Ruskväder

Vi är kvar i stan för vädret är inte alls så inbjudande för att fara iväg till stugan. I morse hade vi pudersnö på taken, regn och 0-gradigt i luften. Ett riktigt majväder.   För visst brukar maj månad ofta starta så isande kall….. men nu har jag hört att till helgen blir det fint igen Ler

IMGP0613Tog fram symaskinen idag. Ingvar har köpt ett par jeans som var lite för långa. Jag försökte först att köra dem i tvättmaskinen men inte blev de kortare så det blev att klippa och sy upp dem en bit. Samtidigt fållade jag upp en vaxduk jag köpt till utebordet på ön, röd/vit-rutig i metervara. Tyg på ena sidan och impregnerad på den andra. Enl expediten så skulle det då gå jättebra att köra vaxduken i tvättmaskinen.

Nu har jag läst ut boken  Glasfåglarna  skriven av  Elsie Johansson  I hennes trilogi   (Glasfåglarna, Mosippan och Nancy), för vilken hon blev flerfaldigt prisbelönad, bland annat med Aniarapriset.

Vilken underbar berättelse. Det är en historia fylld av kärlek och ömhet och mänskligt lidande och sorg. Hon berättar om ett fattig-Sverige som vi i dag nästan glömt bort, och framför allt lämnat bakom oss för ett nytt. Hon skriver om landsbygdens folk, om arbetarna som inte ingick i den stora massan i städernas fabriker.
Berättelsen handlar om Nancy, tretton år och yngsta barnet, dotter till TåPelle, torpare och sågverksarbetare. Morsan, Frida, går på dagsverken hos bönderna ibland, när det finns.
Det är slutet av 30-talet i Sverige och oron ute i världen närmar sig……..
 
Nu står boken  Mosippan i tur som är en fristående fortsättning på Glasfåglarna .

Må så gott.
Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Hej min vän!
    Så vacker bild du satt in, har du fotat själv?
    Det blir nog varmare fram mot helgen så ni kan få det skönt i stugan.
    Har Elsie Johanson på någon talskiva kanske jag ska leta upp den igen. Tyckte det var svårt att lyssna koncentrerat. Har läst en av hennes böcker som handlade om en äldre kvinna, nu råkade jag helt plötsligt ut för minnesförlust🙂 så vad boken heter har jag glömt. Jag är med i Bokias bokklubb, tycker det är billigt och bra.
    Ha det gott!
    Kram Annkila

    Svara
    • Bilden tog jag förra sommaren. Fotat från tomten ut mot brofjärden. Blev rätt nöjd själv 🙂
      Jag gillar Elsie Johansson. ”Nancy” serien håller jag på med . Har läst Glasfåglarna och nu står Mosippan på tur. Kramen

      Svara
  2. Hej, Sylvia!
    Nu har jag inte uppdaterat förrän i går. Inte surfat på en hel vecka…men har läst o läst.. den bästa boken av alla. Den blev som en drog. Den glömda trädgården av Kate Morton. Suveränt bra berättad historia om släktforskning och allt runtikring samt livet för fattig som rik anno 1913 i England. Fattigdomen kändes liksom igen, en aning i alla fall….i Sverige anno 2011, hemska tanke!

    Nu har jag just börjat läsa Nancy, av Elsie🙂 Hoppar över de två första då det lär finnas återblickar i denna fr. de andra. Blir lite dyrt för mig att köpa för många. Har inte tillgång till bibban, sådant ingår inte i servicen så jag köper av Adlibris så det gäller att hitta ”rätt” böcker.
    Och så kommer jag hit och upptäcker att även du läser om TåPelle med familj.
    Vi är inne på samma spår🙂 Vilket sammanträffande, igen😉

    Liksom vaxduken. Ursnygg är den och att den går i maskinen låter ju toppenbra.
    Har letat med ljust o lyckta efter en ny till mitt köksbord, men attans så svårt, för jag vill inte ha plast utan riktigt vaxduk som är lite ”ullig” på undersidan. Hatar när det blir märken efter ett glas, som plasten ger.

