Är du rädd för vargen…..

varg_19742681Man blir något förskräckt när man läser om vargattacken Riala utanför Norrtälje där en  kvinna med barnvagn kom undan med nöd och näppe! Man tror ju nästan inte att det är sant! Vargen flyger på hunden som  inte var kopplad och drar med den in i skogen, och den andra vargen ger sig av efter kvinnan och hennes barn. De klarade sig tack vare att hon började skrika och skrämde iväg vargen. Som hämtat ur en skräckfilm…
Vargen har rätt att vara här, men för vems skull?  Vargen bryr sig föga om vilket land den befinner sig i, är det för människans skull vi skall ha varg. Varför ska vi utöka livskraftiga stammar av de stora rovdjuren. Jag läste någonstans att björnar som söker sig till bebyggelse bör avlivas. 
Om kamphundar ska förbjudas därför att de kan vara en fara för andra hundar – varför ska vi då kämpa för att plocka in vargar i när befolkade områden? En väl bevarad vargstam kanske  men nu ska den utökas och leva i både stad och landsbygd. Nog skulle jag bli helt paralyserad av skräck om jag skulle springa på en varg i svampskogen på ön.  Även om det sägs att den inte ger sig på människor så kan man aldrig vara säker.

Imorgon ska båten i sjön för nu är det isfritt. Ingvar åker över och sätter igång vattnet, kyl och frys, tömmer dasset och pysslar lite. Jag stannar hemma och förbereder till påsken. Vi kommer nog inte iväg förrän på långfredagen.  
Nu har jag installerat  IE 9:an i laptopen och det verkar fungerar bra.
Ha en skön kväll

Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

10 kommentarer

  1. God kväll, Sylvia!
    Usch ja, det där kunde slutat riktigt illa! Varför vargen söker sig till människan det vete katten, men kanske det är inavel och då blir dom väl helgalna? Jag skulle bli skräckslagen och på ön har ni väl inga vargar? Vet inte ens om dom kan simma ut?

    Men jösses då, är det redan dags att åka ut till paradiset😉
    Låter härligt och hoppas bara att vädret håller i sig.
    Du får väl se hur det blir när maken varit ute och vädrat ut vintern.

    Har kvar IE7 och vet inte varför det blir helt konstigt med IE8?
    Nåja, inte hela världen, så länge de viktigaste funkar så får det vara.
    Orkar inte med alla uppdateringar och hål som ska täppas till så fort en ny variant släpps. Avvaktar tills allt är hel ok. med de nya programmen.
    Glöm nu bara inte att stänga av datorn…standby är inte bra, som du redan vet😉

    Om vi inte hörs förr så passar jag på att önska dig en riktigt skön påskhelg ute på din paradisö🙂
    Kramen, Agneta

    Svara
    • Vi har ju fått en del vildsvin på ön och hur de har kommit över vet i katten. För några år sedan var det någon som sett björnspår också. Så har vi flera älgar varje år. Nu fattas det väl bara att vargen kommer också då packar jag och ger mig av för gått 🙂 De finns jägare på ön som man hoppas ska hålla ordning på djurbeståndet.
      Men visst ska det bli härligt att få komma ut till stugan och städa bort flugor,slänga ut sängkläder och andas sjöluft. Helt underbart.
      Tycker laptopen har blivit lite piggare efter installationen som funkade på direkten. Tittar in till dig senare /Kramen

      Svara
      • När Angela var liten så hyrde vi ute på Hönö i Gbg:s norra skärgård, där jag tillbringat alla sommarlov med fri sikt mot Vinga fyr och Danmark.
        En dag när vi var på väg hem står det plötsligt en ÄLG och blockerar vägen. Att jag inte fick spader! Till råga på allt så kom det ett gäng killar springades och jagade den….!
        Det visade sig att den hade simmat hela vägen ut!
        Jag gick till telefonkiosken och ringde en kvällsblaska med denna nyhet, men killen trodde jag ljög….man han fick sina fiskar varma för historien inkl. foton fanns i en annan blaska😉
        Så nog kan de simkunniga djuren dyka upp överallt!
        Tyvärr jagades älgen ut i vattnet igen och drunknade till slut, tror jag.
        Om vargar tycker jag INTE!
        Kramen

  2. Hejsan Sylvia!
    Visst är det hemskt med de där vargarna som attackerade och släpade iväg med den stackars hunden. Jag håller med dig, jag fattar inte varför vi absolut ska ha vargar, till vilken nytta? Dessutom är det en liten grupp och så inavlade så de kan blir hur knasiga som helst. Var det inte i förra veckan det var en varg inne i Helsingborg? Det måste ju vara något fel med dem när de söker sig in i städerna, de ska för sjutton hålla sig ute i skogarna.

    Det är tur att det inte finns några vargar här på Gotland i alla fall, men man vet inte, rätt vad det är kommer väl något tokig jägare att inplantera varg här också. Det rådjur de fångade på fastlandet och förde över till ön har nu förökat sig till ca 6.000 st och vi har mycket bilolyckor med rådjur.

    Jag har också installerat IE9, men använder firefox som standardläsare, men det gånger jag använt IE9 har det funkat bra.

    Så härligt att planera för en påsk på Ön!

    Kram Ingrid

    Svara
    • Ja,det ska bli så härligt att komma ut till stugan. Hoppas nu det vackra vädret håller sig i skinnet ett tag. Firefox sägs ska gå bra ihop med WordPress. Jag hade också båda ett tag men för mig så hängde sig firefox titt som tätt? Kramen

      Svara
      • Här är det tvärtom IE som hänger sig, men det har inte hänt sedan jag laddade ner IE9, fast i och för sig, så har jag inte använt det så ofta.
        Ha en fin tisdag! Varma kramar

  3. jag tycker det är oroväckande med hur vargarna betedde sig.
    det måste ha varit en så skrämmande upplevelse.
    de som säger ha kunskap om vargar, tror inte att något skulle ha hänt kvinnan och barnet.
    men hur kan de vara säkra på det egentligen…
    Vilda djur har kommit allt närmare bostadsområden både här och ute i världen.
    och det är ju inte normalt…så hur kan man veta med säkerhet att vargarna alltid betere sig ”normalt”
    kram och ha en fin fortsatt vecka

    Svara
    • Ja, visst är det hemskt att vargarna ska få ha sina revir så nära bebyggt område. Barnfamiljer vågar snart inte ha sina barn ute längre. Rena tokeriet har det blivit med att de utöka vargstammen.
      Ha det så gott. Kram

      Svara
  4. Många stadsbor gillar varg, men vilka är de att avgöra hur folk ska ha det i de utsatta områdena? Jag skulle då inte vilka träffa på den varg (eller björn eller vildsvin!) när jag är ute i skogen och plockar bär eller gör något annat. Jag älskar att vara i skogen, men har blivit försiktig då framför allt vildsvinen blivit allt vanligare här och det har skett en del incidenter med dem.

    Hoppas att du har en fin dag! Det ska jag försöka ha… 😉

    Kram

    Svara
    • Tänk att det har blivit så mycket vildsvin. De har verkligen förökat sig rekordsnabbt och förstör stora områden med sitt bökande. De kommer fram i skymningen, då är det bäst vi hålla oss inomhus 🙂
      Hoppas du får en lika fin dag.
      Kramen

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

