I kväll är det Guldbaggegala….

Helgen har varit riktigt grå och jag har inte haft lust med någonting. Ibland kan det kännas lite som Hasse Alfredsson sa, tomt  och innehållslöst. Ja, kanske inte riktigt men inte långt därifrån. Har sovit, promenerat, ätit och titta på TV. Mycket sport har det varit och igår var det förstås riktigt spännande med handbollen  efter bragd-vinsten mot Kroatien med 29-25. Heja Sverige!!! 
Fick lust att ändra i bloggen lite så nu har jag  ett nytt tema igen. Får se hur länge det varar.

Ikväll är årets Guldbaggeutdelning, ofta kallad den svenska Oscarsgalan. SVT direktsänder från Cirkus i Stockholm när den röda mattan rullas ut för våra största svenska skådespelare. Petra Mede har fått det prestigefyllda uppdraget att leda årets gala.  1453435_209_118Filmen Svinalängorna har flest nomineringar inför Guldbaggegalan i kväll så det ser ut att bli en rolig kväll  för Pernilla August. Bästa regi  i Svinalängorna. Bästa kvinnliga huvudroll/ Kicki/  i filmen "Miss Kicki". Där också Noomi Rapace är nominerad för rollen som Leena i "Svinalängorna" Det ska bli spännande i kväll. Svinalängorna är  ju  rosad av filmkritikerna och visst är det en storartad film om Leenas mörka och tragiska uppväxt. Jag kände mig riktigt skakad långt efter det att filmen var slut.

Filmen “Tredje Änglagård”  blev sågad av kritikerna. Men biobesökarna verkar ha tagit filmen till sina hjärtan. Den ligger etta på biotoppen. Själv tycker jag den var jättetrevlig att se, med bra skådisar men en guldbagge kan nog inte Colin Nutley räkna med.

Önskar en fin vecka.
Kram Sylvia  

Följande inlägg
Lämna en kommentar

8 kommentarer

  1. Hejsan Sylvia!
    Visst har man dagar när det känns grått och trist och nu så här efter alla helgerna blir det lite avslaget. Igår satt vi också och såg en del sport efter middagen. Herrstafetten och sedan handbollen glimtvis.

    Nu sitter jag och gluttar på Guldbaggegalan, som inte engagerar mig så mycket. Dessutom är Petra Mede inte min förtjusning precis, men det var kul att Mona Malm fick en bagge, fast jag uppfattade inte vad hon fick den för. Hon är en strålande skådespelare tycker jag.

    Ha en fin fortsättning på kvällen!
    Kram Ingrid

    Svara
    • Pernilla August storslamm för ”Svinalängorna” uteblev. Härliga Mona Malm fick sin bagge för lång och trogen tjänst och för sina fantastiska roller genom åren. Jo, Petra Mede gillar jag och framförallt hennes förmåga att tala så klart och tydligt. Kramen Sylvia

      Svara
  2. Hej, Sylvia !
    Om Petra Mede tycker jag mycket, numera. Hon artikulerar mycket bra så jag hör vad hon säger, vilket är sällsynt i dagens läge, när de flesta ”sluddrar” fram något. Har börjat använda text-Tv p.g.a. slarvet….
    Och hennes kreationer…strålande de med😉 Men det är klart…med den getingmidjan så är det mesta snyggt. Älskade den första, såååå elegant med litet släp och i svart. Blusens volanger fick mig att tänka på en liten glasskulptur fr. Italien som jag tror heter ..hm..servetter eller liknande och den har de där mjuka fina kanterna som Petras kreationer.
    ( Så man kan få till det ibland när fantasin skenar…)
    Var väl på tiden att duktiga Mona Malm fick Hederspriset…inte en dag försent. Men så trist att hon verkade sjuk.
    Nåja, Änglagård fick ju pris då den tilltalade publiken men inte kritikerna, så då är väl allt som det ska va😉

    Handbollen i kväll mot Danmark slutade som väntat, men duktiga är de unga killarna som har framtiden för sig. Bra jobbat i alla fall. Fast domarna gillade jag inte som dömde bort flera av ”våra” mål…usch o fy på dom, norrmän, dessutom..😉

    Tack för besöket och jag önskar dig trevliga dagar på ditt ”jobb”. Hoppas att du även får tid över till ditt silversmide🙂

    Nattiskramar, Agneta

    Svara
    • Petra Mede tycker jag passar utmärkt bra som konferencier. Hon är så där lagom rolig, har humor och så är hon riktigt tjusig……men som ståuppkomiker gillar jag henne inte alls….kan bero på att jag inte förstår mig på den sortens humor.
      Handbollen, ja …Danmark var väl klart bättre. De norska domarna….. fy så dåligt att döma ut ”våra mål”. Gubben min mumlade hela tiden att han saknade målvakten Johan Sjöstrand. Vi kommer nog igen mot Frankrike.
      Jag har tagit Time out med silversmidet. Många av de gamla kompisarna börjar droppa av och jag har väl hållit på i över 10 år nu. Får se om jag fortsätter till hösten. Engagerar mig lite mer i IT-kaféet just nu. / Kramen

      Svara
      • Har aldrig sett/hört Petra Mede som ”stå upp:are”, enkom som programledarare vilket hon gör bra.
        Håller med din ”gubbe”😉 Men det vete katten om ett målvaktsbyte hade hjälpt.
        Hoppas att du ”kommer igen” med ditt vackra silversmide🙂
        Var sak har sin tid och nu är det IT för hela slanten, förstår jag. Kul det med förstår jag. men nu är det väl broddar på, antar jag.
        Kallt/isigt som attan har vi här i dag , -10…Brrr.
        Nattiskram, Agneta

  3. Hej Sylvia
    Guldbaggegalan den såg jag inte. Jag är egentligen ingen riktig TV-tittare så det är inte mycket jag ser på den apparaten.
    Det där med parkeringingsavgift med mobil det tycker jag är heltokigt fast jag inte bor i Stockholm. Som vanligt så blir det de äldre som blir lidande. Samma sak när det hänvisas på TV från tex aktuellt att de kan läsa vidare på Nyhetskanalen.se. Hur många äldre är det egentligen som har datorer i dag och kan läsa på Nyhetskanalen?

    Jag har också pulsvärmare som jag har på mina handleder ibland. Det är jätteskönt när jag har ont för då värmer det en aning.
    Ha det bra och många kramar till dig från Siv

    Svara
  4. elisabeth

     /  29 januari 2011

    hej sylvia !
    kikar in och läser i kapp lite. Jag har också sett änglagård, mycket för som du skriver det är många kända skådespelare och jag tycker de är så härliga kontraster ihop. Det är tur att kritikerna inte kan göra nåt åt hur vi biobesökare tycker, i detta fall som denna film, blir man nästan mer nostalgisk till just filmen. Som sagt, änglagård är för mig bland det bästa som hänt på bio. Tänker mig hur Kjell Bergkvist ska göra ÅsaNisse filmen, den måste jag gå och se för Åsa Nisse gick så mycket när jag var barn och morfar tittade på den……. ser tvn framför mig, ljudet och lite till, inget man då satt ner och titta speciellt på den, men minnena finns där….. Läser i dag i vår morgontidning att ny svensson svensson, i nöd och lust kommer på bio hösten 2011,
    Peter Dalle skulle vara fotbollsproffs, det blir ett biobesök då också, men inte därför🙂
    kram elisabeth

    Svara
    • Ja, jag satt och njöt filmen igenom. Tidningar och TV är fulla av elände så visst är det skönt att få dra på smilbanden en stund. Kram

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

