Moster Maj-Lis på tråden, Fåtöljen kom i dag…..

Hade moster Maj-Lis på tråden idag och hon ville bjuda hem oss på en bit mat en dag i april innan vi far iväg till stugan.Hon berättade att hon i veckan fått ett telefonsamtal från en läkare som hon gått hos tidigare på den Vårdcentral  som nu har stängts och flyttats. Denne läkare undrade om han kunde få låna en summa  pengar av henne för hans bankkort hade förekommit. Han skulle nu sätta upp en egen privat mottagning och hade en möbelräkning som snabbt skulle betalas. Moster blev både chockad och ställd, hon är snart 90 år, men ganska så klar i knoppen. Hon sa att hon inte hade några pengar hemma. Då undrade han om han kunde komma hem och låna hennes kontokort. Aldrig på tiden att du får låna pengar av mig sa hon och därmed avslutade hon samtalet.

Nu har hennes dotter gjort en polisanmälan om saken.Det kan troligtvis vara så att det var en annan person som utgav sig för att vara denne doktor, tror polisen.  Det händer massor av liknande fall och polisen står i stort sett maktlösa. Usch så fruktansvärt hemskt det har blivit och så jäkla fegt att ge sig på de gamla och försvarslösa.



Har  hämtat fåtöljen “ Lamino” design
Yngve Ekström som vi köpte för några veckor sedan. Är jättenöjd med den. Idag har det småregnat här men rätt varmt i luften.
Önskar en Trevlig helg!

Kram Sylvia

Lämna en kommentar

15 kommentarer

  1. Hej Sylvia!

    Men detta är ju för hemskt! Att ge sig på gamla människor, tur att din Moster är så klok och klar och så bra att ni polisanmälde.

    Så fint det blev med fåtöljen, vi har en likadan, men inte fotpall till och vi älskar den.

    Ja, här packas det och det blev lite kris idag när mitt USBmodem hade gått sönder och det blev snabbfärd till Telia för inköp av ett nytt. Är ju van vid min lilla bärbara däruppe i Sälen:-)).

    Ha det så gott!
    Kramar
    Berit

    Svara
  2. God kväll, Sylvia!
    Stolen passar bra ihop med övrigt så det blev väldigt elegant. Grattis!
    Trivsamt och snyggt har du, dessutom, men det visste jag på förhand😉
    Ser bekant ut på något vis vilket kan bero på att det är helt i min smak🙂 Den fina sekretären gillar jag. Älskar den typen av möbler med små fack och lådor, en praktisk möbel som ”sväljer” mycket🙂

    Förbannad till max bli jag över vad moster Maj-Lis råkat ut för. Låter mycket märkligt att någon har kommit över hennes f.d. läkares patientregister? Eller är dom så korkade på Vårdcentralerna så dom lägger in allt i datorn så vem som helst kan ”hacka” sig in😦
    Kan vara någon f.d. anställd, man vet ju aldrig.
    Tekniken i all ära, men det finns gränser! Det blir ju bara värre o värre. Nu kan man ju kolla vad grannen har i inkomst m.m.😦
    Det gäller att vara lite försiktig med vad man skriver/visar om sig själv på hemsidan/bloggen. En guldgruva att ösa ur för kriminella typer.

    Hade det varit hennes läkare så hade hon säkert kännt igen hans röstläge och dialekt.
    Just nu härjar ligor här och så fort dom norpat något så dra dom vidare och därför kan inte polisen göra något, sägs det…hm…ska dom inte tjäna oss? Vi betalar väl deras lön och någon ordning får det väl vara? Dom visade i GP de platser som hade rånats och visst fanns det ett mönster.
    Himla tur att ”moster” är på alerten men alla är inte det, men jag undrar om någon hade lånat ut pengar till en välavlönad läkare som man inte är varken släkt eller vän med? Osedvanligt korkat försök att tillskanska sig pengar.
    Hoppas dom får tag i skurken, låter honom stå på torget till beskådande😉
    Usch, snart vill man väl införa straff som alla kan se. Att ge sig på gamla, handikappade…jag blir knasig på detta.

    En bekant ringde för ett tag sedan, han har fått en stroke, bor här i väst, hade lyckats, med rollatorns hjälp ta sig till banken för att betala hyra m.m. Återstoden av pensionen, 2.9oo:- som skulle räcka till mat m.m. hade han lagt i plånboken. När han var nästan framme vid porten, mitt på blanka dagen, norpade någon hans plånbok med allt vad som där fanns :-(( Han kunde inte springa efter såklart och ringde polisen som sa att dom inget kunde göra. Vad ska karln leva på nu då??

