Tillbaka igen…….

00009148Ja, då är vi tillbaka efter en fin vecka i Italien. Vi är så nöjda och det mesta var till belåtenhet. Hotellen, maten var toppen och vår norsktalande guide var verkligen påläst och hade mycket goda kunskaper om Italiens historia. Soligt och varmt väder, ibland lite för varmt 30-32 grader och med ljumma, härliga kvällar.

Rom blev det inte mycket tid över att se och uppleva, det får nog bli ev. en resa till och då koncentrera oss enbart på staden Rom.  Nu ska vi smälta intrycken av resan och några foton har jag fått upp och vill du titta in så klicka  Här

 

den glömda trädgården

“Den glömda trädgården “ av Kate Morton ska jag äntligen börja läsa. Jag har väntat på den och idag ringde de från biblioteket att den nu fanns att låna men bara i pocket och jag får väl vänja mig med pytte texten.

Idag har jag tvättat.Två resväskor fulla med smuts- kläder från resan.  I morgon bär det av till stugan. Det ska visst bli några fina dagar framöver.  Kanske vi kan hitta någon svamp?  Det blir nog sista gången för denna säsongen jag far med till stugan. Nu är det höst.

Kramen Sylvia

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

16 kommentarer

  1. Love

     /  14 september 2011

    Välkommen hem Sylvia!
    Nu har du tankat värme o kraft samt många fina minnen.
    Blåsten har avtagit så du får nog det bra i stugan.
    Finns mycket svamp här men jag har ju svårt att gå i skogen.
    Våra vänner kom med en stor påse trattkantareller smaskens vill jag lova.
    Inte så mycket händer här men det behövs inte heller jag är nöjd med lugna dagar.
    Barnbarnet fixar middag i dag det blir tunnpannkakakor med hallonsylt o vispgrädde.
    Är inte konstigt att jag blir tjock men lycklig. Skönt att slippa laga mat det är inte mitt stora
    intresse men ibland slår tanten till och överraskar.
    Ha nu det riktigt bra .
    Kram
    Love.

    Svara
    • Tack snälla!
      Så härligt att du bli så ompysslad med godismat. Föredrag nog fyllig och glad framför smal och ledsen🙂
      Får se nu om vi lyckas hitta några kantisar i helgen. / Kramen

      Svara
    • margareta wårenius

       /  14 september 2011

      De finns hur mycket svamp som helst., själv plockade jag idag 5 stolt fjällskivling.
      Var glad att du har en stuga att åka till så du får uppleva skogen på hösten!
      margareta

      Svara
      • Åh, det låter lovande. Nu hoppas vi det ska bli riktigt fint höstväder också i helgen
        Kramen

  2. Välkommen tillbaka!
    Jag har varit och tittat på dina härliga bilder och man ser att ni haft det bra! Visst var Florens en underbar stad? Och vilken hotellsäng, rena guldet! Nästa gång får ni ta några dagar i Rom, men gör det tidig vår eller sen höst. Mitt i sommaren är det otäckt varmt!

    Ha det så gott i stugan!
    Kram Ingrid

    Svara
    • Tack tack!
      Ja, Florens var en helt underbar stad att gå och trosa i och så mycket vackert att se. Kunde gärna ha stannat några dagar till för att njuta av allt som bjöds av konst och kultur, / Kramen

      Svara
  3. Hej och välkommen hem till lite ”kyligare” väder😉
    Nu har jag njutit i fulla drag av alla vackra foton du visar inkl. info. När jag så det första fotot så ville jag hoppa in i det direkt och stanna kvar…;-)
    Pienza ser ut att vara en trevlig liten by med mycket god mat!
    Jaha, är det därifrån Sienarött kommer det var ju ytterst intressant info. Tänk vad man får lära sig utan paus😉 Att rådhuset fr. 1200-talet finns kvar med tanke på krig o elände är fantastiskt. Det kallar jag för stabila byggnader det😉 Dom var skickliga på att bygga på den tiden. Men där finns en tillbyggnad i vitt…eller? Intressant byggnad.
    Historiens vingslag blåser ända hit, känns det som😉 Så har du varit på en gammal romersk arena också, inte illa…och kyrkan i Locca är verkligen imponerande och annorluda i stilen, har nog aldrig ett något liknande. Skulpturen av Puccini är underbart vacker då han sitter så ”ledigt” vilket gör den väldigt levande. Den där paradisporten öppnas väl med ett visst antal år mellan, om jag inte missminner mig helt eller så finns det en liknande i Rom. Såg på TV om någotsådant. Påven beordrade öppning…
    Ack ja, så mycket vackertoch framförallt intressant och hotellrummet går inte av för hackor inte.
    Det blir en kontrast att komma ut till stugan efter denna fina resan.
    Rom kräver säkert en hel vecka om man ska få behållning men en
    rundtur duger ju också bra och ger mersmak förstår jag nu när du kan
    sråket så bra… vem vet vad våren ska tillbringas ? I Rom….🙂
    Tack för en trevlig och intressant resa🙂
    Trevlig svamphelg på ön! Kramen Agneta

    Svara
    • Tack snälla för goa kommentarer och så roligt att du gillade resan. Skulle inte alls vara dumt med en vecka i Rom i vår. Nu blir det ju inte mycket kvar att spara länge och snart sänkt pension igen för oss pensionärer. Det är nog inte tänkt att vi gamlingar ska få komma ut på vift
      Usch, så kallt det blivit. Kaminen går för högvarv här i stugan. Vi hade 12 grader i köket när vi kom på förmiddagen men nu är det 24. Det gäller att få ut fukten innan kvällen.
      Ha det så gott /Kram

      Svara
      • Krogmomsen ska ju halveras så nog är det tänkt att pensionärer ska ut på vift…ha ha ha!
        Kramen, Agneta

  4. Kikar tillbaks..Italien..det lät ju helt underbart.. Det e ett land jag aldrig besökt..men skulle väldigt gärna vilja en dag..

    Svara
  5. Ang svampen..ja lufttorkning e det bästa..

    Svara
  6. Hej minvän!
    Välkommen hem från det vackra Italien, ja jag har inte varit där bara kikat runt bland dina fina foton🙂 Ser ut att vara mycket fint att kika på.
    Tack för dina inlägg hos migoch visst ska det komma bilder🙂
    Nu ska jag lägga in brödet som jag bakat, det blev platt fall så det blir smala mackor🙂 Tänkte ta med mamma till stugan så hon får se och då blir det gott med lite kaffe å en macka🙂
    Kram!

    Svara
  7. Vilken fin resa du har haft,
    Lita avis blir man ally.
    Plattan till Anna Linds minne ligger på Våghustorget i Örebro

    Svara
  8. Kikar in o säger godmorgon o önskar dig en bra början på den nya veckan…

    Svara
  9. elisabeth

     /  23 september 2011

    Här och kikar på din härliga reseskildring från resan. Vad ni måste ha fått upplevt. Det är som du skriver man behöver smälta alla intryck, men visst är väl den känslan speciell att få uppleva bara det, som en bonus på resan, liksom förväntningarna, förberedelserna och packningen innan resan. Känslor mycket för er just nu, höststäda stugan och fixa den sista svamputflykten är också känsloladdat. I år har ju varit ett rekordår med svamp, massor av svamp säger kännare till mig, det är bara gå ut och det bara finns där. Nu ska jag läsa vidare. ha d bäst Sylvia och njut av helgen.

    Svara
  10. Tack snälla för goa kommentarer. Det var en härlig resa. Toscana var en upplevelse och den gamla Italienska kulturen finns kvar i städer vi besökte. Florens var en helt underbar stad.
    Kramen

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

