Vad vore livet utan böcker…..

 

Nu har jag läst klart vinnarboken från Agneta “Falska Bevis av Donna Leon.

Kommissarie Brunetti framstår som en av de få inom rättsystemet som försöker att bekämpa de värsta orättvisorna. När signorina Battestinis läkare gör ett hembesök hos henne upptäcker han att hon är död, hon har blivit brutalt ihjälslagen Hon var en allmänt illa omtyckt person och det finns flera personer som kan misstänkas.Kommissarie Brunetti börjar göra en egen undersökning i hemlighet. Jag gillar boken som är tänkvärt och charmigt, en riktigt mysig deckare.

IMGP0124Jag fick med mig hem några läsvärda böcker  när vi var hos min syster i fredags. Som jag kanske nämnt tidigare så får hon lite då och då nya aktuella recensionsexemplar av sin son som jobbar i bokbranschen. Det börjar bli fullt i hennes bokhyllor nu så hon delar gärna med sig till vänner. Ska börja med “ Lilla Himlafågel”. Jag har inte läst något av Joyce Carol Oates tidigare så det ska bli spännande. Hon skriver även under pseudonymerna Rosamond Smith och Lauren Kelly.

Lilla himlafågel av Joyce Carol Oates en roman om våld och erotisk besatthet, skuld och längtan efter försoning. Elvaårige Aaron hittar sin mor Zoe brutalt mördad hemma i familjens hus i den lilla staden Sparta i nordöstra USA. Nästan genast riktas polisens uppmärksamhet mot mannen hon nyligen har separerat ifrån…….Ujj, låter spännande!

Men i kväll ska jag titta på “Moraeus med mera” SVT1. Jag tycker han är en riktigt trevlig och gemytlig kille och spela och sjunga kan han också. Som programledare vid Orsa sjön är han så mysig. En av gästerna i kväll är Carola.

I morgon börjar en ny vecka och det vackra höstvädret ska visst bestå ett tag till…härligt!

Kram Sylvia

Följande inlägg
Lämna en kommentar

8 kommentarer

  1. Hej, Sylvia!
    Roligt att du gillade Kommissarie Brunetti och mycket bättre blir det när man läst fler. Han är godmodig och sympatisk för att inte tala om matglad😉 Jag blir hungrig varje gång jag får veta vad familjen äter till lunch/middag😉
    Det jag gillar är just att man får följa Brunetti inkl. familj också, samt att han bekämpar korruptionen som florerar utan paus. Men Signorina Elettra verkar vara en övermänniska som fixar det mesta på olaglig/laglig väg?Rättvisans Mörker är den tredje jag läst av Donna Leon och det är hennes tolfte bok. En sådär lagom liten bladvändare med bra textstorlek🙂
    Nu har jag avverkat en ny bekantskap i samma stil tycker jag. Frostnätter av Arnaldur Indridason och att läsa om Island var intressant. Men vilket vemod och riktigt otäckt slut hade denna.
    Av Carol Oates har jag inget läst ännu men har kikat på hennes böcker. Det finns hur många bra böcker som helst.
    Ska ge mig i kast med Ulf Lundell och det ska bli spännande.
    Du har ju en himla tur som får nya böcker av din syster🙂

    Funderar över om det blir SVT1 eller 2 som har ett bra program samtidigt eller…mycket bra 20.00 såklart.

    Min orkidé som just blommat klart börjar om på nytt framöver ser det ut som🙂
    Trevlig kväll!
    Kramen, Agneta

    Svara
    • Visst är det underbart med böcker. Syrrans stora hobby är att läsa. Hon är inte alls förtjust i datorn så det blir mest läsning för hela slanten och påfyllning av aktuella böcker blir det från sonen lite då och då. Ibland vet hon inte vad hon har läst inte läst säger hon. Ja, så kan det bli😉
      Ulf Lundells bok Jack har jag läst för många år sedan. Tror det var hans debutroman som handlar om Stockholmsgrabben / kanske han själv/ vilda liv och leverne i Stockholm och på Gotland. Då tyckte jag den var bra men idag vet jag inte. Spännande att höra vad du tycker om honom.
      Ha en bra dag / kram

      Svara
      • Hej!
        Det är Vädermannen av Ulf Lundell som kom ut 2009 som jag ska läsa. Enl. beskrivningen på Adlibris verkar den vara passande. Handlar om en man som fyllt 60 och inser att det där med att åldras inte är så okomplicerat😉
        Hans senaste bok, Allt är i rörelse, kom ju ut nyss och har fått väldigt bra recensioner.
        Kram, Agneta

  2. Jag önskar jag kunde läsa böcker..du och andra berättar om så intressanta böcker
    Men jag har koncentrations-problem…eller vad jag ska kalla det.
    D.v.s. har svårt att koncentrera mig på längre texter….
    Kanske det har med synen att göra också…
    kram

    Svara
    • Inger, du har en stor förmåga att skriva intressant. Kanske måste du ge dig tid och tålamod att läsa böcker. Ofta kan det var trögt innan man kommer in i en spännande och bra bok. Ge inte upp utan fortsätt och snart kan du inte slita dig från boken 🙂
      Kram på dig! Sylvia

      Svara
      • Kikade in här igen…och kul detta att man kan fortsätta konversationen..
        tack snälla du och .ja, kanske det är som du skriver…men måste nog få ordning på mina ögon först ( starr-operationen )
        det går lättare att läsa texter i datorn än en bok eller tidning…..
        funderar på ljud-böcker…ska kolla lite…kanske det kan vara ett alternativ
        kram tillbaks

  3. Kul att Du tittade in på min blogg. Jag blev förstås nyfiken och kollade här. Du har en väldigt trevlig blogg och jag har läste en bra bit neröver.

    Böcker är bra att ha och den här veckan ska jag ta mig an Läckbergs ”Änglamakerskan”, ett spännande projekt. Hon skriver lättsamt och spännande.

    Sen blir det Jan G:s Brobyggarna, fast jag inte gillar författaren som person. Men han är en god berättare, det kan ingen ta ifrån honom.

    Hoppas Du berättar mer om böckerna framöver.

    Svara
  4. Så roligt du hittade hit och tack för goa kommentarer. Läckberg är verkligen i ropet och Änglamakerskan har ju får rungande bra recensioner. Jag har bara läst Isprinsessan ännu, en blandning av kärlek, mord, spänning en hiskeligt bra deckare. / kram

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

