Minneslunden

 

IMGP0141

IMGP0140

Vi hade som vanligt tänkt åka till Minneslunden som i går och äta middag efteråt hos oss men dottern fick förhinder så det blev idag istället och det spelar ju ingen roll. Det var mycket mindre folk på kyrkogården och bra mycket mindre trafik på vägarna så på så sätt var det en fördel att ändra dag. Vädret var gråmulet och lite frusen blev jag men så stämningsfullt med blommor och ljus och när skymningen kommer blir det än mer fantastiskt vackert med alla dessa mängder av ljuslyktor spridda på kyrkogården.

Jag bjöd på en mustig köttgryta med svamp och rotfrukter, En äppelkaka med glass till efterrätt och det gillades nog för det var bra tomt i grytorna efter vi ätit. Nu har son och dotter med respektive samt Niklas mitt goa barnbarn farit hem var och en till sitt.

Kanske finns det något på TV att se. Morden i Midsomer på kanal 8. Kl. 20.00 med den alltid lika trevlige Barnaby, riktigt spännande även om det är en repris.

Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Hej, Sylvia!
    En mycket trevlig och realativt ny sed att tända ljus vid gravarna i höstmörkret anser jag, i alla fall. Spelar inte alls någon roll vilken dag man går eller om man går, beroende på var man bor o.s.v. Det är ju tanken som räknas.

    En riktig höstgryta har du lagat med goda vitaminrika svenska råvaror läser jag och det smakar alltid gott i detta ruggiga väder och särskilt efter besök på kyrkogården.

    Midsomer såg jag en snutt av, men kom ihåg avsnittet så det blev i stället SVT2 och Carema och den vämjeliga vanvården av äldre/sjuka i vårt land med den enda tanken att tjäna stora pengar. Skandal😦 Varför demonstrerar ingen mot dessa eviga nedskärningar inom vård/omsorg, undrar jag ?
    Landstingen, kommuner och inte minst vår regering borde reagera, men icke! Har inte vår unge stadsminister en fru som arbetar med vårdfrågor inom landstinget i Sthlm? Jäv?
    Upprörd är väl bara förnamnet och mer blir det nästa vecka på TV.
    Nu blir det Agatha Christie´s Miss Marpel som jag hoppas att jag inte sett/kommer ihåg.
    Ha det så bra! Kramen, Agneta

    Svara
  2. Ja, inte spelar det någon roll vilken dag man besöker sina kära. Jag har ju mina föräldrar begravda lite långt bort så det blir mer sällan med besök. Det är som sagt tanken som räknas.
    Nu har det kommit fram att Carema har ett hemligt bonusprogram för sina chefer..
    Chefer som håller budget nere kan få en eller flera månadslöner i bonus. Hur länge ska det få fortsätta så här. Ja, så länge sjukvården ska drivas av privata bolag med vinstintressen som enda mål kan det inte bli annat än vanvård. Fy tusan säger jag.
    Ha det så gott det går vännen / Kramen

    Svara
  3. Visst känns det bra att besöka sina gravar och tända ljus och skänka dem en extra tanke. Alla kan ju inte komma ut, men då kan man ju tända ett ljus hemma.

    Jag har batteridrivna ljus som lyser hela vintern, men till Allhelgona, adventssöndagarna och jul brukar jag sätta dit stearinljus också.

    Idag har vi haft en helt underbart vacker dag igen och solen har lyst så vackert. Tänk vad allt blir så mycket lättare då.

    Ha en fin helg!
    Varm kram, Ingrid

    Svara
    • Jag köpte några batteridrivna ljus till balkongen och de lyser så fint ännu. Undrar om de kommer att lysa när vintermörkret tar över och solen lyser med sin frånvaro Vi får se?
      En trevlig helg tillbaka. / Kramen

      Svara
  4. Love

     /  12 november 2011

    Hejsan Sylwia!
    Sitter och tittar ut över ett grått landskap där småfåglarna äter frukost i vårt nedsågade syrenträd som nu tjänstgör som matplats.
    När man hör om all vanvård med äldre och att bara pengar styr blir man både arg och rädd. Bra att det kommer fram i ljuset kanske kan det bli bättre.
    På Allhelgona afton tände jag ljus här ute och hade en egen liten minnesstund.
    Hade köpt två mosskransar med stora kottar och köpte ljung o satte i mitten på kransarna.Två stora ljus i hållare fick det att bli så fint. Den dagen är även speciell för oss då det var 51 år sedan Leif o jag träffades. Kommer ihågatt vi såg en läskig film på Viktoria och sen gick på kondis.
    Vet inte om den biografen finns kvar. Det är så sällan jag är i Stockhom och nu bor ju sonen i Trelleborg så jag har ingen att hälsapå. Storpudeln måste klippas men först måste jag inhandla en stark trimmer kostar massor men det känar jag in.
    Tänk att det bara är två veckor till advent då får det gärna komma snö och jag hörde att färre människor dör i bilolyckor när ni har snö för folk kör försiktigare.
    Borde inte alla köra försiktigt ändå?
    Dags att väcka mannen och dricka kaffe sen bär det iväg till köpcentrat.
    Önskar dig en trevlig helg.
    Kramizz vännen.

    och måste klippas men först blir det att köpa en stark trimmer kostar mutlum men jag känar in den på ett par gånger.

    Svara
    • Så fint med en egen liten minnesstund. Visst, man kan hedra sina kära på många olika sett Det är ju tanken som räknas.
      Den gamla biografen Viktoria finns kvar på söder må du tro. En av den trevligaste bion vi har. Stor och rymlig i jämförelse med de nya som är så små och pyttiga att det nästan blir syrebrist mot slutet av filmen😉
      Ja tänk, snart är vi inne i advent. Vintern verkar dröja men visst, det kan vända snabbt.
      Önskar allt gott och en trevlig helg.
      Kramen

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

