Fönstertvätt

 

xlwindowIdag har det varit fint väder med sol och inte så blåsigt. Fick en väldig fart med att börja tvätta fönster. Tre fönster klarade jag av.  Fortsättning följer i morgon då det är vardagsrummet som står på tur med en storlek större fönster,  går från vägg till vägg och upp till tak. De är av en senare årsmodell, inga  jobbiga skruvar att tampas med.  Då får gubben stå bredvid och hålla ett riktigt tag i stussen.  Det är högt upp vi bor, fem trappor.

 
Det finns många  olika metoder  att tvätta fönster. Jag har provat många  genom åren  men fastnat för varmt vatten, diskmedel och tvättar med wettex-trasa,  glasytor och fönsterkarmar och eftertorka glaset med en  microfiberduk urvriden i vatten och en skvätt /T-sprit, gör att det blir lyster i rutan./ Det blir riktigt bra. Granne under oss  lejer bort fönstertvätten två gånger per år kanske något att snart  börja tänka på!

ikväll blir det TV-kväll med flera program som jag ska se i SVT I.  Uppdrag granskning efter det den danske spännande serie Borgen och avslutar med  The Event Amerikansk thrillerserie också hiskeligt bra. Sedan blir det troligtvis natti natti för mig.  /Kramen Sylvia

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

8 kommentarer

  1. Hej, Sylvia!
    Jag brukar numer, avsluta med Perstorps ättika 24% blandat med vatten som jag sprayar på rutan och sedan använder jag skrapan. Den är jag inte så duktig på, så ev. ränder tar jag bort med torr microfiberduk eller hushållspapper, den sorten som går att återanvända. Ättikan ger också skinande fönster liksom glas när man diskar! En dutt vinäger i diskvattnet…oj så fina glasen blir. Äppelvinäger doftar gott och går även bra till fönstren, enbart.
    Tycker nästan att det blir en liten skyddande hinna av ättikan för dom håller längre, vid normalvinterväder…😉
    Eller så är det inbillning🙂
    Diskmedel har jag slutat med för det blev så ”bubbligt” och svårt att få bort så antingen bara varmt vatten, eller en miniskvätt Jif i, beroende på årstid.
    Nu behövdes det verkligen, på utsidan. Insidan torkar jag av med jämna mellanrum för det är ju lätt.

    Det går faktiskt riktigt bra med enbart ättiksblandningen /vinäger och torka av med
    vanligt tidningspapper! Testade på insidan och det blev jättefint, gick snabbt som attan. Inga kemikalier!
    Minns inte varifrån jag fick tipset, tror det var TV.

    Just nu behövdes en rejäl rengöring efter snö, regn och blåst. Men då dom blåste bort allt grus på trottoaren här under mina två jobbiga 50-talsfönster ut mot gatan…som ska saxas….suck! Det rök och dammade så jag blev helknasig.

    Var på vippen att säga till killarna att dom kunde ta en stege och torka av mina rutor på utsidan….då det var dom som smutsaade ner dom igen.
    Att sitta på fönsterkarmen med ryggen utåt och hänga halvägs ut med kroppen och försöka tvätta på utsidan…blir så yr…URK.

    Hemtjänsten har slutat med den servicen som jag hade 2 ggr/år under flera år. En firma gjorde jobbet som ingick i priset. Nej då, priset till SDF har ej reducerats😦
    Mindre och sämre tjänster men samma pris. Så skulle man ha det!
    Egentligen ska dom tvättas emellan också, men det orkar jag inte för dom rasar sönder.

    Mot gården är det lättare då där är 3-glas, men stora…tunga…! Jag gör så gott jag kan för jag älskar att kunna titta ut, men som du vet själv så är 1:a vån. inte bra alls för fönster. Om du visste vad det ryker fr. bilarnas avgaser..usch. Fönsterkarmen är konstant svart och sandig😦
    Visst blir ja lite orolig när jag hänger halvvägs ut för yrseln gör sig påmind så det vore gott om någon var här.

    Jag har faktiskt funderat på att leja en firma, i alla fall till de två gamla fönstren och särskilt denna tiden på året…
    Det Sylvia,får vi väl unna oss?

    Nu återstår ”bara” det stora fönstret i mitt sovrum och det SKA jag bara orka med för detär 3-glas men tungt att vända…usch.
    Gott när det är gjort, känner man sig riktigt ren!
    Ha det så gott vännen!
    Kram, Agneta

    Svara
    • Ättiksblandning var något nytt. Något att prova. Känner att snart är det dags att leja bort fönsterputsningen i allafalla till de stora fönstren till att börja med. Nu har vi ju Rutavdraget att ta till 🙂 Gubben ställer gärna upp men fönsterna säger han men jag tror inte det är någon vidare bra idé…. hmhm.
      Kramen

      Svara
      • Men oj då, RUT hade jag glömt bort i hastigheten…aja baja.
        Men har för mig att man måste komma upp i en viss summa/år för att få göra avdrag? Eller hur det nu var.
        Värt att undersöka för då kan dom ta hela lägenheten, grundrengöring såsom att dra fram spisen…uj, där är inte vackert. OM det går att få ut den…sitter som klister.
        Tack för RUT-tipset! Minnet börjar blekna…

  2. Oj, tack… här fick jag lära mig en massa nytt, både via dig och Agneta! Det är nämligen så illa att jag aldrig kommit underfund med en enda metod som fungerar riktigt bra. Brukar använda skrapa normalt, men har även testat tidningspappersmetoden. Men det största problemet i mitt fall är att rutorna är lite gamla och slitna. Nåväl, jag ser ut i alla fall, när jobbet är gjort. Dessvärre har jag inte börjat ännu, får väl bli nästa molniga dag!

    Nu vet jag hur jag ska göra! 🙂

    Trevlig kväll önskar jag dig!
    Kram

    Svara
  3. Hej,
    tack för din goa kommentar hos mig och ja, idag känns det bättre efter fallet, även om jag fortfarande är lite mörbultat😉
    Igår på dagen var det också så soligt och fint, men sedan på kvällen snöblask och regn, och idag grått och dimmigt ute.
    Men hoppas på bättre väder nu i helgen.

    Ja, det där att tvätta fönster är nog inte det roligaste precis.
    Själv gruvar jag mig för att göra det här 9 trappor upp..får nog nu be om hjälp med det.
    Ha en fortsatt bra dag
    kramar

    Svara
  4. elisabeth

     /  02 april 2011

    vad roligt du delar med dig av tipset. Mina fönster behöver verkligen bli rena. man blir alltid lite peppad, prova nåt nytt beprövat. Hoppas du får en fin helg.

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

