Julstress

 

tmtenissenVi svenskar blir tydligen alltmer stressade inför jul och mest stressande är nog alla julklappar som ska köpas. Det gör väl också att humöret påverkas negativt när julen närmar sig. I år är julledigheten dessutom kortare än vanligt. Inga klämdagar i år, som jag vill minnas var ett stort plus när man jobbade.

Idag var det tjockt med folk i centrum och långa köer fram till kassorna. Jag såg en mamma med två små vildingar. De var glada och uppspelta och for omkring och undersökte det mesta. Snart tappade mamman humöret och klappade till ett av barnet lite lätt i baken och det slutade med att båda barnen skrek i högan sky. Kassar och paket for i väg och det blev lite panikartat för den stackars mamman. Så småningom lugnade de sig en smula. De var helt slutkörda alla tre. Jag tyckte synd om både barn och mamman som säkert hade huvudet fullt med allt som ska fixas innan jul. Då kände jag att den tiden med små barn, arbeta och hem att sköta var visst en härlig tid att se tillbaka på men så skönt jag har det idag att slippa denna stress som jultiden kan vara för många.
Till och med tomtenisse är ju stressad som synes!

Nu ska jag snart slänga ner mig i soffan och njuta av en kopp kaffe och saffransbulle.  I kväll ska vi se på Anno 1970 Svensk dramaserie  om brutala mord och förbjuden kärlek i 1790-talets Sverige. Där läkaren och poliskommissarie Johan Gustav Dåådh (Peter Eggers) löser grymma brott. Del 9 av 10. I mitt tycke en riktigt bra serie.

Ha en skön kväll! 
Kram Sylvia

11 thoughts on “Julstress

  1. Hej, Sylvia!
    Usch ja, all denna stress tar snart kål på hela mänskligheten och barn far väldigt illa i vårt ”välfärdsland”. Nu lär det bli ännu mera stress för att få ekonomin att gå ihop för alla Saab-anställda ( underleverantörer) då konkursen är ett faktum 😦 Staden Trollhättan får ju också lida, många butiker m.m. får väl slå igen. Och detta kommer dom med NU…efter allt tjafs som varit 😦 Klartatt GM inte släpper in Kina inte, det var väntat, men att dagarna före jul komma med så otroligt trista nyheter. Många unga familjer med huslån m.m. som drabbas. Fy för GM!
    Den TV-serien har jag missat/skippat 😉 Något annat har väl kommit i vägen kan jag tro.
    Hoppas att du inte spiller ut kaffe över hela soffan…ha ha ha.. du kan då få till det 🙂
    Kram, Agneta

    • Tråkigt att Saab har gott ur tiden. Det var förstås väntat men man lider verkligen med de anställda, att få detta besked till julen. Klart att GM satte stopp för affären med Kina. /Kram
      PS. Undrar om du fått någon julhälsning?

  2. Hejsan Sylvia!

    Visst är det en hets och en stress för att få allt i ordning till julen för den som har en stor familj och barn, men här tar vi det med ro.
    Jag tycker faktiskt julen är riktigt mysig nu när jag prutat av på en massa måsten.

    Anno 1790 är jag lite kluven till. Jag ser den, men under protest! Ibland bestämmer jag mig för att inte se den på måndagskvällen, men då ser jag en repris senare i stället.

    Jag gillar inte all smuts och snusk och all grymhet, men det var säkert så det var på den tiden.

    Ha det så gott och stressa inte!!
    Kram Ingrid

  3. Håller helt med dig, Sylvia – Anno 1790 är också den en mycket bra serie med fantastiska – och trovärdiga – miljöer.

    Må så gott i stressad juletid
    Meggie

  4. Pratade med kollega idag som näthandlat nästan alla sina julklappar och hon var lyrisk. Lättvindigt för stressade småbarnsföräldrar.! Jag gillar ju inte julen, är lite osäker på om det skulle bli bättre av näthandel för min del.

  5. Jag tycker det är trist med all stress inför Julen…det kan lätt bli för mycket av den
    och ja, det är inte lätt att vara ute med små barn i julhandeln nu.
    och ja, i år är Julledigheten kortare och även Nyårshelgen, då båda helger infaller på vanliga helger
    Ha det så gott
    kram

  6. Hej Sylvia!

    Nu är jag bara så dålig på att titta in hos mina nätvänner, jag skäms.

    Men Julhälsning skall det bli iaf och jag hoppas det skall bli bättre på det nya året med bloggandet.

    Här är vi klara med alla förberedelser inför julen, köttbullarna rullade och småkakorna och sillen är klara. Sen är det bara resten kvar:-).

    Nu önskar jag dig och familjen En Riktigt God Jul!

    Julkramar
    berit

  7. Stressen kanske har ökat i år eftersom det är få klämdagar som blir lediga. Det kan bli svårt att hinna med alla som man vill besöka och resor som ska göras.

    Kanske därför som näthandeln tagit fart ordentligt just i år.

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

