Mariadagen

Idag har Maria  namnsdag enl almanackan. Stort Grattis alla Marior! Jag är döpt till Maria som andra namn efter min moster och det blev så att dottern Annika också fick heta det som andra namn. Vi firar inte alltid namnsdagar men  Mariadagen den finns liksom  där och är lite speciell.  Annika kom upp en sväng på eftermiddagen med en knippe gula tulpaner  och vi fikade och festade på var sin semla. Sedan följde jag henne till tunnelbanan och där köpte jag en knippe gula tulpaner som hon fick med sig hem.

Persisk miniatyrmålning Jungfru Maria  och Jesusbarnet.
Maria är den kristna världens vanligaste kvinnonamn. Många drottningar och kejsarinnor har burit namnet. Maria har funnits i almanackan sedan 1806 då Gustav IV Adolfs dotter döptes till Amalia Maria Charlotta. Antalet namnbärare är omkring 452 000, av dessa har cirka 83 000 det som tilltalsnamn.

9100109703Ikväll är det inget som jag vill se på TV så jag ska fortsätter med min bok som legat på nattduksbordet en tid. Helt övergiven en roman skriven av Penny Vincenzi. Den handlar om tre unga flickor som mötts på Heathrow-flygplatsen i London av en tillfällighet när de är på väg utomlands för att resa runt i Thailand och Australien. Efter en tid tillsammans skilds de åt och svär på att ses igen när de återvände hem.  Men det kommer att dröja, länge….. dramatik, temperamentsfulla kvinnor, och spänning. Ha en skön kväll.  Kram Sylvia

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Hejsan Sylvia!

    Grattis på Mariadagen! Det är lite sent på dagen, men bättre sent än aldrig heter det ju.

    Maria är en speciell namnsdag och förr bjöd Fröjel Röda Korskrets på Mariakaffe på Pensionärshemmet Åvallegården i Klintehamn och då brukade jag vara med och hjälpa till. Men man slutade med det för några år sedan. Det är så få som är daglediga och som orkar eller kan ställa upp.

    Ha en skön kväll med din bok!

    Svara
  2. Hej, Sylvia!

    Tack för det härligt humoristiska födelsedagskortet🙂 Suveränt!
    En sådan ”dress” skulle jag behöva😉
    Hur 17:on visste du det?
    Alla hälsningar ligger på min gamla födelsedagssida nu🙂

    Vilken ovanlig bild på Maria! Fantastisk fin. Du är makalöst duktig på att hitta lite annorlunda och fina alster.

    Min dotter fick också heta Maria i 2:a namn efter min moster. Det blir inget firande för min dotter fyller år den 26/2 så det liksom kör ihop sig en aning denna årstiden🙂

    Annars är det Christina/Kristina som gäller här som 2:a &3:e namn hos de flesta kvinnor i släkten. Lite kul, faktiskt! Fruntimmersveckan…

    Boken du läser verkar spännande men tragisk, såklart.
    Det har gått en film på TV på samma tema. Handlade om 3 kvinnor ( superkända skådespelare) som gick på Internatskola och vem av dom som fick en dotter var svårt att klura ut. Men när dottern blev en ung, rik och firad skådespelerska samlade hon de tre forna vänninorna för att hitta sin biologiska mamma.

    Puh, vilken tur att våra duktiga skidåkare fått rätt valla samt skidor….inte en dag försent! Måste kännas pest att har ”klister” under skidorna….! Men det är sådant som drabbar flera länder till o från. Även Norge hade ju en sådan otur en gång och hela laget kom på jumboplatser…! Så det så😉
    Det är mycket som ska stämma!
    Men Charlotte Kalla stakade sig fram på sista sträckan med raketfart i dag och Guldet var vårt🙂 Nåja, vårt o vårt…

    Nattiskram, Agneta

    Svara
    • Kul att du gillade födelsedagskortet. Skönt att de våra fick ordning på vallningen. Det verkar vara en hel vetenskap att hitta rätt smörja för skidorna. Spännande värre när Kalla kom i mål och vi fick vårt guld…. Andra guldet.
      Boken jag läser är hiskligt spännande och det är nog som du säger att den visats i TV tidigare. /Kramen

      Svara
  3. Hej Sylvia och grattis i efterskott på Mariadagen.
    Jag vill bara titta in och se hur du har det. Jag har varit en dålig bloggskrivare men det kanske blir bättre. Jag har ingen fantasi och inte får jag väl det heller nu på ålderns höst så det är väl så. Inget att göra något åt. Jag får bara fantasi när jag blir arg och då kan jag verkligen skriva.

    Ha en skön helg och ha det bra.
    Kramar från Siv

    Svara
  4. Hej Sylvia!

    Grattis till dig lite i efterskott till Mariadagen! Maria är ett underbart vackert namn tycker jag.

    Boken du läser blev jag väldigt nyfiken på och kanske blir det inköp av den framöver, är inte inne i en läsperiod just nu, men det kommer säkert framöver.

    Jag hoppas att ni har det soligt och skönt i Stockholm idag som vi, fast det blåser lite för mycket här, men imorgon utlovas sol och ingen blåst, underbart!

    Ha det så gott!
    Kramar
    Berit

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

