Hälsan för hjärtat……choklad

Vilken choklad gillar du bäst?

Food Chocolate Prices

SVT vetenskap  Att äta stora mängder choklad minskar risken för olika hjärtsjukdomar.
Forskare har nu sammanställt resultat från flera studier på området och kommit fram till att choklad tycks kunna minska risken för hjärtinfarkt och stroke med 30 procent. “

 

Detta gäller den "nyttiga" mörka chokladen, lite bitter i smaken nämligen.

Jag gillar den ljusa, söta chokladen. Den kanske mest populära som innehåller mer socker, som innebär en stor risk för våra hjärtans hälsa och har inte de nyttiga substanserna som den mörka. Nu menar forskarna att det är mycket angeläget att man försöker att ta fram choklad som är både nyttig och god. Så snart, mina vänner får vi sitta och smaska i oss “nyttig” god choklad utan att ha det minsta samvetskval längre. Vågar man tro på det? Flirt-man   /  Kram Sylvia

Följande inlägg
Lämna en kommentar

14 kommentarer

  1. Halloj!
    Köper faktiskt den mörka chokladen, har vant mig vid den. Willys har en 70 % som vi brukar köpa när vi är där och handlar men den är slut när vi kommer hem🙂 Man måste ju fylla på lite energi.
    Nu ska jag kika på matlagning på tv:n, får aldrig nog, tycker det är så kul!
    Ha det gott Sylvia!
    Kram

    Svara
  2. Hej, Sylvia!
    Att mörk choklad är nyttigt har dom sagt länge, men det handlar om STORA mängder. Jag äter gärna ljus, trots att den är väldigt sötsliskig. Får ont i magen samt blir stenhård av den mörka som många andra blir. Så det blir till att avstå! Nougat är däremot gott, särskilt den vita. Vet inte om det finns Guldnougat fortfarande? Dubbelnougat heter den väl? Men gott är det.
    Nåja, vem vet vad som är sant, kanske detta är bra reklam för tillverkarna för den mörka chokladen är dyr som attan. Men det går ju bra att dricka den gamla hederliga ögonkakaon….100% choklad. Den är nog bäst!
    Kram, Agneta

    Svara
    • Där sa du något. Måste kolla om den fortfarande finns kvar marabous kakao som jag drack dagligen som liten./ Kramen

      Svara
      • Hej!
        Har inventerat skafferiet och där har jag Fazer ögonkakao🙂 Om det fins Marabou vet jag inte, men denna är jättegod. Drack jag som barn och mamma kaffe och brorsan te…vem gjorde denna frukost varje morgon? Lilla mamma såklart🙂 För att vara lite ”nyttig” köpte jag i dag Marabous mjölkchokladkaka med hela nötter i. Dom innehåller ju Omega 3 😉
        Kram, Agenta

      • Varje morgon såg mor till att vi barn fick en stor kopp varm choklad och två rågbrödbitar med ost på innan skolan. Hon var en riktig passupp mamma. /Kram

  3. Hejsan Sylvia!
    Jag älskar mörk choklad och brukar ha en kaka liggande i kylskåpet och den får jag ha ifred, för maken gillar ljus choklad. Det är likadant med chokladaskar, jag älskar Aladdin och han Paradis.
    Den mörka chokladen tar jag bara en liten bit av varje gång sötsuget sätter till och då försvinner det omgående.

    Sen ska man nog ta de här studierna och forskningsrönen med en nypa salt. Om några månader kan de komma nya rön som visar helt andra reslutat. Då kan mörk choklad vara rena giftet😉

    Kram och ha en skön kväll!
    Ingrid

    Svara
    • Här är det maken som gillar mörk och jag ljus. Man får ju ha sin choklad ifred på så sätt. Forskningsrönen får man inte ta så allvarligt på. /kram

      Svara
  4. jag gillar den riktigt mörka chokladen.
    Det är det enda ”godis” jag kan äta…tål inte godis annars..
    nu blir jag suktad…ska nog köpa hem lite mörk choklad nästa gång jag handlar
    men synd bara att den är så dyr…men man måste ju få unna sig lite ibland
    och att det dessutom är bra för hjärtat är ju ett plus..
    kram

    Svara
    • Ja, den mörka är allt dyrare men som sagt nyttigare. Lite godis måste vi unna oss även om inte alla sorter är så nyttiga. / Kramen

      Svara
  5. FInns en nyttig choklad på Fitnesspolaren.se som man kan köpa, min pt tipsar om den.

    Svara
  6. Äter choklad väldigt sällan. Föredrar max 60% kakao.

    Svara
  7. Jag gillar inte choklad normalt men mörk tycker jag om.Gärna med lite apelsin smak

    Svara
  8. Äter bara riktigt mörk choklad
    som jag verkligen gillar

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

