Den nya modedieten

 

fettDen nya mat-trenden LCHF-trenden (Low Carb High Fat) har ökat försäljningen av feta mjölkprodukter som smör, vispgrädde och crème fraiche. En ökning med över 20 procent på två år. Samtidigt har försäljningen av nyckelhålsmärkta produkter som lättmjölk, lättfil, lättyoghurt och lättmargarin minskat.

Det är den farligaste modedieten vi har haft på länge, säger Mai-Lis Hellénius, professor i kardiologi vid Karolinska Institutet.

Att ta bort allt bröd, all potatis och pasta, då blir det inte bra. Riktigt illa blir det när man tar bort alla kolhydrater och ersätter med obegränsade mängder animaliska fetter. Även om du går ner i vikt gör de mättade animaliska fetterna att många får höga blodfetter, åderförkalkning, och ökad risk för hjärtinfarkt, stroke och demens enl en del experter. 
Läs Mer….. 

Som pensionär håller jag nog på att en varierad husmanskost är bäst för kroppen. Försöka minska intaget av tjock grädde, smör, söta bakverk och inte för mycket rött kött. Promenader och motion är också en viktig del för kroppens välmående. Vilken mat-diet  passar dig bäst?

snowing2  Glöm  inte broddarna när du ska ut och pulsa i snön.

Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

9 kommentarer

  1. Hej, Sylvia!
    Fick just nu när jag satte på datorn Netdoktorns nyhetsbrev i mailen där detta diskuteras. Experterna är för/emot sedan några år och kommer väl alltid att vara.
    En varierad kost är alltid bra och kroppen säger ifrån vad den behöver. Ibland är man så sugen på salt så man dånar och ibland socker o.s.v.
    Ämnesomsättningen varierar fr. person till person. En otroligt viktig faktor!
    Vi sitter hela dagarna framför en dator eller annat på många jobb i dag och på kvällen så blir det mera ‘sitta’ framför TV/dator.
    Tänker på när jag var barn då fanns inga lightprodukter utan det var vanligt smör, mjölk och grädde som gällde. Men kroppsarbete 6 dag/vecka kräver lite fett. Min morfar minns jag med sitt ”kokekaffe” svart som natten med kaffegrädde i och pipan i munnen hela livet och mager som en fågelskrämma. Han dog vid 92 års ålder av prostatacancer trots allt fett och rökning under 70 år…men jobbet gav motion o överflöd och minimala utsläpp/avgaser på den tiden. Visserligen andades det in rök/damm och annat fr. kakelugnar så jag vete katten….
    Många faktorer spelar in och det retar mig att artiklarna inte tar upp detta. Det blir mest feta rubriker.
    Man ska äta det man känner för och tror inte alls det är skadligt med lite äkta smör/grädde. Lightprodukter innehåller ju en massa annat som inte heller är bra. Aspartam t.ex. i sockerfria produkter…
    Allt ska tas med en nypa salt….som alltid🙂
    Nu ska jag ila in till antikrundan på TV och sedan gäster med gester som är trevligt och sista avsnittet för denna gången, tror jag.
    Nu tar vi en kopp kaffe med en skvätt grädde och lite socker och en macka med äkta smör och god ost….så det så😉
    Livet tar ju ändå slut för oss alla så varför inte njuta medans det varar??
    Kramis, Agneta

    Svara
  2. Ja detta med vad man ska äta & inte äta är en hel vetenskap. Men jag tror som sagt var på den hedliga husmanskosten. & att man vågar unna sig ngt farligt emellan varven =) Det gjorde de ju alltid förr. & de blev också äldre än vad vi blir numera.

    Kramar om dig vännen!
    /Bettan❤

    Svara
  3. jag tror också det kan vara skadligt med dieter där man tar bort alla kolhydrater.
    och tror hellre också på att varierad mat är bäst för kroppen
    men naturligtvis det är bra att inte ha alltför stort intag av t.ex. tjock grädde, smör och söta bakverk
    men tror inte på alla light-produkter som finns heller
    kram

    Svara
  4. Tänk vilka pengar dessa trenddieter omsätter, om resultatet är på gott eller ont lär väl vi aldrig hinna uppleva.

