Jobbat i dag…..

bullen

Idag var det full fart på IT-kaféet. Stor aktivitet har det blivit där minsann.  Det är jättekul och det har blivit en riktig fin mötesplats för datorsugna  seniorer. Nu har jag varit med några år som stödperson och det är stor skillnad nu mot tidigare. Då var det för de flesta ett första möte med datorn och allt var så främmande med mus och klick.  De som kommer idag har mycket mer erfarenhet av datorer och de har ibland en egen bärbar dator med sig som de vill ha lite hjälp med, som  installation av program och diverse inställningar.  Tänk vad det har gott framåt med  IT-kunskapen bland oss äldre.

Det kändes verkligen som höst idag. Ja, nu har vi  stängt  igen stuga för vintern och det är bara båt- uppdragningen kvar och det brukar sonen hjälper till med. 

Nu ska jag läsa några sidor ur “ Den glömda trädgården” som är så spännande. Synd bara att det är en pocket. Jag har lite svårt med denna pytte text.

Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Ja, det är mysigt att även äldre mer och mer skaffar datorer och tycker det är kul
    Ja, nu börjar man mer och mer känna att hösten är här, och höstfärgerna börjar synas alltmer
    hoppas vi får en lång och fin höst innan vintern startar igen
    kram

    Svara
  2. God kväll, Sylvia!
    Så är vardagen tillbaka igen läser jag, med dina vanliga aktiviteter. Tänk så mycket du kan om mjukvaran i datorerna nu efter flera år som stödperson, rena rama IT-experten🙂 Kul ändå att så många kommer till It-kaffèt i stället för att sitta hemma och kämpa med div. dataproblem. Hur det är vet vi väl alla….
    Ja du, vi har väl alla problem med texten i pocketböckerna men det blir till att ta på sig ett extra par glasögon som bara förstorar samt en starkare läslampa. Synen försämras ganska snabbt också när det väl har börjat. Jag ser bara med ett öga nu, det har gått snabbt utför. Men en del pocket har bra textstorlek vilket kanske beror på att de innehåller färre sidor har jag märkt av.
    Hoppas att du även kommer igång med ditt vackra silversmide för det måste vara en härlig känsla att kunna tillverka något, inte alla förunnat att ha en sådan förmåga🙂
    Ha det så gott! Kram, Agneta

    Svara
    • Någon IT-expert lär jag nog aldrig bli men ett och annat tips försöker jag snappar upp. från de som kan bättre. Jag har ju grå starr på höger öga och glasögonen ska korrigera detta enligt ögondoktorn men jag börjar tvivla på de. Ser sämre gör jag och en operation kanske det måste bli. Ska väl ta tag i den biten snart men visst går det att läsa pocketstilen sittande vid skrivbordslampan men läsa i sängen som jag gillar funkar inte.

      Silversmide fodrar skarp syn och det känns just nu som jag jobbat färdigt med det. Lite ledsamt och saknaden finns där verkligen. Nu har några av mina gamla kurskompisarna lagt av på grund av synen också / Kramen

      Svara
      • Min bror har fått starr på ena ögat men att det ska gå att korrigera med glasögon var inget alternativ, för honom i alla fall. Däremot sa optikern att det friska ögat behövde bra glas för att ”hjälpa” starrögat. Så starkare glas för ”starrögat” hjälpte inte alls. Nu har det gått något halvår och synen har försämrats så det blir till att byta glasögon igen för honom. Köerna till operation är lååånga här i ”Blöteborg”, om man inte gör det privat. Dessutom anser läkarna att så länge man har hyfsad syn på ett öga, så att man klarar sig får man snällt vänta, för många har ingen syn alls…helt svart. Klart det blir svart om man ska vänta…..!
        Håller med dig till 100%. Även jag ligger och läser men har bytt till en starkare glödlampa i läslampan på väggen ovanför sängen.
        Kram, Agneta

  3. Ja tänk vad mycket glädje det kan föra in i de äldres liv att få tillgång till Internet..kunna leta info o hålla kontakten med familj o vänner..

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

