Rosorna blommar

 

IMGP0011

Vi har haft en fin och solig dag här med 7+ grader. Ja.det känns riktigt vårlikt och på gården blommar rosorna ännu men till kvällen väntas regn och i morgon kan det bli  snö och stormen BERIT ska närma sig sägs det. Meteorologer varnar för att det kan komma upp till två decimeter snö i Svealand och Norrland under helgen. Ska vi får en vit julhelg tro?

IMGP0009

IMGP0010

Nu är bullbaket klart. Gillar saffransbullar bakade med smör, mandelmassa och russin. Riktiga kaloribomber. Lussekatter hoppar jag över i år också. Jag är inte någon snitsare på att få till dem så bra. I morgon kommer ungarna på adventskaffe om nu inte stormen Berit sätter stopp för det.

Önskar en riktigt fin första Advent. 
Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Hej, Sylvia!
    Men vad duktig du är som bakat så mycket godis🙂 Jag står över mandelmassa och saffran, men resten åker lätt ner😉 Vad jag saknar är klenetter eller hur det nu stavas, för DET är gottigott och kanske några dyker upp i butiken till Lucia? Baktiden är förbi här, det får bli MaxiBagarn och han är inte dålig heller, inget Bakeoff där inte.
    Usch ja, här är ett uselt väder och det drar österut sa dom på radion nu och ”Berit” får väl hålla sig hemma😉 Blåst gillar jag inte alls och att gå ut är livsfarligt för mycket kan rasa ner i huvudet på folk och gamla träd går ju mitt itu. Naturens krafter är inte att leka med.
    Hoppas vädret sköter sig så att rosorna får vara kvar🙂
    Trevlig Advent! Kram, Agneta

    Svara
    • Klenäter en riktigt delikatess…. gillar jag också men de är rackens så dyra i kondiset.och baka själv är ju inte att tänka på.
      Nu verkar det funka med remiss- mailen här i allafall?
      PS. den lilla followerknappen har försvunnit ?😉
      Kramen

      Svara
      • Men du é ju för go alltså🙂 Remiss-mail..ha ha ha! Jodå, svar på remissen fick jag…äntligen, tack!
        Jaha, klenätter kanske det stavas och jag vet…svindyra men supergoda så det får nog bli några stycken som kompensation för något som jag säkert kan hitta på:-)
        Men om en vecka får jag inte handla hos MAXI längre för kommunen har bestämt att vi alla ska handla av Hemköp :-(((
        Känner inte till deras sortiment och vi har inte ens blivit tillfrågade och hur detta ska gå vete katten. ALLA som köper tjänster fr. äldreomsorgen här i kvarteret/stan är vansinniga. Hur fanken ska man kunna skriva en inköpslista utan att veta vad som erbjuds och till vilket pris??
        MAXI-bagarn har mycket gott…men Hemköp..gillas inte här alls. Men det ska sparas pengar….och ingen talan har man heller. Att bli idiotförklarad vid 65+ är en kränkning utan dess like😦 Är man inte klen i nerverna så blir man😦
        Klenätter kommer jag att jaga…på rent jäkelskap, om inte annat. Vill gärna bestämma själv vad jag ska äta!! Snart ringer jag upp Janne Josefsson…!
        Hoppas att det blir ”Så mycket bättre” på TV och sedan Downton Abbey..härligt.
        ”Gnäll”- kram, Agneta

  2. Nog är det härligt så länge man kan hitta en och annan ros som ännu blommar!

    De där bullarna ser verkligen läckra ut. Så dum jag var som inte bakade några bullar med mandelmassa och russin när jag var igång i veckan. Jag har ju till och med mandelmassa hemma. Det får bli en annan gång!!

    Hoppas att Berit inte ställer till det och snö är väl alldeles onödigt tycker jag😉

    Kram och trevlig Första Advent!

    Svara
    • Det är helt fantastiskt att rosor kan blomma i slutet av november månad. Du får göra annat gottegodis av mandelmassan. / Kram

      Svara
  3. Här lyser de sköna rosorna till doften av härliga bullar! Till och med jag som i princip slutat med smaskiga bakverk blir frestad.
    Ska faktiskt baka lite till jul, vi blir ganska många och det finns alltid de som uppskattar sådant. Jag brukar baka julkatter, de ser ut som katthuvuden… och så till julafton bakar dottern alltid goda saffransscones.
    Mysig första advent önskar jag dig! Hoppas att vädret inte blir alltför illa.
    Kram!

    Svara
  4. Otroligt att rosorna blommar fortfarande, och jag har själv sett häromkring att vissa blommor blommar
    och har även sett nya löv som kommer på buskarna
    Ja, det är så man kan tro att det är vår….då milt som det är dessutom

    Jo, stormen Berit blev tydligen så besvärlig som de befarade.
    Hörde att den ställt till med mycket problem redan
    Här i Stockholm blåser det en hel del just nu, men det är nog inget mot för hur det är söderut i Sverige
    fast man vet ju aldrig….
    ja, undrar om det blir en vit Jul iår.
    kram

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

