Se upp för istappar….

istapp2_1366102b

Nu vågar man sig snart inte ut på gatorna. Trottoarerna är moddiga och fara för istappar och snöras från taken mest överallt. Istappar flyger som projektiler runt om i Stockholms. 130 larmsamtal om farliga istappar kom in igår till larmcentralen.

Fastighetsägarna ska enligt lag skotta på taken. Men ofta markeras det bara med några bräder, ibland en varningsskylt. Det blir att ta sig ut i gatan bland bilarna och det är ju också förenat med livsfara. 
. En 57-årig man slogs medvetslös av en fallande isklump i Stockholm i går och  förlorade medvetandet, men klarade sig som tur var utan allvarliga skador och fick lämna sjukhuset under eftermiddagen. Nu utfärdar SMHI varningar med mera snö och kraftiga vindar i hela landet.

Pratade med grannarna på ön. De har verkligen blivit insnöade. Isen är så porös och dålig i år så de har haft svårt att ta sig över men just nu  går det bra att åka skoter till fastlandet. Det gäller att proviantera ordentligt av det mesta.
Igår var vi en sväng till dottern på middag. Vi åkte hem tidigt så vi kunde se Eva Rydbergs “Gröna hissen” Hon är ju en enastående person och gjorde rollen helt perfekt men jag tycker nog att föreställningen isig  blev lite enahanda och tjatig till slut.
Nu ska jag förkovra mig en stund i nyårsboken jag fick. 
Ha en fin Trettondag. /Kram Sylvia

8 thoughts on “Se upp för istappar….

  1. Hej, Sylvia!

    Ack ja, detta väder ställer då till det för många. Men varför inte hålla sig inomhus? Många ger sig ut helt i onödan har det visat sig. Jag, som bor i första vån. ser hur grannar, modell ”äldre”, är ute på sin vanliga motionsrunda, utan både broddar och stavar. Mindre smart!

    Nu har vi inte en millimeter kvar på sjukhusen, överfullt överallt och korridorerna får duga..usch o fy.

    Jag satt i lugn o ro i soffan och tittade på TV i går när jag hörde ett brak utan dess like och jodå, det var snö i mängder som rasade ner fr. taket på mitt balkongräcke och vidare ner på den lilla gångvägen här ute på innergården. Livsfarligt att gå på den!

    Gott att vara inomhus men ser just nu hur grannarna mitt emot ”skottar fram” sina bilar för att försöka ta sig ut. Det är ett evigt backande med bilarna hit o dit för att undvika snövallarna och komma ut på gatan som bara är plogad för en bil. Ett möte är bara till att glömma, om man inte vill fastna i en vall.

    Även här ställer dom ut plank mot husväggarna som varning för snö/isras fr. taken, så då måste folk gå mitt i gatan…mindre bra.

    Att bo på en liten ö i tider som dessa verkar inte så muntert, gäller att ha framförhållning med konserver i mängder. Gott att du kan ringa och kolla om ditt smultronställe står kvar 😉

    Här har vi tyvärr haft en del bränder i småhus m.m.Och hör på radion just nu att det brinner igen i ett företag…usch.
    Är det kortslutning eller varför brinner det nu mitt i vintern?

    Jag tittade på Emma av Jane Austin, näst sista avsnittet och såg därmed sista akten av Gröna hissen och det var en ”lagom dos”. Eva Rydberg är otroligt rörlig och pigg med tanke på att hon inte är purung längre. En mångsidig och otroligt duktig kvinna!

    Men i dag väntar en överraskning i form av ”Flicka med pärlörhänge” på TV4+ 17.55. Om den boken har jag skrivit på min hemsida och jag hittade den hos Ingrid fr. början. Ska verkligen bli riktigt kul att se 🙂

    Nu ska jag försöka få i mig lite föda men vet inte vad det blir. Är ordentlig saltsugen efter julens sockerintag, så en macka med ägg och ansjovis,skulle nog sitta fint 🙂

    Ha det så gott!
    Kramen, Agneta

  2. Hejsan Sylvia!

    Tur att man inte bor i storstad nu med alla istappar, alla modd och all snö. Här skottar maken av taken och tar ner istappar vid kökstrappan så att vi inte ska få dem på oss. Idag är det ett riktigt busväder, så i morgon har nog full upp med plogning och skottning igen.

    Vi såg också Gröna Hissen igår kväll och jag håller med dig om att den var rolig, men lite långrandig ibland. De kunde gärna ha fått korta ner de där fyllescenerna lite.

    Ha en fin fortsättning på kvällen!
    Kram Ingrid

  3. Ja, nog blev det vinter alltid denna gång…och ganska tillräckligt…
    här i Stockholm har också kommit en hel del snö idag och inget roligt väder
    får se hur det är ute imorgon när jag ska ut.
    Ja, det är otäckt med snö och is som faller från taken nu och som kan ställa till med ordentliga skador
    Ha en fin fortsatt Trettondagshelg
    kram

  4. God fortsättning på det nya året, hoppas helgerna varit fina och att du inte halkat omkull. Jag är ju lycklig broddare men visst föll jag ändå, fast jag skyller på en knöl i istäcket.
    Må så gott och ha en fin helg.
    Kram,
    Annette

    • Ja, broddar är ett måste i denna vinter om man ska våga sig ut men så är det ju sikten uppåt som också måste kollas….Det gäller att inte ha anlag för svindel:-) Kramen

  5. Hej igen, Sylvia!
    Nu förstår jag bättre! Såg nämligen en del av reprisen av gröna hissen i dag men blev hjärtligt trött på att se hur två mogna människor blev fulla och publiken tyckte det var roligt! Jag fann inget roligt alls i varken replikerna eller superiet. Seeegt som ett tuggummi, så jag stängde av.
    Kramen

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

