Guldet står högt i kurs just nu……

4074AltImageLars-Yngve Johansson driver en antikaffär på Östermalm i Stockholm sedan 1983 och är även aktuell som smyckes- och silvervärderare för TVs Antikrundan. ”Jag har sålt och köpt saker sedan sjuårsåldern och alltid haft ett brinnande intresse för gamla ting”, skrattar Lars-Yngve. Man får ett vänligt och glatt bemötande då man kommer in i Lars-Yngves butik, som är fint inredd med gulrandiga tapeter. Vi gjorde ett besök hos Lars Yngve idag efter att min syster varit där tidigare för att bli av med lite guldskräp och hon blev förvånad över det riktigt bra priset han betalade.

Jag gjorde detsamma som min syster och samlade ihop trasiga guldsmycken och små ringar som ingen kan ha och bara ligger och skräpar. Jag har sparat de saker som kan gå i arv till nästa generation. Guldpriset idag ligger väldigt högt i kurs idag/ ca: 195 kr gram/ 18 karat och vi blev förvånade hur bra betalt vi fick för guldskräpet. Vi trodde inte det var sant men vi fick drygt 6000:- kronor. Nu kan ni gå ut och fira med en god middag sa han till oss. Vi gjorde nästan som han sa. Vi firade hemma med var sin härlig biff och ett glas rött till.  Pengarna ska gå till en ny riktigt sittvänlig TV fåtölj med tillhörande fotpall som jag  sett ut.  Den vi har är i uruselt skick. Vi får nog lägga till en liten slant, tror jag.  Den kommer att vara på plats endera dagen för påseende.

Kramen Sylvia

6 thoughts on “Guldet står högt i kurs just nu……

  1. Hejsan Sylvia!
    Lars-Yngve har jag ju sett många gånger i Antikrundan, men visste inte att han hade egen antikaffär.

    Jag gjorde som du för många år sedan, samlade ihop guldkrafs som jag aldrig använde och tyckte att jag fick bra betalt för det. Hur mycket det var per gram kommer jag inte ihåg.

    Ha en fin fortsättning på kvällen!
    Kram Ingrid

  2. Hej, Sylvia!
    Vilken fin affär du gjorde, och då ska även Lars-Yngve tjäna en bra slant också. Det var då inget ”skräp” om du fick så himla mycket pengar.
    Både mamma o jag gjorde sak samma för över 30 år sedan men inte var priset lika högt som i dag, men å andra sidan var ju penningvärdet betydligt lägre så kanske det var samma ändå, om man räknar efter 😉

    Såg på Bukowskis auktioner i Stockholm, på TV 8 i kväll som vanligt på tisdagar, och dit kan man gå för att få saker värderade. Någon var där i denna TV-sändningen för att få några guldsaker värderade. Då tänkte jag just på att det är dags att göra en utrensning igen och se om det finns något kvar.
    Otroligt att en oljemålning kan gå för några miljoner…vansinne och i spekulativt syfte.
    Jag anser att det har gått ”troll” i konstmarknaden för priserna är ocker och ingen tavla är värd så enorma summor.
    Jag skulle vara livrädd över att ha en för dyr tavla på väggen,
    vågar man väl inte vädra med risk för att tavlan blir förstörd. Minusgrader ena dan och sol nästa, kan förstöra det mesta.

    Men så spännande att se vilken fåtölj du valt ut. En fotpall är bra som extra sittplats men min rygg klarar inte av den sittvinkeln, men en fotvagga däremot är betydligt bättre för rygg o höfter, säger ortopederna, och dom litar jag på. Har testat och det var riktigt skönt. Fanns med tillhörande sittvänlig fåtölj i samma tyg också. Dumt nog köpte jag ingen.

    Såg foto av Eleonoras ( http://konvaljen.blogspot.com/) nya röda fåtölj med pall som var efterlängtad och även hos Poppins fanns en med urläckert tyg som maken suktat efter länge och nu äntligen köpt ( http://poppinstradgard.blogspot.com/).
    Själv satt jag i dag och funderade över om min går att tvätta. Den är hel, bekväm och ryggskotts-stick&virk&läs-sittvänlig men behöver rengöras.
    Det verkara vara rena rama fåtölj-köplusten just nu 😉

    Det finns så många bloggar med inredning och fina tips får man också. Alltid lika kul med färg o form 🙂
    Lycka till med inköpet och grattis till en bra guldaffär 🙂
    Kram, Agneta

    • Så lustigt, din kommentar hade hamnat i spammappen. Blir inte klok på datorn ibland? Det var kul att träffa Lars Yngve som var en riktigt kul prick. Kan inte fatta det blev så mycket pengar. En ful trasig armlänk, trasig medaljong, tre släta ringar, en ring i vitt guld, örhängen = 32 gr guld. Så trevliga länkar du hittar …tack snälla. Jättemycket fint att se. Jag måste nog ge mig ut och utforska lite mer bland bloggarna ser jag.
      Kramen på dig vännen.

      • God kväll, Sylvia!

        Vadå lustigt 😉
        Tur att du kollar din spammapp! Kan bero på att jag hade lagt in länkar, kanske? Hade ingen aning om att dom skulle visas som aktiva när jag klistrade in dom.

        Usch, inte vill jag ligga i någon misstänkt skräphög…redan 😉

        Nåja, som plåster på såret så var jag ju bara tvungen till att lyssna till en av mina absoluta favoriter, Agnes/Skifs nu med hörlurar och i helskärmsläge. Tur att du har den här!
        En underbart vacker melodi/text. Det var nästan så det slog gnistor mellan Victoria&Björn mot slutet av sången 🙂 Men visst är han läcker…än i dag!

        Attans att du inte kan göra dina vackra smycken i guld i stället 🙂 Skulle nog bli en god affär!

        Kram, Agneta

  3. Ja vi var på Östermalm för två veckor sedan. Men då var det blåsigt och kallt och vi gjorde snabbt våra ärenden
    Ja nog har man ju skräp (förlåt) liggande som jag tänkt göra något av

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

