På tal ost

snowing2Jag började veckan med att “jobba” på IT-kafét några dagar, Det har varit riktigt ruggigt väder med snöblask  så lite glest med besökare var det allt. Men då finns det annat som det går bra att ventilera om som  t.ex. goda ostar.

mousesleepOstarna möglar inte längre!

Många av oss kanske minns hur det var i vår barndom när osten ibland började mögla i kylskåpet. Om man inte åt upp osten i tid, möglade den. Det ser man sällan nu förtiden. Nu möglar den inte i första taget. Jag har haft två ostbitar i kylen en tid. De har inte möglat ännu fast det nu är inne på tredje veckan. Ja, det beror  förstås på att nästan alla vanliga ostar  innehåller konserveringsmedel och tillsatser som  sägs vara  cancerframkallande. Men om en ostbit håller sig bra ett par veckor utan konserveringsmedel . Borde inte den hållbarheten räcka? Hörde idag av en dam på IT-kafét att några  producenter har börjat sälja tillsatsfria ostar.  Storsjö från Milko,  Jarlsberg eller Boxholm. Undrar hur kilopriset är.  Vad vill vi betala för ostsorter utan tillsatser?

Imorgon är en ny dag och då får det bli sol och vårligt igen! Kram Sylvia.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. God Kväll, Sylvia!
    Märkligt, som vanligt 😉
    Eller det kanske inte är så märkligt längre…börjar vänja mig!
    För bara en vecka sedan pratade nämligen min bror o jag om just ostar, priser, mögel m.m. då han var här med sin dotter, som fick just ostmacka och varm choklad 🙂

    Hemtjänsten hade nämligen veckohandlat på morgonen ( onsdagar) och jag hade skrivit en liten bit lagrad präst ost på inköpslistan och fick en dubbelt så stor, ej lagrad…ack ja.
    Så glad blev jag när jag fick oväntat besök och kunde bjuda på ostmackor och så var samtalet igång om ostar….:-)

    Jag köper sällan ost numera, då jag är ensam och dom säljer ju nästan enbart ostbitar, inplastade sedan evigheter, på över 6-7 hg, och det hinner jag inte äta upp innan den möglar. Känner inte för att äta ost varje dag, kanske.

    För några veckor sedan köpte jag ( hemtjänsten) en liten bit lagrad ost på c:a 4 hg. Det finns små bitar, ( om man orkar leta samt titta på datum…hm) men priserna är hutlösa, runt 90-100:-/Kg. Men ok. då hinner man äta upp hela biten, innan den möglar.
    När jag hade ätit halva så började den mögla…det gick snabbt som attan. Så det blev en jäkligt dyr halva 😦
    Men jag tror att det var väldigt dålig datum 😦

    Förr brukade jag handla i butiker där man fick smaka på osten och då kunde man ju köpa en liten bit av en sort och en bit av en annan.

    Jag är hjärtligt trött på dessa enorma bitar på upp till 1 Kg. Det gäller det mesta i dag. Bara storpack.
    För att inte tala om att man ska köpa 2-3 bröd /korv eller vad det nu är för att få ett lägre pris. Det är svindyrt att köpa till 1 person om det finns överhuvudtaget!
    Visst man kan frysa in, men pengarna ska ut och det blir trist att äta samma mat jämt.
    Om osten håller 3 veckor i kylskåpet så är det helt ok. utan tillsatser. Hade jag haft små barn hemma, så hade jag satsat på ost utan tillsatser, betalat mer, men köpt mindre bitar, stark i smaken, för ungarna behöver inte hyvla ”halva” osten på mackan dagligen.

    Sedan så undrar jag över möglet av i dag och förr. Det är skillnad, tycker jag, i alla fall. Det går inte att bara hyvla av möglet för det smakar ju illa ändå, men så var det inte när jag växte upp. Och då hade inte många kylskåp heller.

    Sak samma med bröd. Möglar det så måste man slänga ut rubbet. Vete katten vad dom har i all mat i dag som gör att man inte kan skrapa bort lite mögel som förr?

    Min morfar ( 1874 – 1966 ) var ju för go alltså. Han skulle alltid ha kanten på brödlimpan och gärna lite mögel på. Det, sa han, är penicllin! Men så blev han 92 år också…trots ett evigt rökande på pipan hela livet samt lite mögel här o där o maskäten frukt m.m.
    Fattar inte hur osten/mat kunde hålla sig på den tiden för inget kyklskåp hade han, men då handlade man varje dag i olika butiker. Vilka tider! Tycker det var bättre faktiskt, för tittar man på allt som sätts till i maten i dag så blir man ju mörkrädd.
    Men numer ska det ju veckohandlas gubevars och då måste maten hålla.
    Tur att man inte längre är ung, men fy katten så hemskt för barnbarnen.
    Nu ska jag skriva inköpslista, för i morgon bitti är det dags för just veckohandel…suck!
    Ska bli spännande att se vad jag får 😦
    Ingen ost denna veckan, har kvar fr. förra för jag fick en enorm bit….inte vad jag önskade.
    Favoriter är: Grevé, cheddar och präst, lagrad! Ifall någon undrar eller gör en undersökning 🙂
    Kramen, Agneta

    Svara
    • Ost kan man prata länge om. Jag älskar ost och några skivor härlig prästost på färsk fralla är himmelskt gott men som du säger varför är bitarna så stora. Bort med tillsatserna och mindre bitar. Kram

      Svara
  2. Hej! Jag brukar köpa Camenbert oftast eller ibland även mögelost t ex till paj. Då är osten möglig redan när jag får den. Praktiskt och bra, haha. Av hårdostar gillar jag Kvibille whiskycheddar bäst, men den är tyvärr ganska dyr. Som barn ogillade jag ost, så har ingen aning om hur ostarna var förr.

    Men så där generellt är jag ganska orolig för tillsatserna i maten, liksom kemikalierna i frukt och grönsaker. Det finns så mycket pengar att tjäna på livsmedelsproduktion, så nog tror jag att det fuskas en hel del.

    Förhoppningsvis sover du gott redan, det ska jag göra strax.

    Kram!

    Svara
    • Ja, lika bra att köpa möglig ostar direkt men om vi slapp konserveringsmedlet och tillsatserna vore det bra.
      Kram

      Svara
  3. Oj då det har jag inte tänk på . Ja det minns jag på affären när jagjobbade att man fick kolla ostarna noga

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