    Har själv testat LCHF under en kortare tid och kan intyga att den funkar med snabbt resultat, men jag hade svårt att inte tänka på och oroas över vad allt fett ändå kunde göra med hjärta och kärl.

    Gick istället över till något slags egen variant av GI-metoden. Litet mindre kolhydrater och långsamma, försöker undvika vitt mjöl och socker, mer fet fisk och vitt kött (typ fågel). Oliv- och rapsolja och smör vid särskilda tillfällen, grädde som kan blandas med mjölk om man inte vill ha det för fett. Försöker undvika lightdrycker och andra produkter. Det viktiga är att inte bli fanatisk.

    Jag tror på att man kan äta allt men inte alltid, plus vikten av regelbunden motion i någon form. Vill man gå ner i vikt måste utgifterna alltid vara större än intäkterna.
    En arbetskamrat till mig som är läkare hade ett eget litet ”motto” som han brukade tänka på när han skulle bestämma sig för om han skulle falla för en frestelse eller inte: En minut i munnen, en timme i magen och tio år på höften. Är kakan eller gräddsåsen värd det? Ibland ja, ibland nej.

    Kram och trevlig helg önskar
    Meggie

    Svara
  5. Jag har nog provat det mesta i dietväg men har kommit fram till att mig passar det att äta allting men inte alltid. Mer motion skulle jag behöva men det får bli till våren när det inte är halt. Skulle kunna ställa mig på promenadbandet……ja det ska jag nog göra🙂
    Önskar dig trevlig helg Sylvia!
    Kram!

    Svara
  6. Tack för alla fina inlägg och i slutändan verkar de flesta vara överens om att
    den bästa dieten är den du själv trivs med och som ger din kropp den näring du behöver. Försöker du tvinga dig att leva efter en viss trenddiet finns risken att du kommer att tröttna ganska snart. Som Meggie skrev…. en minut i munnen, en timme i magen och tio år på höften….ett ”motto” att ta till sig😉

    Ha en härlig Helg till alla!
    Kram

    Svara
  7. Jag äter enligt LCHF sedan ganska lång tid tillbaka och har aldrig mått så bra! Äter mycket fisk och naturliga matvaror som grädde, smör och ekologiska grönsaker. Mitt sockersug är helt borta och det är en verklig välsignelse! Känner mig alltid mätt, aldrig sugen på skräpmat. SOCKER OCH TILLSATSER är verkligen ingenting som våra kroppar behöver. Alla dessa e-ämnen gör att jag gråter nästan… och numera tittar jag väldigt noga på vilka ingredienser en produkt innehåller.

    Vill önska dig en trevlig kväll… med eller utan Melodifestivalen. Här blir det utan. 🙂
    Kram

    Svara
  8. Jag är en riktig sockerråtta och kan ledigt trycka i mig en halv Aladdinask ¨på en dag. Därför tar jag mig sockerfria perioder då och då, när kroppen får vila helt ifrån det. Den här gången efter julens ´”missbrukande” av slisk så gjorde jag först en sockerfri period och sen gick jag direkt över på LCHF. Redan sockerfriheten gör att jag mår fantastiskt bra, en lugn energi infinner sig. Med LCHF blev det ännu mer markant. Jag mår utan tvekan bra av den dieten. För säkerhets skull så kollade jag min kolesterolvärden och de var fortsatt väldigt låga.

    Men det är lite osocialt att ha en extrem diet så jag kommer att avsluta det här försöket snart. Men eftersom jag mår så bra så är det lite motigt att gå tillbaka och äta vanligt så jag drar på det dag för dag.

    Svara
    • Du verkar ha koll på de hela, Inga. Bra att kolla blodfetter och kolesterolvärden just när man kör med LCHF. Själv äter jag det mesta men mindre av tjock grädde, söta kaffebröd. och rött kött det känns bra för mig.

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

