Shoppat några julklappar

Vi var en sväng för att titta på Julmarknaden på Stortorget på eftermiddagen. Kallt var det som attan –10 grader och en rå, fuktigt luft. Det brukar var fullt med folk här men idag var det inte många besökare runt stånden.  Tänk, här har det varit julmarknad redan på 1800-talet. 

Vi stannade inte så länge utan gick vidare för att handla några julklappar till ungarna och turligt nog hittade vi vad vi sökte. Nu hade det redan börjat  mörkna ute. Vi hade tänkt promenera hem, men ångrade oss och tog T-banan till söder. Hade kameran med men det blev inte många bilder tagna med stelfrusna fingrar. Vilken vinter vi fått i år. Nu undrar man lite smått om kylan ska hålla i sig till julen?

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Julmarknad med anor från Gustav Vasa!

Bilden föreställer en målning från 1861 föreställande Stortorgets julmarknad
Copyright: Kungl Husgerådskammaren, Kungl Slottet i SthlmFoto: Håkan Lind

Julmarknaden på Stortorget i Gamla Stan har mycket gamla traditioner. Torget var redan i stadens begynnelse medelpunkt för handeln. Det var endast där köpmännen fick bjuda ut sina varor.

Gustav Vasa ville dock ha kontroll över handeln och drev bort de utländska köpmännen. Kungen bestämde att endast svenska varor fick saluföras på stadens stora torg. Från den tiden har marknaden i stort behållit sin prägel.

Under slutet av 1800-talet kom allt fler utlandstillverkade varor, s.k. småkrams, att säljas på torget. Det hängde också samman med att flera hantverksyrken dog ut vid denna tid. Dåtidens krimskrams blev allt för dominerande och med det minskade intresset för julmarknaden. Bidragande till det minskande intresset var de nya varuhusen på malmarna. Det hjälpte inte att kung Oscar II liksom sin far hedrade marknaden med ett besök varje år. Marknaden stängdes 1907.

1914 bildades Stockholms-Gillet. År 1915 tyckte dess förste ålderman Richard Gustavsson att det var dags att återuppliva traditionerna. Sedan dess är marknaden  återkommande varje jul och  intresset har ökar år från år.

Ha det varmt och gott i stugan.

Kram Sylvia.

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Hejsan Sylvia!

    Vi köper inte så många julklappar men några blir det i alla fall och jag är en sån där ostrukturerad person som störtar ut i sista minuten för att handla.

    Nu börjar kylan ge sig lite här, för just nu är det bara -6 grader.

    Kram Ingrid

    Svara
  2. Hejsan hittade Dig hos Ingrid L.

    Såg det var från Stockholm, där är jag född och bor inte så långt därifrån, i Södertälje.
    Kunde inte låta bli att gå in och titta.

    Svara
  3. Hej, Sylvia!
    Tack snälla, för visiten hos mig🙂

    Men åh så fin header du har🙂
    Fattar inte var du hittar alla ”godbitar”, liksom tomten som skriver ett brev bredvid den så kära gamla röda trästaken i klotform. Sådana hade vi hemma som barn, men nu är dom borta, tyvärr.

    Det är riktigt intressant att läsa all information du lagt ut om julmarkanaden🙂
    Det gamla fotot fr. 1861 är urläckert! Jag måste medge att jag älskar dessa vackra långa kläder, trots att dom är lite opraktiska. Men visst är det lite speciellt? Varmt var det säkert också med hellångt.
    Kanske dags att börja införa det igen? För visst drar det kallt om benen och långbyxor älskar jag,men icke alls lika snyggt!
    Tror jag är född i helt fel århundrade😉 Gillar mycket av det gamla.

    Tänk ändå hur det var när Sveriges konung hade makten! Vilka idéer Gustav Vasa hade, på både gott och ont.
    Hörde att han aldrig åkt skidor, varken mellan Sälen-Mora eller annorstädes. Ack jag, historien skrivs om utan paus.

    Men att flera svenska hantverksyrken ”dog ut” redan i slutet på 1800-talet är ju hemskt. I dag är det som tur är populärt igen, men attan så svårt att hitta, för att inte tala om priserna.
    Tur att julmarknaden kom tillbaka igen och att den finns bevarad än i dag. Ännu roligare blir det att besöka samt uppskatta den om man känner till bakgrunden, som du beskriver här.

    Men oj då, klockan tickar på och jag som gillar att kika på ”Damerna på Östermalm” på TV4+ NU…för några minuter sedan😉 Drömmer mig bort här i historien…

    Ha det så bra!
    Kramen, Agneta

    Svara
  4. Tack för goa kommentarer Agneta!

    Mina tubes får jag från denna grupp/ se länken nedan/ jag är med i på Yahoo. Man behöver inte göra något annan som medlem än hämta bilder och tubes när man vill. Har en mailbox på yahoo för det kommer många mail. För det mesta står jag på No Mail. Öppnar upp ibland när jag är sugen på nya bilder för att göra något i PSP. Har varit medlem sedan tiden jag var med i PSPgrupper på nätet. Ojjj detta svar blev visst lite surrigt och huggarn så långt.
    Kramen

    http://tech.groups.yahoo.com/group/Cute-Tubes-4-U/

    Svara
    • Tack snälla vännen för ditt tips🙂

      Vadå långt? Vad är inte min kommentar då😉

      Men det fanns så mycket otroligt intressant att kommentera och det är väl det som är meningen, antar jag?
      Tubes och PSP har jag ”glömt” då digitalkameran blev aktuell🙂
      Gillar ”hantverk”…
      Trevlig helg!
      Kramen, Agneta

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

