förstår jag så väl. Är det i Stockholms skärgård?
    Kram och önskan om en trevlig kväll!

    Svara
    • Färsk fisk är alltid gott men den djupfrysta går också jättebra. Vi har en liten stuga på en ö i Mälaren. Vi har inte fått båten i sjön för att komma över ännu och vi väntar på något varmare väder innan vi far.
      Varm kram tillbaka!

      Svara
  2. Åh, så gott det ser ut! Stekt strömming, potatismos och rårivna morötter är bland det godaste jag vet. Och inlagd strömming till påsk, mmmm….

    Ja påsken ser ut att bli kall, vi hade minus 10 i morse här uppe och det är verkligen aprilväder nu. Omväxlande sol och häftiga men snabbt övergående snö- eller hagelbyar.🙂

    Önskar er en riktigt skön påsk!

    Meggie

    Svara
    • Men så kul att du har datorn med och kan ha koll på läget🙂 Så ni firar påsken i stugan. Så härligt det låter. Det är förstås lite kallare uppåt landet men har man bara varmt och gott i stugan så är det ingen fara. April vädret är skiftade med både bra och lite mindre bra väder. Snart far vi också iväg till vårt lilla sommarparadis.

      Önskar er detsamma. En riktigt skön och mysig Påskhelg.
      Kram Sylvia

      Svara
  3. Det du berättar får mig att minnas somrarna i Nora / Nordinggrå i Ångermanland när jag växte upp
    där vi köpte strömming av en liten fiskargubbe som ofta var ute med sin lilla motorbåt och fiskade.
    Och mamma gjorde olika sorters rätter av dem
    Speciellt kommer jag ihåg ättiksströmmingen och strömming med korintsås ( tror jag det var )
    Kram

    Svara
    • Strömming gillar jag och just inlagd strömming är gott att äta kall till en hård macka. Det har jag tagit med mig från mitt barndomshem. Vi åt nog sillbullar med korintsås har jag för mig men det är nog inget man tillagar idag.

      Kram och må så gott

      Svara
  4. Strömming var Åkes stora förtjusning och konstigt nog har det varit jättesvårt att få tag i färsk fin strömming, trots att vi bor på en ö. I affärerna i Klintehamn finns det bara strömmingsfilé, som kommer från Karlskrona eller något ditåt. Det är högst märkligt.

    Dina strömmingsbilder kan verkligen få snålvattnet att rinna!
    Kram Ingrid

    Svara
    • Det verkar som vi är många som gillar strömming. Undrar om det är en fisk som tilltalar oss som är lite äldre och åt den som barn. Mina ungar har aldrig gillat strömming och inte mitt barnbarn heller. Kanske den fisken inte går hem hos de yngre. Det tar ju lite tid och pilligt att tillaga. / kramen

      Svara
  5. Men guuud så det vattnas i munnen när jag ser er goda middag =) Tyvärr är det nästan bara jag som älskar fisk här hemma. Så det är ju inget jag blir bortskämd med direkt =)
    Hoppas att ni ska få en underbar kväll med allt som hör till.
    Kramis Bettan

    Svara
  6. Hej, Sylvia!
    Inlagd strömming är bland det godaste som finns och vilket bra tips du ger…att den går att frysa in, hade jag ingen aning om. Förutsatt då att den är färsk fr. början. Men att stå och steka….njae…det brukar lukta i hela lägenheten och kanske det är den doften, som sitter i några dagar, som barnen inte gillar ? Eller så är det dom där små mjuka benen….gillar inte jag heller och ej nystekt och varm, bara inlagd.
    Minns att jag fotade mina färdigköpta enorma 2 inlagda för något år sedan då vi ”pratade” om priset, för dom var svindyra men läckra. Tyvärr är det slut med sådant numer då vi inte ”får lov” att handla varken det vi vill ha eller var vi vill, så nu blir det varken frukt, fisk eller grönt😦
    Nä tack för växthuspotatis och till det priset dessutom, kan jag leva utan. Vansinne!
    Minusgrader väntas här till natten och värmen lär nog dröja i år.
    Ha det så gott! Kram, Agneta

    Svara
    • Strömming gillar jag och visst blir det osigt av stekningen men med lite korsdrag så drar det snart ut. Om fisken är riktigt färsk tycker jag det inte blir så stark lukt. Väntar ett tag till med färskpotatisen och växthuspotatis är nog ingen höjdare skulle jag tro.
      Kramen

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