    Jädrans vilket väder…hagel i går och kallt som attan.
    Förstår att det är gott att vara i stan då.
    Ja du, efter att ha sett UG om fas 3….usch! Tur att ni fått lite ordning på vården i Sthlm och här pratas det om att sjukhusen skall privatiseras….om nu moderaterna vinner ”omvalet” här i Västra Götalandsregionen.
    Självaste Reinfeldt anl. i morgon, om än motvilligt för att värva röster till det nya ”arbetarpartiet” (M)…han borde läsa något av Elsie för att lära sig vad han pratar om!
    Man kan bli mörkrädd för mindre.
    Att då läsa böcker som vi båda nu gör av Elsie gör att man får oroskänslor för barn/barnbarn….med tanke på att vi redan verkar vara tillbaka på 30-talet…!
    I morgon hoppas jag hinna ifatt och svara på mail och annat, såvida jag inte ”fastnar” för Nancy…🙂
    Ha det så gott vännen!
    Nattiskram, Agneta

    Svara
  3. Men så kul att vi läser Elsie Johansson båda två. En kväll förra veckan råkade jag se henne i ett tvprogram. Nu har jag glömt i vilket faktiskt. En härlig människa och så aktiv fortfarande. Tror hon är född omkring år 1930. Ska sätta igång med Mosippan son jag lånat på bibblan. /Kram

    Svara
    • Hej!
      Även jag såg och lyssnade till Elsie (därav bokinköpet🙂
      på TV4 i EfterTio med Malou men tror att det var 2-3 veckor sedan. Minnet är kort, numera. Förmodligen en onsdag för då sätter jag på TV:n dagtid, när det är inköp och jag gillar Malou som är lugn och sansad och en bra intervjuvare.
      Elsie fyller 80 i år tror jag och uppmärksammas väl för det samt den senaste boken, tror jag. Möjligt att hon även var med i Go´Kväll.
      Hur som helst så har jag börjat läsa Nancy och känner igen det mesta som utspelas under kriget, före min tid, men har hört mamma och släkten berätta. Hade en moster som bodde kvar i träkåken där Mormor m. familj bodde under förhållanden som få känner till i dagens Sverige. Som barn tyckte jag det var mysigt att besöka henne då där fanns kakelugn, vedspis och kallt vatten och delad toa i svalen med grannen, englasfönster m.m. Otroligt att alla överlevde till inte bara vuxen ålder utan länge, 76 – 93 år blev dom hela goa släkten, utom mormor som jag tyvärr aldrig träffat.
      Just så var det på den tiden som Elsie skriver och så verkar det vara/bli igen med hemarbete. Riktigt lovande och intressant läsning som jag tror att många unga av i dag skulle behöva läsa i skolan. Tycker dessa böcker är bra ”historieböcker” och handlar ju om hur många av oss hade det som barn.
      Det är då inte ”bara” till att köpa nya mobiler, datorer, Ipodar, resa utomlands för at sola o bada m.m. stup i kvarten, vilket dom flesta unga tycks tro.

      Men däremot jag gillar inte alla dessa dialektala ord som jag aldrig hört talas om, men en vild gissning har gått bra ännu så länge. Att skriva på rikssvenska så att alla förstår alla ord, hade varit preferibelt, anser jag.

      Hoppas innerligt på fint väder så att ni kan komma ut till ön över helgen och ha det gott! Sol behövs under många timmar för att värma upp husen som är fuktiga.Vinden här nere är då inte behaglig inte. Svinkallt.
      Trevlig helg!
      Kramen, Agneta

      Svara
  4. elisabeth

     /  07 maj 2011

    visst är det roligt med vaxdukar som dessa som liknar mera en duk och så praktiska.
    Än har jag inte läst nåt av Elsie, men jag tycker verkligen hon är duktig och vilken resa hon måste ha gjort genom sina böcker. Hoppas ni får en fin helg, varmt idag och varmare skulle det bli i morgon, nu kom sommarvärmen tillbaka.
    Ha d göttast, kram
    Elisabeth

    Svara
  5. Den vaxduken är nog rätt bra .Mosippan har jag här hemma men inte läst den ,borde kanske
    Men har ni fått snö i veckan så långt ner , ja när man haft varmt en period och det sedan kommer snö . burr
    Här var det soligt och varmt på fömiddagen men det vände och blev sämre

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

