Småpysslat

 

Inta har det hänt så mycket här idag. Jag går mest och småpysslar lite här och där. Köpte två fina julstjärnor som nu står på var sida om adventsljusstaken i köksfönstret. Hoppas de håller sig gröna och vackra över julhelgen. De vill lätt tappa bladen och bli kala och tråkiga. Antagligen vattnar jag ihjäl dem.

IMGP0014

 

November har rykte om sig som en grå månad och årets november var inget undantag. Dimma har vi haft gott om medan det varit ont om regn och snö. Just nu har vi höstrusk, nästan storm här och regn är på väg men varmt för årstiden +7 grader. Hörde på radion att på många ställen utåt skärgården är det många strömavbrott på grund av nedfallna träd. Pratade just med grannen på ön och där har de ännu strömmen igång men västanvinden ligger på rejält. Det är väl lillasyster Berit som härjar vilt just nu.

IMGP0013

Middagen har jag i ungen som snart är klar. Lättlagat idag med “Allt i ett middag”  rotsaks-panna med starka korvar inlindade i skinkskivor.

Ha en skön kväll och håll i hatten om du går ut!  228[3]
Kram.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

11 kommentarer

  1. elisabeth

     /  01 december 2011

    Tagit lite pauser från att kolla runt på bloggarna….. åhh vad jag älskar julrosor de är en av mina favoriter. Fint var det också i ditt adventsfönster, julstjärna är så himla tacksamma och de finns nu i så många varianter t om med glitter om man så önskar🙂 . Jag man undrar ju hur vintern kommer te sig som sagt, hoppas den blir kort i år🙂 Vi har klarat oss faktiskt utan strömavbrott och även om det blåst hårt så inte av värsta slaget. I morgon blir det lite stockholm för mig…. Smart när man kan använda ugnen göra allt i ett-rätter.
    Ha d gött.

    Svara
    • Så du ska in och julshoppa i stan . Mycket folk är det men julstämningen är på topp,
      Önskar dig en fin andra Advent. /Kram

      Svara
  2. Tack för trevlig middagsinspiration!

    Kram och trevlig helg och andra advent!

    Svara
  3. Mätt och belåten kommer jag in här och ser att du oxå använder ugnen🙂 Nästan varje fredag skalar L allt vi har av rötter och rostar i ugnen det är himla enkelt🙂 Idag kokade jag kyckingben som jag sen penslade på lite gott och stekte färdigt i ugnen, jag är proppmätt🙂
    Vackra blommor och stake har du i ditt fönster.
    Önskar dig en fin 2:a advent Sylvia!
    Kram!

    Svara
    • Har börjat använda ugnen mer och mer. Bekvämt och smidigt och slipper den tråkiga kastrulldisken.
      Detsamma till dig vännen. /Kram

      Svara
  4. Hej Sylvia!

    Vad roligt att du också ville göra ett besök på min sida, det är alltid trevligt när någon hittar hit – vilket i och för sig inte sker så ofta. Ser att du också har hittat ”det snöar-knappen”, en kul grej.

    Hoppas ni har ätit en god middag, din ”allt i ett-panna” ser båd vacker och aptitretande ut

    Fortsatt trevlig adventshelg önskar

    Meggie

    Svara
  5. Ja, nu kan vi lägga november till handlingarna och koncentrera oss på december. Gråtrist den också, än så så länge,… men jag ser hellre att rosorna blommar (du såg ju min bild) än att kylan härjar och snön ligger i drivor.
    Trevlig fortsättning på andra advent!
    Kram

    Svara
  6. Hejsan, Sylvia!
    Julstjärnorna har jag slutat med för flera år sedan då dom vissnade inom några dagar. Tror det beror på värmen fr. elementen. Numer blir det enkom amaryllis och helst då vita.
    Så fint du har ställt din egengjorda lilla silversak med tandpetare….argusögon lär jag visst ha har någon sagt många ggr.🙂
    Mat i ugn är alltid gott och näringsrikt dessutom då inget förfars🙂 Jag använde ofta lergrytan förr när vi var flera i hushållet och det blir saftigt och gott. Men är man ensam så är det mindre kul och ström drar ju ungen dessutom.

    Men det är väl rackarns så små bokstäverna är på bloggen? Jag har nu klickat på 125% men behöver 150 snart. Men det blir svårt att skriva då.

    Typsnittet är ursnyggt som rubrik🙂
    I kväll blir det Oldsberg på TV och så kul att äntligen få lära om det egna landet som omväxling🙂 Kan nog behövas av många tror jag .
    Kramen, Agneta

    Svara
    • Ser att texten är mindre i IE. Nu har jag har Firefox och där tycker jag den är ok. Ska kolla upp det. Synd jag missade Oldsberg hade varit intressant att se kanske det blir en repris. / kramen

      Svara
  7. Hej!
    Tekniken är underlig värre! Jag hade installerat just Firefox och fick en chock när jag såg min indexsida med minibokstäver. Sak samma i IE8 så jag håller mig till IE7.
    I grundinställningarna har jag klickat för extra stora bokstäver men det hjälper inte alls på bloggar men helt ok på hemsidor om inte storleken är låst, som vissa företag gör😦
    Lite svårt att läsa grå text mot grå bakgrund även om det är jätteläckert och elegant. jag har gett upp numer, och använde bara svart text mot vit bakgrund för det mesta i alla fall.
    Ack ja, alla dessa olika datorer, webbläsare m.m. Dom gör det då inte lätt för oss numer ;-(
    Tur att det finns olzzons gästböcker på många bloggar numer för där kan man i alla fall se vad man skriver,
    Nåja, inte hela världen , det inns värre ting som ”svarta halkan” som drabbat oss, trots +grader förklars på radion just nu…snö är på ingång här ovanpå isen…mysigt värre ;-(
    Kram, Agneta
    Oldsbergs program var ju urkul och så lärorikt om Sverige dessutom🙂 Men usch då så många frågor jag inte hade en aning om…😦

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

