Läst ut boken…..

2307Nu har jag läst  “Sista boken från Finistère” av Bodil Malmsten. Njöt i fulla drag av hennes poesi- språk men förstår inte riktigt varför hon efter sju år lämnar sitt älskade Finistèreparadis och flyttar till en lägenhet i staden nära Nantes. Hon värnar om sin integritet och kanske det inte  är så viktigt att veta, Varför?  Det är den första boken jag läst av Bodil Malmsten men absolut inte den sista. Tyckte mycket om den.
Nu står denna bok på tur som Anna-Britta rekommenderade till mig. Boken får följa med till ön, där jag  ska njuta av den i lugn och ro.

GlasfaglarnaGlasfåglarna skriven av Elsie Johansson . Bokens huvudperson  Nancy växer upp som yngst bland fem syskon i ett arbetarhem på 30-talet. Hon ser mammans kamp och pappans sorg och hon anar skuggorna i sin älskade storasysters liv. Det här är den första delen i berättelsen om TåPelles familj där den 13-åriga Nancy står i fokus.

Idag är  vi bjudna på middag till moster Maj-Lis. Ingvars moster som jag skrivit om tidigare, en pigg liten dam som i dagarna fyllt 89 år. Hon bor i Solna och vi ska vara där klockan tre.  Vi tar tunnelbanan fram och åter. Ska bli riktig roligt att träffas.

Önskar en fin helg!
Kram Sylvia

Följande inlägg
Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Hejsan Sylvia!
    Jag har inte läst någonting av Bodil Malmsten. Det kanske är dags nu! Det är så många nätvänner som lovordar henne.

    Jag väntar på ett par böcker från Svalan, Vibeke Olssons bok om Bricken och Marie Jungstedts senaste deckare. Det blir lagom sommarläsning.

    Nu är ni redan vid moster Majlis och jag antar att ni har det riktigt trevligt och får mycket gott att äta.

    Ha en fin fortsättning på helgen!
    Kramar

    Svara
    • Bodil Malmsten skriver så fängslande, en njutning för själen. ”Den farliga leken” av Marie Ljungstedts läser gubben just nu. Det är så fint att ha något läsvärt på gång. / Kram

      Svara
  2. Hej, Sylvia!
    Vad roligt att du tyckte om boken🙂 Jag köpte även fortsättningen, De från norr kommande leoparderna, men den ger inte så mycket mer än att hon bor i lägenheten nära Nantes. Sedan flyttar hon ju hem till Sverige och ingen mer bok har kommit ut såvitt jag vet. Jag ställde mig samma fråga som du. Men så kom jag ihåg att hon var med i TV i samband med köpet av huset och jag misstänker att alltför många turister ”tog den vägen”…en vild gissning😉 Så hade hon ju sjuk familjemedlem att ta hand om i Sverige så det blev ett evigt resande. Lite besviken blev jag allt när hon talade om just den boken samt bloggen på SVT:s Sverige del 11 av 40 på SVT PLay. Hade inte räknat med att en viss person var påhittad ty jag utgick från att livet i Bretagne var en sanning med modifikation…sådär lagom i alla fall.
    Nåväl, hennes blogg är kul att läsa. Abstrakt absurdism, skriver hon om Scaniabossen Leif Östling som på ett år höjt sina ersättningar med 256 procent till 25,3 miljoner kronor. Min rubrik var: Krininellt? Nåja, vi menade väl sak samma kanske, vad vet jag? Men jag föredrar hennes rubrik!

    Av Elsie Johansson har jag inget läst, men kikade på hennes senaste: Sin ensamma kropp, som bl.a. handlar om det förväntade ”pensionärslivet”😉 Man ska ju gubevars bete sig på ett speciellt sätt när 65+ infaller och man är ensam…suck för det, ty sinnet är ungt🙂
    Trilogin om Nancy låter riktigt intressant. Är vi på väg dit igen?
    Undrar just om det går att hoppa över de två första och ge sig i kast med den sista ?
    Adlibris har bra info. om böckerna tycker jag och bäst är det när läsarna skriver en recension. Synd att inte fler ids göra det.

    Så trevligt att lilla ”moster” har krafterna i behåll så att det blir födelsedagskalas. Sådant piggar upp tillvaron. Kanske det finns ork/tid till att ”dra en spader” också😉
    Det är allt gott att ha några släktingar kvar i livet för attans så tomt det blir…värre än man kan föreställa sig…hemskt.

    Ha det så trevligt!
    Kramen, Agneta

    Svara
    • Ja, man får glädjas av att ännu ha kvar några släktingar i livet men det börjar glesas ut i vår släkt också. Så bra allt funkade med bokköp hos Adlibris.
      Jag får ju många böcker av syrran av de nya författarna och Ingvar läser väl de flesta. Jag tycker inte alltid jag hinner och är mer långsam med läsandet. Nu har det ju också blivit en riktig trend att kändisar och journalister ska ge ut en bok/ deckare, som kanske inte alltid är så vidare välskrivna?
      Ha det gottt / kramen

      Svara
      • Har just nu beställt 3 pocket fr. Adlibris för 99:-. Sista dagen i dag för ”rean”. Väldigt smidig att köpa av dom.
        Håller med dig, har inte läst något av alla kändisarnas böcker som ofta handlar om deras eländiga barndom m.m.
        Om sådant kan jag/de flesta av oss också skriva , så dom böckerna hoppar jag över.
        Jag sitter och läser i en bekväm stol vid fönstret nu när det är ljust och struntar i TV:n som har uselt utbud, utom i kväll, Mästarnas Mästare och Poirot.
        Att läsa i sängen funkar inte för då somnar jag nästan direkt🙂 Eller tvärtom, ligger o läser halva natten om det är intressant. Men läser ganska snabbt då jag är nyfiken på slutet😉
        Nu har jag i alla fall lagt ut mina beställda alster på min hemsida.
        Kramen, Agneta

  3. Även jag tycker om Bodil Malmstens författarskap, men har inte läst ”Sista boken från Finistère”. Den står dock på önskelistan, men där står det många böcker just nu.

    En lässtund i bädden varje kväll är ett måste för mig. Brukar ha flera böcker i gång parallellt. En av dem är Helena Henschens ”Hon älskade” som handlar om hennes farmor Signe Thiel, född 1885, och dotter till den dåtida bankiren och konstmecenaten Ernest Thiel (jfr Thielska Galleriet på Djurgården).

    Nu blir det lite trådgårdsfix här… men innan dess vill jag önska dig en riktigt trevlig söndag!
    Kram

    Svara
    • Gillar också att ha en bok att ta till en stund innan John Blund gör sig påmind. Ibland blir det inte många sidor ….
      Ha det gott! / Kram

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

