Vi blir lyckligare på ålderns höst ?

aldringarIdag läste jag en notis i Metro om vårt åldrande. Vi blir nämligen lyckligare med åren. Enl biologiprofessor Lewis Wolpert University College London.  Äldre har  idag också bättre hälsa, bättre inkomst än för 30 år sedan. 

De flesta av oss är normalt glada i tonåren och 20-årsåldern och sedan minskar glädjen fram till medelålder som ofta är en stressig tid när man ska vara med familjen, småbarnen, jobb.  Men sedan vid 45-årsåldern blomstrar vi, blir mycket mer öppna och glada och optimistiska, för att sedan kanske nå vår topp vid 80-årsåldern. Jag har väl aldrig hört på maken vilket idiotiskt tänkande.

För visst har väl de flesta av oss äldre en viss oro för vad som komma skall, ålderskrämpor som kommer smygande, dåligt minne, att bli lämnad ensam eller bara ren skröplighet, som väl drabbar de flesta av oss. Att nå livets topp vid 80-årsåldern har jag svårt att tänka mig.

******************************

Vi har till exempel den gamla mannen som överraskades av hustrun när han läste porrböcker.
"Och jag som trodde att du bara var intresserad av historiska romaner," sa hon.
"Så är det också," svarade han. "Vid min ålder är detta historia."

Ha en fin kväll. /Kramen Sylvia

Lämna en kommentar

9 kommentarer

  1. Hej, Syvlia!
    Den historieboken va ju urkul😉

    Ibland undrar jag över vad ”forskarna” baserar sina resultat på, för inte är detta sant alls, enl. min åsikt i alla fall. Kanske i England…vad vet jag?

    Att vi skulle blomstra vid 45….? I Sverige föder kvinnor barn i dag vid 40 och uppåt vilket är en glädje, men det är väl inte den biologen åsyftar.

    Medelåldern ligger i dag, i Sverige, på mellan 75-78 år beroende på kön. Men för 30 år sedan var den betydligt lägre och få nådde upp till 80!
    Så var det med den glädjen😉

    Han utgår från god hälsa och ekonomi…ha! God ekonomi ger tillgång till god vård, däremot, som vanligt! Inte sak samma som god hälsa!

    Kroppen säger ifrån med div. krämpor redan vid 45 -50 fyllda för kvinnor, i alla fall då hormonerna ställer till det för oss alla.

    Att vänta på glädje hela livet för att nå toppen när livet tar slut…urdumt resonerat.
    Inget att sträva efter heller. Hur många jämnåriga vänner har man kvar vid 80 fyllda?
    Nä, att tuta i folk sådant dumt är bara av ondo, anser jag. Varför inte använda dessa suspekta resultat till att lära människan till att glädjas under de åren då hälsan och åldern är hyfsad i stället?
    Att låta varje dag vara till glädje när man är mitt i livet, för det är då den behövs. I alla fall för de som har barn som mår bra av glada föräldrar!
    Vid fyllda 65 har man framtiden bakom sig😉
    Däremot har vi som är lite äldre kanske glädje av lite…!
    Erfarenheten ger också möjligheten till att välja bort mindre trevliga saker i livet.
    Finns mycket att säga om detta, men det skulle bli en roman!
    Med tanke på vad som sker i vår värld så kan jag hålla mig för skratt. Radioaktiviteten fr. Japan ger bestående men på både mnniska, djur o natur för all framtid.
    Kramen, Agneta

    Svara
    • Man kan ju undra var allt tossigt som står i media kommer ifrån. Helt otroligt!
      Usch, det som händer i Japan kommer att sätta stora sår på vår planet.
      Kramen

      Svara
  2. Ja, man får nog vara nöjd om man får vara någorlunda pigg de år som kommer.
    Om man mår så bra som de skrev i notisen i Metro, beror nog på vilken livssituation man är i, hälsan, ekonomin osv.

    Kul historia😀
    kramar

    Svara
  3. Visst finner man en annan harmoni som äldre men nog sjutton tycker jag livet var roligare när jag var 30- 40 år. Man var frisk, orkade massor, gjorde massor. Hi hi, idag får man ju vila 2 dagar för att orka ha kul en ½ dag. Dessutom, när man var ung var det inte Tsunamin och annat elände i den utsträckning som det är idag. Nä, det där var nog bara dravel, undrar om den som gjort den undersökninen var ung själv?
    Fast historien var bra, tack för den som pigade upp lite.
    Kul att mitt blogginlägg träffade så exakt in på dig

    Svara
    • Även om man säkerligen inte är på topp vid 80, så visst kan man känna en inre glädje på ålderns höst.
      Så märkligt vi landande med inläggen på sekunden. Kul! / Kramen

      Svara
  4. Hejsan!
    Vi hade en släkting som alltid sa att ”Livet är som bäst när det är arbete och möda” och nog håller jag med om det. Visst var livet som bästa när man var i full aktivitet och när barnen ännu var hemma. När man efter mycket pysslande med barnvakt och avbytare kunde åka iväg på en välbehövlig semester, när huset fylldes av grannar och släktingar när det var dags för höskörd, slakt, julkalas och andra tillställningar. Vad gjorde det att man la sig sent, man sov gott och vaknade pigg och utvilad.

    Då var livet gott att leva!

    Man kan undra vad de där forskarna grundar sina rön på?

    Kramen till dig och en önskan om en fin dag!/Ingrid

    Svara
    • Ja, tiden är väl förbi när vi slog klackarna i taket. Får vara glad så länge man kan njuta av alla härliga minnen. /Kramen

      Svara
  5. Lycka är så relativt… Jag tror nog att jag faktiskt varit ganska lycklig oavsett ålder, för alla åldrar har ju sina fördelar och det gäller att försöka fokusera på dem. Sedan beror nog mycket på ”nöjsamhetsnivån”, dvs att inte basera sin lyckokänsla på bristen av en massa ting som det görs reklam för (och många skryter om!) utan inse värdet i det man själv kan omge sig med. För mig har exempelvis böcker och musik alltid inneburit en otrolig glädje i livet och gör så alltjämt.

    Nu har jag många år kvar till 80, men får jag bara fortsätta att vara frisk så tror jag nog att lyckan kommer att finnas även då. Det värsta som kan hända oss är att vi blir bittra och hatiska.

    Intressant ämne!

    Önskar dig trevlig fortsättning på tisdagen.
    Kram

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

