Pengaproblem……

 

pengarHar du tänkt gå till banken för att sätta in pengar så är det snart slut med det.

För den som inte kan hantera en dator, och aldrig har haft ett betalkort, blir det problematiskt när banker vägrar hantera kontanter. Nu höjs röster mot de kontantlösa bankerna. Enligt bankerna görs detta för att försvåra för den svarta ekonomin och rånrisken blir mindre.Bankerna vill istället fokusera på rådgivning. De hävdar också att utsläppen från transporterna måste bort.

Jag tänker på alla gamla. Jag kan fortfarande hålla koll på knapparna och koden, men tänk på de som är något mer förvirrade och ska stå där och trycka själva på en automat. Det är inte så himla lätt och överfallen mot de gamla kommer att öka. Att ta bort möjligheten att hämta ut el sätta in sina egna pengar hos banken tycker jag  är djupt kränkande och ett orättfärdigt förfarande. Ska vi nu leva i ett helt kontantlöst samhälle?

Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

9 kommentarer

  1. Ja, bankernas agerande över huvudtaget mot sina kunder gör mig både arg och upprörd och jag håller med dig helt och fullt. Kan man göra uppror på något sätt…?

    Kram
    Meggie

    Svara
    • Visst blir man förbaskad …… Det är bara att byta bank om man inte är nöjd, sägs det…men blir något skillnad i slutändan? / kram

      Svara
  2. Hej, Sylvia!
    Jag hörde talas om detta och blev såklart förbannad, milt uttryckt😉 Klart man ska kunna gå in på banken för att sätta in eller ta ut pengar, det är det dom är till för bl.a. Inte alla som vill/vågar stå vid en bankomat i ur o skur /mörker😦
    Om man t.ex. ger bort pengar så ska ju mottagaren för katten kunna sätta in pengarna på sitt konto, oavsett summa! Inte lämnar folk ut sina kontonummer hur som helst, hoppas jag!
    Hur länge/många kommer att ha råd med en dator? Pensionen när man är ensam är mager…alla räkningar ska betalas fr. EN inkomst och det gäller även de ensamstående med eller utan barn som jobbar. Livssituationen kan ändras på en sekund! En dator är inte billig och det som retar mig är kostnaden för abonnemanget varje månad som är orimligt hög😦 Dags för pensionärsrabatt som jag talat mig varm för länge😉
    Retar mig lika mycket att bankomatkortet kostar…för att komma åt mina egna pengar…skurkar är dom och inget annat!
    Bankernas motivering är trams ! Dom tjänar storkovan på kortköp! Även våra politiker är sura på bankerna vilket Sverker tydligt visade på TV när han tog upp detta med hutlös ränta m.m.
    Vad vi kan göra är att byta till småbanker för sådana finns som dessutom ger ränta på lönekontot!
    Nä, dom är inte intresserade av ”vanligt” folk, bara av företagare samt låntagare…DÄR finns pengar att tjäna.
    Kram, Agneta

    Svara
    • Ja, just så var det för sonen Magnus. han hade vunnit på tips tillsammans med killarna på jobbet en summa på 1500:- Kr. Han gick till sin egen bank Nordea. De ville inte gärna ta emot pengarna. Han skulle redogöra för var han hade fått dem ifrån och visa kvitto vilket han inte hade något. Till slut efter mycket tjafs gick det vägen.
      Man ska sköta alla bankärenden själv men likt förbaskat får man betala varje månad för administrationskostnader som vi själva sköter. Skärpning vill vi se!
      kram

      Svara
      • Det var det värsta jag hört😦 Banken har ingen rätt att kräva varken kvitto eller annat på pengar som ska sättas in, har dom inte med att göra alls! Hade det varit 15 miljoner kanske jag kan förstå…men dom hade jag lagt i bankfacket tills vidare i alla fall😉
        Kontanter måste man ju gå till banken för att sätta in, finns inget annat sätt, eller??
        Sonen bör omedelbart byta bank och tala om varför!
        Finns väl inget annat företag som frågar varifrånjag fått mina pengar om jag ska köpa t.x. en dator, mobil eller svindyr bil?? Nordea har ju varit på tapeten sedan Alliansen sålde ut delar av den statliga banken och dessa fasoner är ju vanvettigt! Bonusar till chefer m.m. Kontakta ansvarig för just det kontoret och fråga med vilken rätt dom gör så!!
        I julas förde jag över en liten peng via Internetbanken till barnbarnet för julklappsinköp men inte katten var det någon som undrade varifrån pengarna kom…! Nu har vi båda HB och rätt att både ta ut o sätta in på varandras konton, dottern o jag. Men jag har gjort överföringar fr. mitt konto till annat konto i annan bank utan besvär.
        Har kollat en del banker och både ICA och Forex ger ränta på lönekontot fr. första kronan! Har Googlat och det finns mängder med småbanker som gärna tar emot våra pengar utan diktatorsfasoner! Värt att kolla upp!
        Detta ska sonen inte acceptera! ”Småpengar” dessutom😉
        Lycka till! Kram, Agneta

  3. Ja, det är verkligen trist detta att det blir allt svårare att sätta in och ta ut pengar på bankerna
    De tänker inte på de äldre som utsätts för en stor risk vid bankomater…
    det är t.ex. inte lätt att samtidigt hantera en rullator, väska och plånbok och bankomaten…
    Och även vi som fortfarande inte har problem med detta, hamnar nog en dag i denna situation när vi blir äldre, även om vi nu är vana vid datorer osv.
    Vet inte hur de som styr och ställer även i bankerna tänker….
    Äldre människor kommer ju alltid att finnas…..och alla kommer att bli det en dag
    Funktionerna i samhället måste anpassas för alla människor
    kram

    Svara
    • Man blir så arg när man hör hur bankerna behandlar oss. Vad vore bankerna utan våra pengar… det kan man fråga sig! / kram

      Svara
  4. Jaha, nu har bankerna börjat tänka på miljön också! Är det någon som tar dem på allvar längre?
    Håller med dig, bankerna kränker folk… på både det ena och det andra sättet.
    Vi får nog ha fullkomligt klart för oss att alla deras åtgärder vidtas, eftersom de gynnar BANKERNA!
    Vill önska dig en trevlig helg!
    Kram

    Svara
    • Du har så rätt Ailas. Bankerna mål är att bli så stora som det bara går på kundens bekostnad
      .En trevlig helg tillbaka!
      Kram

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

