Idag har vi sommar igen

 

IMGP0106

Har varit lat idag och inte fått något vettigt gjort. Har mest njutit av sommaren som verkar ha kommit tillbaka. Här har vi just nu 21 + grader. Gick en promenad för att se skiftningarna i naturen och de börjar komma så smått.

IMGP0107

 

IMGP0109

Handlade en paket köttfärs på nästan två kilo med mig hem så nu står köttfärssåsen och puttrar på spisen för fullt. Lika bra att laga till ordentligt på en gång och sedan portionera upp och frysa in.

Ikväll var det inte mycket att se på TV. Det ska väl vara Debatt kanske. Jag har   “Falska bevis” boken som  jag vann inne hos Agneta som jag är så ivrig att ta tag i.

Må så gott! Kramen Sylvia

Följande inlägg
Lämna en kommentar

9 kommentarer

  1. Hej, Sylvia!
    Nu börjar det bli höstvackert i naturen och strålande väder i dag. Lyssnade på ”Alltinget” på radions P4 i dag och kunskapspanelen fick en lyssnarfråga om solen. Det visar sig att solen ”tar” lika mycket nu på hösten som på våren…kanske ännu mer! Att solen känns varmare på våren beror på att vi levt i mörker under vintern och att ozonlagret då är betydligt tjockare. Vi upplever alltså solen som starkare på våren p.g.a. ovanan! Det går alltså att sitta med näsan mot solen nu också för att få lite färg i facet, ännu så länge är den lika stark innan ozonlagret börjar bli tjockt igen😉 En nyhet för mig och alltid lär man sig något nytt🙂 Alltinget är ett kanonbra program! TV har inget alls av intresse för mig i kväll så det får bli något annat. Debatt är lite rörigt men det beror på vilket ämne som ska ventileras….för inget händer ju. UG däremot ger resultat! Gillas🙂
    Duktig du är som lagar så mycket mat, men gott att ha i frysen. Är man ensam så blir det lite enformigt med dessa eviga storpacken…och de små kostar en förmögenhet. Fattar inte att priset på nötfärs ligger uppemot 100:- i småpacken….😦 Vad är det dom malt ned …inte någon filé inte. Däremot har jag hittat vägen till Fläskytterfilé för samma pris men attans så mör och fin och så ser man vad man får. Yttefilén är bättre än den vanliga, inga senor..!
    Snygg kastrull du har med rejäla handtag…även den mindre är fin. Gäller bara att dom inte blir heta. Men det finns ju speciella vadderade ”handtag” att trä över de heta kastrullhandtagen. Köpte ett sådant i Sthlm när jag var där för jobbet 1976, i en liten dyrbutik i Gamla stan….;-) Håller än och är bra till stekpannan i järn!
    Ha det så gott, Sylvia!
    Kramen, Agneta

    Svara
    • Det var nyheter du kommer.med för visst har man trott att strålningen är starkare på vår och försommar men det du skriver låter riktigt vettigt. Klart att vi nordbor som levt i mörker ett halvår blir mer känsliga för solstrålarna när de väl kommer. Imorgon blir det att bänka sig på balkongen minsann😉
      När vi köpte ny spis blev det att köpa nya kastruller och stekpannor också. De gamla blev inte varma på induktionsplattan.
      Så fort man tar bort de här nya kastrullerna på denna induktionsspis svalnar plattan och handtagen blir aldrig särskilt varma konstigt nog. Lite ovant i början men man vänjer sig.
      Fläskytterfilén är toppenfin, Den köper jag också när den finns. Mör och smakrik.
      Visst snackar de i munnen på varann i ”Debatt” för det mesta men ibland har de något vettigt som de ventilerar och som kan vara av intresse.
      Ha det gott du också / Kram

      Svara
  2. Hej vännen!
    Vilken härlig dag det varit och så fina foton du tagit. Färgen i naturen gillar jag. Gör som du, lagar mycket mat när man ändå är på gång.
    Debatt gillar jag inte , blir galen när folk babblar i mun på varandra och ingen får säga vad dom vill ha sagt🙂 Kanske beror det på min tinitus och att jag hör sämre på ena örat. Jag sätter mig vid datorn istället. Just nu är det Idol och gubben kollar på det tonåring som han är (71)🙂
    Hann du se att Astrid hade tips i Animeringsgruppen till dig?
    Ha det så bra !
    Kram.

    Svara
    • Jo, jag kollade länken men jag ska tänka en gång till om jag verkligen ska gå med. Intresset svalnade lite när allt strulade för mig. Gubben undrar också om jag då kommer att sitta i stort sett hela dagarna vid datorn hm hm.😉

      Svara
  3. Ja, det har verkligen varit ljuvligt väder
    hoppas det fortsätter flera dagar till
    fina foton
    kram

    Svara
  4. Visst är det underbart med de här fina höstdagarna. Det känns som lite kompensation för allt regnande under augusti som blev lite av en besvikelse.

    Jag brukar också koka ordentligt med köttfärssås när jag väl ska göra det. Det är ju så bra att ha i frysen och ta fram när man vill ha en snabbt tillagad middag.

    Nu ska jag också se på Debatt!
    Kram Ingrid

    Svara
    • Jag tittade också på Debatt men vilken surr, rena bikupan .helt omöjligt att höra vad som sägs. Tycker det räcker att ventilera ett ämne när tiden är så kort. / Kramen

      Svara
  5. Ja, sommar med förtecken till hösten råder även här. Höstens inflytande märks så väl i dina sköna bilder också, men vi njuter så länge vi kan av ”sommarvädret”.
    Tänker fortsätta med sommaren lite extra och åka ner till varmare nejder i 14 dagar. Ska bli underbart, var ju hemma under sommarmånaderna.
    Trevlig helg,.
    Kram!
    PS, Du hade ganska mycket rätt i min gåta,… men fel land, tyvärr. Bra ändå, du kände till och med igen ”snyggingen” som Agneta kallade honom. 🙂

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

