Nästan som sommar…..

!cid_image001_gif@01CADA42Det fina vädret håller i sig och en riktig slappardag har det varit. Jo, på förmiddagen var vi en sväng med bilen till Sickla stormarknad och provianterade specerier och annat smått som fick vara kvar i bilen, som sedan ska med till stugan, när vi sticker iväg till ön. Det har varit så ljuvligt skönt på balkongen, satt i solen i bara bh och nu har jag fått första solbrännan. En liten försmak av sommaren.  Jag tål solen bra och blir sällan röd.  När jag såg mig i spegeln, hade det grådaskiga vinterfejset fått en lite varmare framtoning. Faktiskt såg jag lite piggare ut.Man tackar för det.

Nu ska vi äta en rotfruktsgryta. Bryner morötter, palsternacka rotselleri färsk fänkål, potatis, lite lätt i smör. På med lite grönsaksbuljong, sedan får den småputtra en stund och sist i med brynta starka små scirocco korvar. Det får vara söndagsmiddag för oss . 
 
majlis 2011En bild från gårdagen. Här sitter moster Maj-Lis vid sitt dukade påskbord.  Det är dags att smaka på förrätten som var en krispig räkor-cocktail. Efter det fick vi lax i ugn med chevréost  och sallad till. Allt var väl förberett och underbart gott. Barn och barnbarn hade Grattat henne den dagen hon fyllde så detta var en liten efterfest bara för oss. Sedan hade vi en fin kväll och det blev prat om gamla tider och mycket om hennes eget liv, hur det hade gestaltat sig genom åren. Det var riktigt intressant och rörande att höra och mycket av detta kände vi inta alls till.

I kväll ska vi se “ Mästarnas Mästare”  del 4 av 10.  Ska bli spännande att se vem som får åka hem ikväll. Tror inte det blir Ingemar Stenmark i varje fall.
Kramen Sylvia

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Hej igen, Sylvia!
    Jag har inte kommit längre…;-)
    Men vilken hurtbulle du är som vågar sitta halvnaken när vinden är så isande kall, trots solen? Ser ungdomarna i huset mitt emot iförda bikinis ute på balkongen. Jag sitter inne och fryser som attan, trots massor av kläder.

    Jag försöker förstå receptet…bryner du rotfrukterna i en stekpanna för att sedan lägga över dom i en kastrull med buljong? Bryner korven i pannan och lägger över den i kastrullen? Eller häller du över lite buljong i stekpannan?
    Potatis, morötter och palsternacka i vatten med buljongtärning kokade jag i går, men det blev lilte överkokt som palsternackan kan bli ibland.
    Men det låter ju godare att bryna först. Timjan i mängder sätter jag till mot slutet för det ger en god smak samt rensning av både näsa och bihålor🙂 Sedan lägger jag i korv eller köttbullar eller fisk, beroende på vad som finns hemma.

    Men vad trevligt att få en liten glimt av moster Maj-Lis och jösses vilken god mat ni fick och en vacker dukning med fina färger. Getost är supergott…mums.

    Har ofta tänkt på att egentligen borde man haft en liten bandspelare med sig när de äldre berättade om hur det var förr i tiden. För visst glömmer man lätt och kanske inte alltid att barnen är intresserade av att lyssna just då nä rman vill berätta.
    Ack ja, det är mycket man ”borde” ha gjort😉

    Hoppas bilen är väl inlåst så att inte varorna ”försvinner”.

    Även jag ”vill” att Stenis ska vara kvar lääänge men undrar om inte Evy tar hem spelet ? Hursomhelst så är det trevligt🙂
    Kram, Agneta

    Svara
    • Det första man blir blind på är ögonen!
      På med lite grönsaksbuljong….har du ju skrivit!
      Kram, Agneta

      Svara
      • Jaha, har poletten ramlat ner nu… hahaha 🙂 Du börjar bli som jag. Jag kan läsa ett recept många gånger. Sedan när jag ska till har jag glömt något ändå.
        Det är så spännande med Mästarnas mästare. Det kan bli den man minst annar ?
        Ha en skön kväll! / Kramen

  2. Hejsan,
    du undrade hos mig över att jag lät datorn stå på över natten och i energisparläge
    Jo jag brukar ofta ha min dator påslagen på natten, det hade jag förut också.
    I min förra stationära dator så var inställningarna så att när man stängde av via starmenyn så försattes datorn i viloläge och diskarna i datorn stannade och även fläktarna.
    Och det verkade som om bl.a.Microsoft rekommenderade dessa inställningar😉
    Nu i min laptop när jag lägger på locket,
    så går datorn ner i strömsparläge och det händer samma sak,
    att datorn ”sover” tills jag väcker den igen😉
    Och även nu så stannar diskarna och fläktarna tills jag väcker datorn igen.
    Och som jag hört och läst så ska detta vara ok.
    Fast jag stänger av datorn lite då och då i alla fall,
    då det ska vara bra för programmen i Windows, och olika program, installationer som skett osv.

    Ja, nu börjar det nästa kännas som sommar…det har verkligen blivit varmare.
    och mera värme ska tydligen komma
    och det går fort nu ute i naturen…helt otroligt
    kan tänka mig ni hade en fin dag igår och med god mat.
    Ha en fin fortsatt kväll och vecka som kommer
    kramar

    Svara
    • Tack för jättebra information. Detta visste jag inte. Har alltid varit så noga med att stänga av datorn till natten.
      Önskar dig också en fin vecka. / Kram

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

