Äntligen fick vi regn….

Nu har vi fått regn och det blev en riktig rotblöta och det var himla skönt. Gräsmattan var torr som fnöske. Stugan ligger på en bergsknalle så någon riktig fin  grönska är det inte i vanliga fall heller på tomten.

9113025430Nu har jag snart läst ut boken  “Ett litet snedsprång”  skriven av Denise Rudberg  har inte läst något av henne tidigare. Boken var för mig lite trögstartad. Jag började läsa flera gånger men den grep inte tag i mig riktigt.
Handlingen innehåller både mord och poliser och huvudpersonen är den nyblivna änkan Marianne Jidhoff som efter att ha varit tjänstledig en längre tid pga. av sin makes bortgång, återvänder till åklagarmyndigheten och sitt arbete som åklagarsekreterare. Det är kriminalhistorier i överklassmiljö, med tjusiga middagar, designkläder och piffiga hemmafruar på vift i Djursholm. Den bjuder inte på några större överraskningar i mitt tycke.

http://www.dn.se/ Kraftigt börsfall efter det att börserna i USA öppnat. På Stockholmsbörsen har det varit svängigt under måndagen, och vid halv fem-tiden var börsen under en stund ned med fem procent. Inte roligt för de som har sina pengar på börsen idag. Börsen lever sitt eget liv, upp och ner?? Tur man slipper det bekymret.

Vad är det som händer. Har vi drabbats av någon brist? Är det nåt som tagit slut så här på en gång?  Nej, i verkligheten har vi aldrig varit rikare, läser jag just. Aldrig har vi haft större resurser och tillgångar till vårt förfogande. Men storkapitalisterna och bankirerna måste ju ha maximal utdelning och då blir det de mindre bemedlade som får ta smällen. Detta kan till och med lilla jag förstå.

Nu ska jag titta på  “Lotta på Liseberg”
Kram och ha en skön kväll!

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Hej, Sylvia!
    Skulle just stänga burken för Lotta är på G här borta på Liseberg🙂
    Vi har nu +18, kalla vindar och lite moln ligger därborta över Liseberg såg jag, men hoppas dom drar snabbt förbi.
    Jag har undrat sååå över vad du tyckte om Kate Morton?? Den boken har jag på bevakning på Adlibris.
    Jodå, nu är det kalas för storkapitalisterna..köpa aktier föt en billig penning och sedan sälja med en rejäl vinst. Synd om de ”små” som tror att börsen är en källa till rikedom för att inte tala om våra barns pensioner som finns placerade i aktier….usch o fy!
    Men Borg har TALAT! I Sverige har vi en sund ekonomi och ordning o reda minsann….inte alla som har😉
    Nåja, vi lär väl få bita i det sura äpplet för den utlovade höjningen av pensionerna som skall komma framöver som ”kompensation” för de senaste årens uteblivna höjningar kanske går upp i rök!
    Nu måste jag ila till TV:n….och middagen är klar!
    Ha det så gott på paradisön🙂
    Kramis, Agneta

    Svara
    • Boken ”I det förflutna” blev jag helt tagen av och kunde inte släppa den. Spännande och tragiska familjehemligheter, passion och gripande öden. En underbar bok. Till hösten ska jag ta tag i Kate Morton ”Den glömda trädgården” Kanske den går att låna på biblan. Syrran har den inte. Tycker det är svårt med pocket, så väldigt liten stil.
      Höjning av pensionen går nog upp i rök denna gången också med den här styrande regeringen.
      ”Lotta på Liseberg” var toppenbra i kväll.
      Må gott och kram / Sylvia

      Svara
      • Men visst var det ett toppenprogram i kväll, full fart och finalen var en folkfest utan dess like och den där Tomas Ledin…har liksom blivit ”läckrare” med åren😉 Oj…så jag skriver, gamla tanten😉 Men han börjar väl snart närma sig mogen ålder??
        Åh, jag funderar över om jag ska lägga ut så mycket pengar på en inbunden bok eller vänta tills den kommer i pocket..hm. Men förstår att I det förflutna, går i samma stil.
        Den glömda trädgården fanns bara i pocket när jag köpte den och det var jobbigt att läsa men oj så bra, tragisk visserligen men kunde inte släppa den en sekund! Dubbla glasögon eller sitta i solen!
        Jag kan sända den till dig om du vill låna den? Kanske den finns på bibban i stora staden?
        Kram, Agneta

  2. Här kom det en hel del regn igår, men idag har det varilt lite soligt igen
    och ja, naturen behövde regnet

    det där med börsen begriper jag mig inte riktigt på…men det verkar vara som ett ”spel” med pengar…
    Men som du skriver det verkar som om storkapitalisterna och bankierna måste ha maximal utdeling, och när de blir mindre så får de mindre bemedlade ta smällen…som vanligt..
    undra hur allt kommer bli i framtiden…mycket oroande…
    kram

    Svara
    • Visst var det skönt att vi till sist fick lite regn här också🙂
      Ja, börsen den är nog inget för oss vanliga. Det är mest för de som redan har en drös med kosing som tjänar ännu mera på bekostnad av småspararna som blir de riktiga förlorarna i det långa loppet.
      Må så gott vännen. /Kram

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

