Hemma i stan

home in stan!

Moster Maj-Lis har ramlat och brutit lårbenshalsen  och vi var och besökte henne i går på Danderyds sjukhus. Hon ligger på en fyrasal  och där låg tre små damer till i ungefär samma ålder som hon själv. Maj-Lis ska snart fylla 90 år. Olyckan hände för drygt en vecka sedan när hon skulle  frosta av frysen. Hon snavade på en av fryslådorna och där låg hon. Larmet hade hon naturligtvis inte på armen så hon hasade sig ut till vardagsrummet och kunde där ifrån meddela sig till  larmcentralen. Allt gick bra och hon är redan uppe och går så smått men skraltig är hon och ont har hon. Nu vill de snart skicka hem henne men det har hon protesterat emot hej vilt. Hon vill komma till en rehabiliteringsavdelning en tid innan hemgång för att få krafterna tillbaka. Vi får hoppas att det blir så.

Usch, det är allt lite deprimerande att se de gamla liggande i sina sängar och fler och fler gamla blir det och resurserna till sjukvården blir bara mindre och minde. Tur man inte vet vad som väntar oss så småningom.

!cid_image001_gif@01CADA42Nu ser jag att solen kommit fram så jag ska ut och handla lite småsaker inför resan. Vill ha små förpackningar av hudkräm och salvor. Lite medikamenter ska man väl också ha med sig.

Ska också ta en sväng till IT-kafeét som har öppnat igen efter sommaruppehållet. Jag får ta några extra pass där när jag kommer tillbaka från resan.

Ha en fortsatt fin dag! / Kramen

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Hoppsan du är kanske ute och reser . Ja det är trist att ramla och man blir fortare äldre då hörde jag en gång en läkare säga . Det händer saker i kroppen och huvudet
    Det stämde på min mamma, hon blev rädd på ett annat sätt

    Svara
    • Vi åker den 5 september till Italien – Toscana. Ska bli jättekul. Ja, har man en gång ramlat och brutit en kroppsdel blir man säkert väldigt osäker och rädd att det ska hända igen.

      Svara
  2. Hejssan, Sylvia!
    Men usch då så tragiskt😦 Det där med hemgång på ett för tidigt stadium är en styggelse utan dess like! Man det är bekvämt att lassa över rehab.jobbet på hemtjänsten som inte har utbildning!! Rackarns så arg jag blir😦 Att ta sig ur sängen på morgonen för toabesök….ensam!? För inte kan man vänta på att någon ska komma. Som gjort för ytterligare ett fall. Klart att man blir livrädd för att ramla igen och med tanke på åldern och skelettet så hoppas jag innerligt att dottern är verbal till max så att ”moster” får stanna tills hon själv känner att hon orkar vara ensam hemma med det där larmet…som ska sitta runt handleden😉 Jäkla tur att hon inte slog i huvudet och blev medvetslös så att hon inte kunde ta sig till larmet..eller vad vet man om hur länge hon låg på golvet vid frysen?

    Jag har inte hämtat mig än från mitt fall förra året. Har ONT på/i huvudet.

    Jag tror bestämt att jag tar din header och sätter i min balkonglåda för det blir perfekt med den färgkombinaitonen, urläckert🙂 Nytt foto har du lagt ut ser jag och det ska jag också göra. Det nya jag tog är ju morgonfoto…..då är jag halvdöd. Har svårt för att kliva ur sängen😉 Men mot kvällen är jag piggare! En medfödd åkomma jag har.
    Ha det gott och sänder mina tankar till ”moster” och hoppas innerligt att allt går bra för henne!
    Undrar om hon vet om att hon är allas vår ”Moster”…😉
    Kram, Agneta

    Svara
    • Ljung ger höstkänsla. Tycker ditt kort är jättefint med din pillemariska blick. Det får du inte byta ut. Jag har tagit en hel drös med kort och även gubben har försökt men alla blir lika fåniga. Jaja, man kan ju inte vara en skönhet hela livet… hihihi
      Moster tycker det här med blogg är så kul. Hon skrattade så gott när jag visade henne ett tidigare inlägg där hon är med på bild. Då passade hon på och skrev ett mail till ett av barnbarnen. Hon har verkligen koll på de grå.
      Ha en bra dag vännen! / kramen

      Svara
  3. Oj, vad trist att din moster har brutit lårbenshalsen, och kan tänka mig att hon vill till en rehablilitetsavdeling innan hon kommer hem
    För det är ju så viktigt att få krafterna tillbaka innan och håller också tummarna för att det blir så.
    Ja, man kan inte låta bli att bli orolig för vad som väntar när man själv blir äldre eftersom resurserna inom vården blir bara mindre.
    men man får försöka att inte tänka på det…
    kram

    Svara
    • Ja, idag åker man ut från sjukhuset snabbt. Men ofta blir det bakslag och de gamla kommer tillbaks akut och är ännu sämre vilket gör att det blir mer lidande och även dyrare för samhället. Usch och fy för att bli gammal och sjuk.
      Kram vännen.

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

