Tulpandagen

tulipan-11

Så börjar vi gå mot ljusare tider och idag är det tulpandagen. Var en sväng till blomsteraffären och köpte en liten bukett rosa med några vita kvistar. Gissa om det såldes tulpaner i alla dess färger. Ja vårkänslorna börjar infinna sig även om det är rena ram isbanan på trottoarerna.  Sandning är visst inte på modet längre här i stan. Broddar är  ett måste, för att ta sig fram. Lästa att de var slutsålda så gott som överallt.

Sonen med fru har det jättebra i Filippinerna. Fint väder med sol +30 grader och resan dit hade gått bra. Så jag kan känna mig lugn.

 

I går var min syster och jag  och såg  ”Svinalängorna”

Lena (Noomi Rapace) och Johan (Ola Rapace) lever ett myspysigt kärnfamiljsliv med radhus och två söta döttrar när Lena kontaktas av sin mamma från dödsbädden. Johan tvingar med Lena och familjen till sjukhuset i Skåne för att Lena ska kunna ta farväl av sin mamma som hon inte sett på flera år. I tillbakablickar får vi följa Lenas tragiska  uppväxt med sina finska, invandrade, alkoliserade föräldrar och tragedin som slet dem isär. En mörk, stark och känsloladdad film, som berör långt in i själen. Regi: Pernilla August efter Susanna Alakoskis bok.

Ikväll ska vi titta på “Stjärnorna på slottet och det är Ulf Brunnberg  som ska hålla i dagen. Ett litet småmysigt program på lördagskvällen.

Önskar en fin Tulpandag och en Trevlig helg!

Kram Sylvia

 

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Hej, Sylvia!

    Åhhhh..vilka ljuvliga tulpaner du köpt med lite ”vitt” i, som det ska va🙂 Jag fick en bukett som inte riktigt föll mig i smaken, men vad göra? Det blir alltid bättre när någon av tjejerna handlar😉 I dag är dom nästan utblommade, men det kommer väl fler tillfällen. Så har jag uppenbarligen tagit fel på datum för Tulpanens dag, men nu orkar jag inte ändra.

    Den där filmen verkar så tragisk så den kan jag säkert leva utan, förstår jag. Elände finns överallt i dagens läge som är akut med översvämningar och revolutioner så det räcker och blir över.

    Japp, det blir stjärnorna på slottet här med men NU börjar ju handbolls VM med Sverige i farten…håller tummarna och hoppas på det bästa🙂

    Gott att du fått nyheter fr. sonen och att allt är bra! Blir man lite lugnare😉 Som mamma är man väl alltid lite orolig, det hör till😉 Annars vore det ju förfärligt.
    Varmt och gott har dom det ju också🙂
    Vi har fått snö i mängder hela natten och snart ska regnet komma också och då blir det sörja i massor😦

    Ha det gott vännen!
    Kramen, Agneta

    Svara
    • Filmen har fått jättefina recensionen med bra skådespelare men jag hade lite svårt för den. Det blev liksom för mycket av allt elände. Både syrran och jag var riktigt skakade när filmen var slut./Kram

      Svara
  2. Hejsan Sylvia!

    Vilken vacker tulpanbukett du köpt, nu längtar man efter våren och de representerar verkligen den ljuvliga årstiden.

    Svinalängorna har jag läst och boken är jättebra, så jag ska nog försöka se filmen om den kommer hit till Klintehamn, annars blir det väl på DVD eller TV så småningom.

    Jag förstår att det är skönt att veta att ungdomarna har det bra, de behöver säkert inte frysa i alla fall.

    Vi ska också se på Stjärnorna på slottet, det ska bli spännande att se vad Ulf Brunnberg hittar på.

    Kram och ha en fin lördagskväll!/Ingrid

    Svara
    • Ofta kan boken vara bättre än filmen.För mig, som jag skrev till Agneta, blev den bara för mycket att se allt det tragiska och mörka som hon /Lena/ upplevt och förträngt. /Kram

      Svara
  3. Hej Sylvia!

    Så härligt med tulpanbuketten och jag har inte någon idag, får bli i veckan som kommer:-).

    Ja, broddar är ett måste nu också här i Göteborg och jag är så trött på att stappla omkring och tänka på varje steg man tar.

    Skönt att sonen och sonhustrun har det så gott i värmen och inte förutan att man längtar efter värme och sol:-).

    Har just sett Stjärnorna på slottet och det var så bra tycker jag iaf, denna gång är det bara positivt mellan deltagarna och det är härligt.

    Svinalängorna är en film jag måste se, har inte läst boken, men är lite kluven till filmen, men vill ändå se den.

    Ha en fortsatt fin Lördagskväll!
    Kramar
    Berit

    Svara
  4. Ja, det är skönt att vi går mot ljusare tider nu…
    och om ett par månader kan vi nog ana våren på riktigt…underbart
    tiden går ju så fort.
    Ja, tulpaner är så fina blommor
    Håller med om att det är jobbigt med all is på marken, och man får vara mycket försiktig så man inte ”drattar omkull” och gör sig illa
    Ha en fin fortsatt kväll och helg
    kram

    Svara
  5. Hej Sylwia!
    För mig är tulpaner att löfte om våren och jag brukar köpa en bukett varje fredag. Sitter nog i sen jag var ung och helgstädade på fredagar. Då måste det vara blommor på bordet hos oss.
    När pengarna tröt så plockade jag maskrosor och la bara blommorna i en stor fin glasskål. Det gör jag fortfarande.
    Jag älskar att läsa och Svinalängorna var en känsloladdad bok men det är fantastiskt vad människor kan ta sig igenom och gå vidare.
    Vilka fina kort du visade från husen i Vita bergen. Det var några år sedan vi var där men till sommaren blir det nog besök där. Efter en promenad där brukar vi åka upp till Fåfängan och fika. Utsikten är så fin därifrån.
    Tack för vänliga ord i min blogg du ska veta att jag uppskattar det.
    Ha nu en bra vecka.
    Kram
    Love.

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

