Tulpanens dag

 

TULIPS_AB

Söndag och idag infaller tulpanens dag. 

“Jo, det är ju tulpanens dag, idag. Vackra härliga vårblommor! Åh så fint det skulle vara med en bukett på köksbordet. Min favorit är dom rosa dubbla. Men det går också bra med andra färger.”

Ja, inte blev man uppvaktad med tulpaner av gubben heller men han har säkert ingen aning att det är tulpanens dag idag. Jag hade nog tänkt köpa en bukett i går men det var så trist och tråkigt väder och jag var inte utanför dörren. Jag får hålla till godo med min azalea som verkar blomma ett tag till. Jag ska köpa en bukett tulpaner till nästa helg.

Nu skiner solen med –5 grader kallt. På med täckkappan och varma vantar och en promenad ska gubben och jag ge oss ut på.

………………………………………………………………………………………………………………………………..

Hemma igen efter en skön promenad!

 
Det var uppfriskande och skönt att röra på benen. Solen försvann tyvärr ganska så snabbt men lugnt ingen blåst och snart blev det ändå riktigt behagligt. Jag hade mobilen i fickan och det blev några bilder.

2012-01-15 13.04.56
Snöfattigt måste man väl säga!

2012-01-15 12.59.48

Isen har lagt sig i Årstaviken.

2012-01-15 13.02.56

På vissa ställen var det riktigt isigt.

2012-01-15 13.04.12

En del båtar vid Hammarbykanalen verkar vara bebodda året om.
Julstjärnan pryder ännu sin plats i, ja kanske vardagsrumsfönster?

Nu är det dags för eftermiddagsfika. Önskar en fin söndagskväll / Kram

Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Hej !

    Skönt att veta att det inte finns någon snö åt Stockholmshållet, ska till Globen på Tisdag. Min Ögonklinik ligger där, heter Globen, då tänker jag på ögongloben.Ska få laserbehandling på min efterstarr som blivit värre igen.Nu hade jag bakom linsen också. Det tar 7 min där och 1 1/2 timme att åka upp.Från Södertälje.

    Vi har inte mera här.Men det kommer var så säker.

    hej från Mi

    Svara
    • Hejsan Mi!
      Här är det minsann snöfattigt men halt är det på sina ställen.Du ska ta det försiktig när du ska till Globen.. Så himla fyndigt att lägga en ögonklinik där. Lycka till med din behandling…….håller tummarna och vinkar.😉 Jag ser Globen från vår balkong!
      Tack för du tittade in. / Kram

      Svara
  2. Hejsan, Sylvia!
    Visst är tulpanen en vacker blomma och nuförtiden finns det ju många olika varianter och färger om man går till en riktig blomsteraffär. En dutt potatismjöl i vattnet gör susen, dom slokar inte lika fort då utan suger upp stärkelsen🙂
    Den där båten skulle jag gärna bo på men inte ensam tror jag. Verkar för enkelt att ta sig ombord för utomstående, men ett sådant boende har alltid lockat mig😉
    Väldigt lurigt nu med de små hala isfläckarna lite här o där, bättre med mycket snö, faller man kanske lite mjukare😉
    I kväll är det trevlig musik på TV igen med Benny Andersson och det tänker jag se/lyssna till.
    Hoppas du hittar fina tulpaner under veckan! Så dumt när dom är packade i plast för när man väl öppnar förpackningen så finns det en hel del trasiga blad m.m. och man vill ju gärna se vad man köper.
    Roligt att din Azalea håller sig fin för det kan vara svårt att sköta den så du får njuta så länge ”grannlåten” varar😉
    Här blommar mina vita Amaryllsiar i parti o minut och vackra är dom och fräscha vårfärger har dom🙂
    Ah…, nu ser jag boken av R.Wolff i högerspalten…..snyggt omslag och jättebra foto.
    Ha det så gott! Kram, Agneta

    Svara
    • Nog ska det bli en bukett endera dagen. De börjar komma så många nya tulpanersorter har jag sett. Blommar dina vita amaryllis ännu. Väldigt fina exemplar du fick..

      Tänk, det blir fler och fler åretom båtar här i Hammarbykanalen. Lite vanskligt i dessa tider men viss kan det ha en viss tjusning att bo så om man är ung, vild och galen😉
      Jag har börjat bläddra i Wolffs bok och redan efter några sidor var jag fast. Han är en bra berättare och har en förmåga att fånga en. ”Rikitikitavi” är mammans smeknamn på Wolff……

      Svara
  3. Visst är det härligt med tulpaner och jag hade ju turen att få en bukett idag. Det var nog sonhustrun som hade koll på dagen.

    Jag blev så glad när jag såg bilden av Peter Gedda! Vi hade en kär bekant, nu avliden, som var med på den båten en gång i tiden.

    Kram och ha en fin fortsättning på söndagskvällen!
    /Ingrid

    Svara
    • Men så jätteskoj Ingrid ! Att jag just tog en bild på den båten. Kanske var det för jag tyckte det såg så mysigt ut med julstjärnan i det stora vackra fönster och det lyste så mysigt i de mindre fönstren.
      Kram och må gott!

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

