Våffeldagen, Fy…..

hundbajs_83825775När snön smälter undan möts vi ofta av något riktigt motbjudande: högar av stinkande hundavföring.
– Man trampar i det och kör rullstolar och barnvagnar i det.  Det är snuskigt och äckligt och framförallt helt onödigt, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C).

Jag tycker  att det borde vara böter för dom som inte tar upp efter sina hundar lika väl som det är böter på om du slår en drill utomhus. En sak kan man väl redan i dag säga till hussar och mattar som inte sköter sig, och det är … FY!

Nu till något trevligare Ler

I dag är det våffeldagen. Hittade ett enkelt recept i DN idag. Ska nu grädda några till eftermiddagskaffet.

369566Enkla frasvåfflor

För 5-6 laggar:
2 dl vetemjöl
1 1/2 dl kallt vatten
1 krm salt
2 1/2 dl visp- eller mellangrädde

Vispa ihop mjöl, salt och vatten. Vispa grädden och blanda ner i smeten. / det är nytt för mig/

Värm ett våffeljärn och ta ungefär en knapp deciliter smet till varje våffla, storleken på järn varierar. Pensla eventuellt med smält smör innan gräddningen.

Servera med socker, sylt och grädde eller något salt tillbehör som frästa champinjoner eller rom, rödlök och gräddfil.

Önskar en riktigt varm och solig helg! Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

8 kommentarer

  1. jo, det är äckligt med hundbajset som kommer fram när snön smälter.
    Önskar hussar och mattar kunde sköta detta bättre.

    Oj, vofflor var länge sedan jag åt…det är ju så gott.
    tack för receptet
    Önskar dig också en varm och solig helg
    stor Kram

    Svara
  2. Hejsan Sylvia!

    Till och med här på Stenstugu finns det nu bajshögar på gräsmattorna nu när snön försvunnit. Det är inga hundägare som slarvat, utan det är nog rävar som varit på besök då och då. Äckligt är det i alla fall.

    Ditt våffelrecept ska jag prova i morgon, för idag blev det inga våfflor.
    Våfflor är jättegott och jag har så god hemmagjord jordgubbssylt i frysen, den blir mumsig att servera till.

    Kram och ha en fin helg!

    Svara
  3. God kväll, Sylvia!
    Håller med dig till 100% ! Utanför mitt köksfönster och datarum finns en liten gräsplätt och där slår hundarna sina drillar i parti o minut😦 Men nöden har ju ingen lag, fast går man ut med hunden i tid så hinner dom passera denna lilla plätt.
    Men det är INTE ok. när avföringen ligger kvar😦
    Om sommaren dräller det av stora spyflugor m.m. som hittar vägen in i mitt kök….URK! Det fanns en liten skylt en gång i tiden om att det var förbjudet att rasta hundarna där, men den tog ”någon” bort, helt sonika. Till råga på allt elände så har vi soptunnorna bredvid, numera utomhus, så när värmen kommer stinker det till max.
    Det förvånar mig att hundägarna inte tänker längre än näsan räcker.

    Att en människa slår en drill bakom ett träd eller en buske när det är ”panik”, det struntar jag i. Det ser jag här omkring ibland att någon gör och att böta för det är bara idiotiskt. Hundarna slår sina drillar överallt, på trottoarer, mot husväggen, cyklar o.s.v. men inte är det böter på det inte. Det ligger små pölar på trottoaren, för har en hund börjat så kommer ju nästa dit.
    Kan man inte hålla sig, så kan man inte, och det är dessutom ytterst farligt att göra. Även barn på några år som just slutat med blöja kan jag se sätta sig/stå bakom en buske för en ”drill”. Vad sjutton ska dom annars göra?
    Nä du, böter för att inte plocka upp bajs efter hundarna däremot borde det vara.
    * * *

    Så gott det låter med våfflor med rom , lök och gräddfil. En god idé att äta när som helst, om man vill ha det lite festligt🙂 Låter som den perfekta ”titta-på-TV-rätten” eller som en liten bjudrätt.
    Så typiskt, jag har med varm hand lämnat våffeljärnet till dottern, som vanligt.
    Jag får väl kompensera med att steka plättar i den gamla fina laggen som hängt med sedan barndomen och lägga något gott på dom, det går ju också bra.
    Det där med att vispa grädden separat och vända ner, har jag aldrig hört så jag hoppas att du skriver om resultaet🙂

    Hoppas att det smakade bra!
    Nattiskam, Agneta

    Svara
  4. Inte alls dumt att blanda i lite vispad grädde i smeten. Våfflorna blev något fylligare till att börja med. med fördrar nog vispad grädde som vanligt tillsammans med sylten. Servera dem med lite saltigt, kanske räkor, frästa champinjoner , rödlök och gräddfil en kväll framför TV är nog att föredra. /Kramen

    Svara
  5. Hej Sylvia!
    Som du skrev så hade vi samma tankar om hundbajset, det mesta hos oss har faktiskt regnat bort men fortfarande får man kolla var man sätter sina egna och hundarnas tassar🙂
    Vi tog också några våfflor till kaffet igår sen orkade vi ingen middag så det fick bli en
    kvällsmacka med ett stekt ägg på. Räckte gott och väl🙂
    Nu är Lasse ute med hundarna så jag ska sätta på pannan tills han är tillbaka.
    Ett underbart väder här och pratade med barnbanet i Sthm som sa det var fint hos er
    med🙂
    Önskar dig trevlig helg!
    Kram.

    Svara
    • Var ju också tvungen att ventilera hundbajs som har legat och gnagt ett tag. Så gott vi har det att få lapa solsken. /Kramen

      Svara
  6. Hej Sylvia!

    Håller med om att detta hundbajs kunde vi vara utan! Vi har ju själva hund och vi plockar upp efter honom så noggrant, men vi får ju ofta skit bara för att alla inte gör som vi. För oss är det så självklart att alltid ha bajspåsar i fickorna att det nästa går till överdrift ibland:-)).

    Ja, våfflor blev det här igår, vi har ju William här Fredagar och han älskar våfflor:-).

    Vi har ett underbart vårväder här i Göteborg idag och jag har varit inne i stan på SmartEyes och beställt glasögon, vilken härligt pris för två par enkelslipade mot vad jag betalat innan. Nu blir det linser där också 230:- billigare per månad. Så by by till andra dyra glasögonbutiker. Trevligt bemötande och proffsigt också! Det var faktiskt du som skrev om SmartEyes och jag blev nyfiken, tackar för det!

    Ha en go helg!
    Kramar
    Berit

    Svara
    • Jag är jättenöjd mina glasögon som jag köpt på Smart Eyes. Fint bemötande, bra pris och allt klaffade jättebra. / Kramen

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

