Söderrunda

sonst54

Så blev det en fin höstdag igen. Vi fick en härlig förmiddag med en lång promenad utmed vattnet vid Årstaviken. Den promenaden går vi ganska ofta. Det är lugnt och tyst och på vardagarna är det mest mammor och pappor med sina barnvagnar och så vi lite äldre, till skillnad från helgerna då det är trångt med alla flanörer som ska ut och lapa sjöluft. Här har jag stakat ut promenaden vi gick. En timmes promenad och ca: 5 km lång. Nu ska det bli långpromenader rätt ofta framöver. Jag har gått upp i vikt några kilo och det är bäst att stämma i bäcken som det brukar heta.

soderrundan

Kameran fick jag med mig och några bilder blev under promenadens gång.

soderpromenad 2012 009

soderpromenad 2012 006

Solen skiner och vattnet glittrar så fint.

soderpromenad 2012 003

Kaféet “Nyfiken Gul “ ligger fint nära vattnet har bommat igen för i år. En riktig sommaridyll och välbesökt när vädret tillåter.

soderpromenad 2012 002

soderpromenad 2012 005

Här träffar vi på en gammal bekant, ja hon syns knappt, håller just på att sätta ner blomlökar.

soderpromenad 2012 008

Vi ska nog trava på ett tag till.

IMGP0111

Ja, en härlig höstdag har det varit

Må gott och kram.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

15 kommentarer

  1. Hej, Syvlia!
    Verkligen vackert område och bild nr.2 ser härlig ut. Men finns det inga bänkar om man behöver vila benen?
    Ja du, kilona ökar snabbt så det gäller att hålla kollen för attans så trist det är när kläderna inte passar 😦 Då blir lätt irriterad 😉
    Hoppas nya boken verkar lovande?
    Ha det gott!
    Kramen, Agneta

    Svara
    • Jo. nog finns det bänkar men jag har visst inte lyckat fånga några på bild
      Ojjj, Oates är kanske lite för litterärt och fint skrivet för mig. Mycket upprepningar hela tiden hmhm… jag fortsätter;-)
      I kväll ser vi på den danska serien Bron på SVT. Hoppig och rörig tycker jag de tidigare avsnitten har varit, kanske blir det bättre i kväll.
      Kramen

      Svara
  2. STockholm är så vackert, verkligen en suverän stad med allt vatten överallt. Undrar om det inte var i Årsta som min gamla bloggvän Rut Olsson bodde. Hon som bloggade till hon var en bra bit över 90 år och som hade så fina tankar och erfarenheter att dela med sig av.

    Sen försöker jag begripa var bilden överst är tagen. Kan inte klura ut det fast det säkert är enkelt. Vi är ju i STockholm rätt ofta numera eftersom sönerna bor där, en på Wolmar Yxkullsgatan på söder och en på Holländargatan på Norrmalm eller Vasastan (vet inte vilket)

    Svara
    • Ja, det finns många fina grönområden i stan och vatten har vi gott om. Jag har skrivit i gator på kartan som du kanske känner till. Ringvägen, Södersjukhuset. Det ligger inte alls långt från Wolmar Yxkullsgatan. Där bodde jag några år som ung. Nu bor vi vid Hammarbykanalen på Bohusgatan nära Skanstull vid den gröna flaggan till höger på kartan.
      Kram

      Svara
  3. Kan tänka mig ni hade en fin promenad och fina foton
    det är mycket fint där utmed Årstaviken
    det finns så mycket fina platser här i Stockholm
    kram

    Svara
  4. Hejsan Sylvia!

    Vilken härlig promenadväg du har och fina foton har du tagit. Det var ju en perfekt runda, 5km är så lagom tycker jag. Ännu har jag inte vågat mig ut på så långa promenader, men jag hoppas att jag snart ska orka med det. Medicinen ska väl göra sitt och nästa vecka ska jag till sjukgymnasten så får vi se vad han säger.

    Ha en fin torsdag!
    Kram Ingrid

    Svara
    • Hoppas du snart ska kunna ta dina rundor igen, du som varit så van att röra dig i naturen obehindrat. Med rätt medicin och en skicklig sjukgymnast kommer säkert ryggen bli bra mycket bättre. / kramen

      Svara
  5. Tack för att jag fick följa med på promenaden! Mycket vackra vyer fick jag ta del av… visserligen via din kameralins, men ändå. 🙂
    Det har blivit en och annan promenad även här, både i skogen och så utmed Huskvarnaån. Så fort solen skiner så blir det så vackert!
    Trevlig kväll!
    Kram

    Svara
    • Jag är inte så begeistrad i hösten men en härlig långpromenad en höstdag när solen skiner och luften är lite kylslagen, då mår man så bra.
      Det samma till dig!
      Kram

      Svara
  6. Jag undrar fortfarande över din ”överskriftsbild”, den allra längst upp. Var är den tagen?

    Svara
    • Då fattar jag. Du ser ut över Skeppsbron och Gamla stan. Bilden är tagen från Fjällgatan tyska kyrkan längst till vänster, sedan storkyrkan mer åt mitten kan du se en skymt av Slottet. Djurgården längst till höger men syns inte på bilden.
      Ha en skön helg! Kram

      Svara
  7. elisabeth

     /  28 oktober 2011

    Kul det här med långpromenader. Det finns så mycket hjälpmedel som kan puscha och roliga komplement att prova, stegräknare, kameran, stavar, denna karta märka ut rundan ….. m m inte förglömma alla praktiska kläder som också finns, för alla väder….Att ha en runda intill vatten gillar jag 🙂 Men även att springa och shoppa är riktigt motion, och passar bra när man bor i en storstad och allt finns inom räckhåll känns det som.
    Du kommer lätt fixa dina kilon det känner jag bara på mig.
    Kram

    Svara
    • Motion är så gott för kroppen så länge den inte säger ifrån av diverse krämpor som kommer med åren. Några kilo för mycket får man nog stå ut med 😉
      Ha en skön helg, Elisabeth!

      Svara
  8. Ok, då förstår jag! Tack för upplysningen!

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

