Första advent

olle2_1339165l

 

 

 

 

 

Varning för Olle!…. kunde man läsa idag i Aftonbladet. 34,5 procent  Olle Hedberg hyllades av juryn efter sina framträdanden i går. Nöjesbladets läsare var inte sena att stämma upp i hyllningskören. I omröstningen på aftonbladet.se var gotlänningen bara 0,9 procent efter den stora favoriten Jay

Jag gillar hans röst och tycker han verkar vara en jättefin kille och håller tummarna att han kommer med till finalen.

Idag har jag plocka fram adventsljusstaken börjat pynta lite smått och bakat bullar. Så fick jag se Ingrids recept på saffranskaka som jag var tvungen att  prova. Nu har vi fikat och saffranskakan var himmelskt god. Tack Ingrid!

IMGP0409

Sonen ringde och undrade om vi skulle ändra på jul-traditionen  och fira julafton hemma hos dem i år. Vi har firat jul hos oss så länge han kan minnas.  Magnus och Letie tycker vi ska ta det lite lugnare nu, när vi börjar bli lite till åren, som han sa. Vi nappar på det och tycker det är ett bra förslag och det ska bli jätteroligt att gå bort och sätta sig vid dukat bord, hm hm Blinkar.  Jag ska ta med en Jansson, Revbensspjäll och Inlagd sill.
Vintervädret håller i sig och ganska så  kallt är det –7 grader.  Ännu har det inte fallit så mycket snö här men kraftigt snöfall är det neråt Skåne, hörde jag på radion.

Önskar en riktigt fin Adventshelg.

Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Hejsan Sylvia!

    Så roligt att saffranskakan blev bra, vi gillar den verkligen och gör den alltid till första advent. Och så roligt att du också gillar Olle. Jag tror att det kommer att bli final mellan Olle och Jay, en final som nog Jay kommer att vinna, för han sjunger nog bäst i alla fall. Men Olle är så charmig och jag tror att han är mer än nöjd med att komma tvåa, för så ödmjuk är han nog.

    Har har vi just konstaterat att det bara är -1 grad och det är skönt att det inte är så kallt längre.

    Ha en riktigt fin helg!
    Kram Ingrid

    Svara
  2. Hej, Sylvia!

    Sitter här i sena natten och ”äter” med ögnen, dina goda bakverk! Tack för det och kaffet smakade också förträffligt bra, fr. den nya fina burken😉

    Vackert gjorda är dom, riktiga små konstverk och att sila över mjölet så att det bir sådär perfekt…en fröjd för ögat🙂

    Saffran tillhör inte mina favoriter, men en liten liten dutt, så att man liksom bara anar smaken och funderar över vad det är, brukar vara ok.

    Låter väl som en god idé att få sätta sig vid dukat bord på juaftonen, lite bekvämt ska det väl va😉 Fast det är ju det där med att man ska hem…hitta taxi eller hur det nu blir. Men ombyte förnöjer!
    Helt sysslolös blir du uppenbarligen inte i alla fall då du ska ha med dig dina specialiteter, kan jag tänka mig att det är😉

    Om vädret är inte mycket att säga mer än än ”Katastrof” lite här o där med otroligt många olyckor och annat elände med sjuka människor som tvingats sitt i en buss en hel dag, utan mat, vatten eller mediciner…usch o fy, så hemskt.

    Nu vännen, sovdags…
    Kram på dig och tack för besöket🙂
    /Agneta

    Svara
  3. P.S.
    Vadå sila över mjölet…florsocker ska det väl va, såklart😉 Brukade jag alltid sila fint över sockerkakan, på den tiden jag bakade stup i kvarten:-)
    Sorry, tryckfelsnisse som varit framme, IGEN! En efterhängsen typ hos flera av oss😉
    Vad fick jag mjöl ifrån, kan man undra🙂
    Kram på dig vännen!
    /Agneta

    Svara
    • Vitt som vitt men klart godare med florsocker….den där tryckfelsnisse har en förmåga att trassla till det för oss Ibland….jag känner till den där typen mycket väl🙂
      Kallt som attan har vi här….. hur ska det här sluta. Broddarna jag köpte förra året kommer väl till pass nu. Ha det gott vännen!
      Kramen

      Svara
  4. Hej Sylvia!

    Så god den låter saffranskakan, måste nog prova den, får besöka Ingrid och ta receptet.

    Jag och dotter Gunilla samt barnbarnen Emelie och Sandra hade härliga dagar i Stockholm från Torsdag till Lördag med shopping och Julmarknaden i Gamla Stan. Vi åt också så gott på två olika restauranger i Gamla Stan. Lite kallt var det, men vi hade på oss bra, så det var ingen fara. Vi låg på Continental Hotel och det var väldigt bra med gångavstånd till allt. Jag har inte skrattat så mycket på länge, dotter Gunilla är en mästare på att få mig till det och barnbarnen var inte sena att haka på:-)).

    Önskar att jag hade haft stegräknaren på mig, det det säkert rekord tror jag:-)).

    Låter som din jul kommer att bli underbar, vi väntar lite på samma förslag från våra barn, kommer säkert framöver:-).

    Ha det så gott!
    Kramar
    Berit

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

