Teaterkväll

Vi var på teater igår. Maken fyllde år och vi firade med att gå på Dramaten och se Henrik Ibsens, Hedda Gabler som jag skrivit om i ett tidigare inlägg. Uppsättningen har ju fått rungande fin kritik men inte tyckte vi att den var så nämnvärt bra. Maria Bonnevie som Hedda gav mig ingenting och dekor och kläder har gjorts om i modern nutid. Dörrar öppnas med fjärrkontroll och där finns en enorm modern grill och hembiträdet som man tidigare sett i pjäsen har bytts ut mot en städerska. På vägen ut från teatern sa min maken: "Jag blev verkligen besviken;". Då vände sig en kvinna om som gick framför och sa: Men vad glad jag blev att höra de orden, jag tycker samma sak. Kvällen blev ändå rätt lyckad och visst är det en pampig byggnad "Dramaten"

Detta bildspel kräver JavaScript.

Ha en fin kväll!
Kram

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

15 kommentarer

  1. Love

     /  22 december 2011

    Fast jag är lastgammal älskar jag julen och allt som tillhör. Stressa gör jag inte och julklappar är roligt att köpa men småbarnsmamman du skrev om hade det inte lätt.
    Det var många år sedan jag var på Dramaten men visst är det tjusigt där.
    Nu får man spela teater själv om det ska bli något.
    Har handlat julmat i dag och i morgon städas det av och dom sista tomtarna får flytta in. Vi ska också vara hemma och dotter kommer hit med barn. Helst vill man ju ha alla omkring sig men dom är ju inga maskar som kan dela på sig för att göra alla nöjda o glada. Kommer ihåg hur vi for som stollar till mormor, farmor mm på julafton med barnen för att sen vara helt slut på kvällen.
    Nu önskar jag dig och familjeb eb riktigt GOD JUL:

    Kram.

    Svara
    • Visst är det fint att kunna få fira julen med sina nära och kära. men som du säger de är ju inga maskar. man får var jag är glad så länge det varar.
      God Jul önskar jag dig och din härliga familj,
      Varm Kram

      Svara
  2. Jag har faktiskt bara varit på Dramaten en gång. Det var när min mamma fyllde 70 år. Då träffades åkte hon och jag till Stockholm och bodde hos min yngsta syster och min andra syster från Örebro kom också dit.
    Jag måste erkänna att jag glömt vad det var vi såg, men efteråt var vi på Operakällaren och åt middag, så det var en riktigt festlig kväll.

    Nu ska jag gå till sängs, det börjar bli sent och i morgon är det stora pyntardagen, så då gäller det att vara i form.

    Kram Ingrid

    Svara
    • Jag har varit på de flesta teatrarna i stan men inte på Dramaten tidigare. Nu har jag varit där och visst är det en vacker teater. Nu blev jag inte så begeistrad i den nya uppsättningen av Hedda Gabler .Det är ju en gammal klassiker som jag sett tidigare och har svårt att förlika mig med den mer moderna stilen.
      Kramen

      Svara
  3. God kväll, Sylvia!
    Ibsen och fjärrkontroll låter inte så bra i mina öron men kanske skådespelarinsatserna ändå var bra? Lustigt, min bror fyllde den 22/12 …sammanträffande så det förslår vill jag mena😉 Då blir det två ”Stenbockar” på rad😉 Skillnad på oss vattenvarelser😉
    Har aldrig varit på Dramaten men däremot här i Götet på Stora Tatern, OFTA som barn och då var det operetter som gällde vilket jag gillade/gillar än i dag. Sitter väl i ryggmärgen med vacker sång och musik.
    Önkar dig en fin julheg!
    Kram, Aaneta

    Svara
    • Rättelse😉
      Raderade fel rad i mitt inlägg. En gammal bekant fyllde 77 den 20/12 och han är ju Skytt ( = eld ) och då är ju den 21/12 sak samma och brorsan den 22/12 Stenbock.. Som ”fisk” är jag vatten och ihop med eld….njae😉 Om man nu ska tro på stjärnorna😉 Och det ska man när det gäller gamla bekanta😉
      Här ligger dimman som ett blött täcke över hustaken och sikten = 0 just nu och vi har plusgrader i dag så en vit julafton lär det inte bli, tyvärr.
      Kram, Agneta

      Svara
      • Ja, gubben är skytt och jag är vattuman och det verkar i allafall passa bra för oss.
        Här har vi nu rena våren och det är inte så dumt det heller. .Bättre det än storm och halka. Nu tänker jag mest på ungarna som ska hem på julaftonskväll. Kycklingmamma som jag är😉
        Varma kramar.

  4. Önskar en God Jul och ett Gott Nytt År!
    Nu tar vi tåget till Sthlm för att fira julen med släkten.

    Svara
  5. Visst är det ett vackert hus och putsades ordentligt till Victorias bröllop om jag minns rätt, så nu strålar guldet ordentligt.

    Synd att föreställningen var en besvikelse, det är ju en klassiker och goda skådespelare.

    Svara
    • Ja, teatern är så nyputsad och juligt fin. Smaken är ju som baken och fin kritik har Hedda Gabler¨fått men jag blev ändå inte begeistrad av den moderna uppsättningen av den gamla klassiker.
      Önskar God jul till dig med familj. / Kram

      Svara
  6. Hej vännen!
    Så synd att det inte föll er på läppen men trevligt ändå och det är ju bra🙂
    Har aldrig varit på dramaten eller har jag det kanske, Hmmmm… Såg något med Gösta Ekman för många många år sedan kanske en enmansteater för det är bara honom jag kommer ihåg🙂
    Jag blev oxå underhållen igår av ett av barnbarnen och hans klasskamrater. dom går musiklinjen och framförde många fina julsånger.
    Önskar dig allt gott!
    Tack för julkortet på FB!

    Kramar

    Svara
    • Det låter så gott att höra. Vad går upp med att få umgås och ha mysigt med barnbarnen och dras med i deras värld ./ Kramen

      Svara
  7. Så tråkigt att er kväll inte blev helt som ni hoppats. Det är knepigt det där med recensenter och deras analyser av film, musik och teater. Jag går hellre på vänners och bekantas omdömen, åtminstone de som jag vet tycker ungefär som jag, och då brukar det ofta bli bra. Och övriga gånger får man chansa och då kan det bli just ömsom vatten, ömsom vin.🙂

    Önskar nu dig och din familj en riktigt GOD JUL!

    Kram och många varma tankar
    Meggie

    Svara
    • Ja, visst blev vi lite besvikna. Var inte beredd på att den här klassikern nu fått en mer modern tolkning. Det var säkert det som inte tilltalade oss nämnvärt. Stycket har ju fått fina recension överlag men smaken är olika som sagt.
      Kvällen blev rätt trevlig ändå när vi väl hemma fått i oss en bit mat och ett glas rött, var maken nog ändå rätt nöjd med sin dag.

      Kram och detsamma till dig och din familj, en riktigt God Jul !
      Sylvia

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