    Nu ska i alla fall jag be om ID varje gång det ringer på min dörr och det står okända människor utanför och säger att dom kommer fr. hemtjänsten. Nytt folk varje gång, i stort sett och inte gillar jag när det är 2 här för städning, kan ju inte hålla kollen…
    Usch, att det har gått så långt så man misstror ärligt folk! Men tillfället gör tjuven, sägs det.
    Hoppas innerligt att ”Moster” inte tar psykisk skada av detta för någon galning vet ju var hon heter samt bor! Tur att hon har dottern till hjälp, men de som inte har någon?
    Att bo helt ensam och vara klen är då inte muntert😦
    Snart få vi väl inför portvakter som dom har i de gamla fina husen i Paris! Dom kom man då inte förbi utan vidare😉
    Vart är vi på väg i detta landet?

    Nattiskram, Agneta

    Svara
    • Moster har nog ett stark psyke men visst är det hemskt när man tänker på vad som kunnat hända henne. Ingen dum idé att begära ID innan man släpper in någon. Tack snälla för goa kommentarer. Kramen

      Svara
  3. Hej Sylvia!
    Men fy tusan så hemskt, vilken tur att din moster var vaksam och inte lurades av den sannolikt falske läkaren! Det är mycket sånt numera, ligor som siktar in sig på äldre och sjuka.

    Grattis till din Lamino, jag skulle inte klara mig utan min, med datorn på laptopkudden i knät och fötterna bekvämt på pallen så kopplar jag av. Så bra för ryggen också, här ”slänger” jag mig när jag har ont osv…

    Ha en skön söndag, nu ska jag beundra dina silverarbeten lite till;)
    Kram,
    Annette

    Svara
  4. Ush, det är så bedrövligt att det finns människor som försöker lura pengar av gamla människor.
    Skönt att din moster reagerade och inte gick på det.
    Har läst och hört historier där bedragare gett sig ut för att vara nära anhöriga, hemtjänst m.m. och fått tillträde till hemmet för att sedan lura av äldre människor pengar
    Ja, det är verkligen hemskt och otroligt fegt att ge sig på gamla och försvarslösa människor.
    man blir så upprörd…
    Kram

    Svara
  5. Fy så hemskt!
    Jag har sett på TV och läst om det i tidningarna, just det där att gamla blir kontaktade av folk som utger sig för att vara anhöriga och ber att få låna pengar. Det är väl det lägsta och mest simpla man kan tänka sig, att lura gamla och försvarslösa människor. Tur att moster Maj-Lis var så klar i knoppen att hon kunde säga ifrån.

    Din nya stol pryder verkligen sin plats!

    Kram Ingrid

    Svara
  6. Varenda sån där story ökar misstänksamheten och rädslan och lika förb… blir man varje gång! Självklart var det inte hennes doktor, utan någon samvetslös bedragare som tänkte att hon skulle gå på doktorsmyten… Så simpelt!

    Har kommit på mig själv med att vara ”på min vakt” om kvällarna, om jag möter ett gäng ungdomar. Det känns så hemskt, eftersom jag faktiskt just arbetat med ungdomar i hela mitt liv! Jag vet också att 99,9 % är fina, men jag vet samtidigt vad som kan hända.

    Vart är vi på väg? Den frågan ställde Agneta ovan… och visst undrar även jag.

    Trevlig kväll!

    Svara
  7. Kära nå´n….jag trodde läkaren fått fnatt🙂 Hur sjutton kan någon komma på ett sån´t sätt att lura till sig pengar. Jag blir inte klok på allt som händer. Skönt att det inte blev allvar av det hela.
    Stolen ser härlig ut, nu får du passa dig så du inte somnar när du fått så fint att sitta i🙂
    Kram Annkila

    Svara
  8. Det är otäckt hur vissa kan vara. Försöka lura pengar av en gammal person. Det var tur att Moster Margit inte gick på det utan förstod att det var något galet.
    Vilken härlig Fåtölj ni köpt och vad välstädat och fint du har. Hos mig är det dåligt med städning nuförtiden. Jag var en riktig pedant en gång i tiden men nu har det gått åt andra hållet i stället.
    Jag har inte bestämt hur jag skall göra med rutorna jag har gjort. Jag kanske syr ihop dem eller också virkar ihop dem. Jag skall testa så får jag se hur det blir.

    Ha en bra dag och kramar från Siv

    Svara
  9. Städningen tar jag inte heller så hårt på nu för tiden. På bild syns inte dammråttorna hihi 🙂

    Svara
  10. elisabeth

     /  04 april 2011

    vad fint det blev med fåtöljen och fotpallen, en sån skulle jag också gärna vilja ha………vad fint med färger i svart och rött du hade, smakfullt ihopsatt. Det är lite svårt det här med sätta ihop blandade möbler och färger och stilar. Läser om att din moster höll på att bli lurad……..tur att han inte lyckades. Ska försöka läsa lite i kapp hos dig en dag när jag har lite mer tid. Det där om 50-öringarna hade jag ingen aning om.

    kram

    Svara
    • Fåtöljen är jag nöjd med sitter så underbar fint i den. Resten av möbleringen är nog en salig blandning av lite gammalt och nytt som blivit med åren. Kramen

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

