Strömming strömming……..

hat_3Idag kom Ingvar hem med färska strömmingsfiléer köpta i  fiskdisken på ICA. Det var nästan 1½ kg. Vid närmare titt på den var den ganska ojämn i storleken. Vissa hade lagom storlek men en del var så ynkligt små.  Jag tänkte, nu får jag steka strömming halva dan. Men så blev det inte. Jag gjorde en stor strömmingslåda. Klippte dill i botten i en form saltade, pepprade och rullade ihop filéerna tätt, mera finklippt dill. Blandade 3 dl tjock grädde med drygt en halv tub kaviar och hällde över och lite ströbröd överst. In i ugnen 25 min.

Sedan stekta jag strömmingsflundror av de större och lade i en ättikslag med rödlök, kryddpeppar och dillstjälkar, går väldigt bra att frysa. Vi åt halva strömmingslådan idag med potatismos och det smakade riktigt gott och kom och tänka på att det var väldigt många år sedan, jag sist gjorde en strömmingslåda. Tror det var så att ungarna inte gillade den maträtten.

70[3] Senare på eftermiddagen gick jag en lång promenad utmed Årstaviken. Solen hade gott i moln, vindstilla och det var –9 grader men Jag tyckte det var underbart skönt väder.

Ikväll är det Uppdrag granskning på STV1 och sedan den danska  dramaserie Borgen som jag gillar. Har sett några avsnitt av The Pacific. En berättelse i tio delar om tre amerikanska marinkårssoldater som kämpade i Stilla havet under slutet av andra världskrigen. En riktigt bra film. Får se om jag orkar se mer av allt det fruktansvärda lidande som dessa återkommande krig för med sig.

Ha en fin sportlovsvecka.
Kram Sylvia

Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Hej, Sylvia!

    Men vilken snäll man du har som köper så mycket fisk😉 Köksjobb för dig nästan halva dagen m.a.o.
    Strömmingslåda är jättegott. Det låter som du har gjort ”kräfströmming” , men jag är lite osäker på om det kanske ska vara lite tomatpurré i också för att få fram kräftsmaken. Oavsett, så ger ju dill&kaviar lite kräftsmak!
    Inlagd strömming är också gott och fördelen är att den håller i kylskåpet länge, då den ligger i ättika. Jag köper färdig sådan numer och bara några få.
    Nu blev jag sugen på fisk, men det brukar vara dåligt med den varan numer och dyrt som attan är det. Ah, kokt hälleflundra med skirat smör och pepparot…mums!

    Uppdrag Granskning såg jag och stackars arma människor, säger jag bara. Bankerna vet att ta det dom ska ha! Usch o fy för Fredspristagaren….! Att vara analfabet och skriva under avtal är vansinne ju. Det är krångligt även om man är läskunnig!
    Kunde ingen hjälpa de stackars människorna?
    Ja du, just nu kokar det ordentligt lite överallt i världen inkl. USA, och det bådar inte gott. Verkligheten överträffar dikten just nu.
    Svallvågorna har även nått oss i form av höjda bensinpriser.

    Jag har missat både Borgen och The Pacific…lite väl tragiskt med tanke på dagsaktuella händelser. Tänk ändå, att maktens män inte lärt sig ett skvatt av historien!

    Hoppas att du mår bra🙂
    Nattiskram, Agneta

    Svara
    • Visst är det fruktansvärt att människor ska luras ta dessa mikrolån för att tro att de ska komma ur sin fattigdom när det nu visar sig att de flesta förlorar allt de har, blir utblottade och i en del fall slutar med självmord. Kramen

      Svara
  2. Hejsan Sylvia!
    Strömming är maken stora förtjusning och jag brukar både steka och lägga in strömmingsflundror, men strömmingslåda var det väldigt länge sedan jag gjorde. Det måste jag prova nästa gång vi får bud på strömming. Tack för inspirationen!

    Jag ser också Borgen, som verkligen är bra. Danskarna är så duktiga!

    Idag har vi fortfarande kallt, lite snö flyger i luften, men solen finns där också, så det kanske blir en liten promenad fram på dagen.

    Ha en fin torsdag!
    Kram Ingrid

    Svara
    • Ibland glömmer man bort de gamla hederliga maträtterna på grund av alla matrecept som kommer från när och fjärran. Ja, danskarna kan producera bra serier. Kram

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

