Grått och trist…..

VMan-P830231_162x92Dåligt att tv4 låter  Jay Smith få fortsätta delta i programmet Idol. En person som använder droger kan väl knappast kallas för idol. Är det verkligen det här barn och ungdomar skall se upp till?

Tydligen är pengar, tittarsiffror och kanalens egna intressen viktigare än deltagarens hälsa. Att han får fortsätta i ett program som har namnet Idol är helt fel. Han behöver hjälp och inget annat!

Annars har helgen varit grå och trist. Ingvar var en sväng tidigt i morse till Sickla stormarknad för att proviantera en lång lista matvaror. Vill passa på när det är 5% att handla ordentligt, nu när julen snart står för dörren.

Det var väl inte så mycket nytt på föreläsningen om “Säkerhet och data” i fredags men ändå trevligt på träffarna, som ordnas genom SeniorNet för en billig penning.  En guldtia i inträde och en guldtia för kaffet.

 
iStock_000005312856XSmall
Vad man bör tänka på: Uppdaterat virusprogram, använda Windows Update. Installera aldrig program från Internet utan lägg det på skrivbordet och kör igenom med virusprogrammet innan installation.

Så här mejlar du säkrare med Hotmail

Microsoft har precis lanserat möjligheten att använda kryptering med Hotmail när du använder webbläsaren för att läsa din Hotmail. De flesta Hotmailanvändare använder just webbmail för att läsa och skriva mail så det här är extra viktigt!

Önskar en skön söndag.

Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

8 kommentarer

  1. Hejsan Sylvia!

    Här är också grått och trist idag och det har regnat i stort sett hela dagen.
    När det gäller Jay har jag precis samma åsikter som du, men det är många som tycker att det är ok att ha en idol som är narkotikamissbrukare vilket verkligen förvånar. Men vi gör tydligen olika bedömningar och har olika värderingar. Man hänvisar till att han är värd en andra chans – vadå andra chans?? Vad jag har förstått så har han fått många chanser som han försuttit.

    ”Installera aldrig program från Internet utan lägg det på skrivbordet och kör igenom med virusprogrammet innan installation.” Tack för ett himla bra tips! Så har jag inte tänkt på att man ska göra.

    Kram Ingrid

    Svara
  2. Hej, Sylvia!

    Tack för att du delar med dig av tipsen🙂

    Nu har jag läst igenom dina tips och det är nog inte något jag kan göra, ser jag. Telia uppdaterar antivirusprogram och söker igenom alla filer/mappar varje gång jag surfar och om jag laddar ner något program så lägger jag det alltid i en mapp, så då blir ju även det undersökt. Låter det ligga där ett tag innan jag öppnar samt installerar. Händer inte så ofta att jag hämtar hem något, faktiskt.

    Medges skall att jag varken hinner/orkar lära allt nytt som kommer utan paus. Nu är Explorer 9 på gång med en betaversion…det tar vist aldrig slut.

    Jag vill gärna besöka mina vänners hemsidor/bloggar, använda banken samt lite annat och tycker det går åt för mycket tid med dessa eviga uppdateringar som inte alltid är nödvändiga och många förstår jag mig inte ens på.

    I dag skulle jag ha tvättstugan samt s.k. städning, men dom hade glömt bort mig, återigen….:-(
    Hade jag ju kunnat sova ut, i stället för att samla ihop juldukar m.m. och sortera tvätt…! Till råga på allt elände så fick jag mig en liten ”känga” när jag ringde SDF för att fråga vilken tid dom skulle komma!! Damen ansåg att jag själv kunde påtalat för den som handlar varje vecka, vilken dag dom satt upp ny tid, förra gången dom var här, för 3 veckor sedan! SUCK!

    Snart gör jag ett ”vattentätt” arbets schema ( som vi hade på jobbet för 35 år sedan ) och sänder en rejäl räkning till SDF för utfört arbete😉

    I dag hade dom ändå inte kunnat komma för: ”vi har för mycket att göra”…! Låter som det var medvetet!
    Men jag då? Är inte jag också kund? Fullt och smärtsamt betalande, dessutom, då dom sänkt existensminimum med över 500:-/mån.

    Efter någon timme kom en kille förbi och satte upp en ny tid, först i nästa vecka!! Blir väl till att lägga tillbaka allt igen.
    Fram med stora kastrullen och sätta på spisen och börja handtvätta lite juldukar…!

    Du får mer än gärna radera mitt gnäll, Sylvia! Det hör ju inte till ditt inlägg riktigt😉

    Om Idol kan jag inte gnälla då jag ej ser programmet.
    Kvällspressen tar jag inte på för stort allvar!
    Däremot tycker allt att en o annan ”vuxen” verkar ganska så ”påverkad” framåt middagen i ”Så mycket bättre”! Det äts och sups utan paus i en hel vecka, vilket vi betalar för. Dessutom hörde jag Di Leva sjunga Berghagen på radion idag, så visst är hela programmets idé att tjäna pengar?
    Inget nytt under solen!

    Kramen, Agneta

    Svara
  3. Tycker också det tar mycket tid att hålla sig uppdaterad om allt nytt i IT-världen. Hela tiden skrivs det om nya säkerhetshål som måste täppas till för hackers och trojaner och gud vet vad. Har så gott som slutat ladda hem något från nätet utan det jag har får duga. Var ju inte länge sedan jag laddade hem Explorer 8 och nu är 9:an redan på gång.
    Rena nojjan verkar det vara inom hemtjänsten. Finns inget värre, när man är inställd på att något ska ordnas och så kommer de inte. Detta ska man betala dyrt för. Tyder på dålig organisation. Usch och fy!
    Det är inget gnäll, Agneta. Du skriver om det som händer och som vi alla mer eller mindre råkar kan ut för. Tyvärr kommer väl Sveriges välfärd snart helt rasa samman.
    Kramen Sylvia

    Svara
    • Men du är väl gullig du vännen som orkar läsa om mitt ”gnäll”.
      Just nu har jag upptäckt skönsången här
      på din blogg🙂
      Härligt med örongodis när man läser inlägg! Kanonbra gjort🙂
      Du är riktigt duktig du, rena ”datanörden” snart😉
      Har inte sett detta föra gången, men jag kanske inte har scrollat så långt ner på sidan senast jag var här…eller har jag ?

      Ja du, utför med Sverige lär det snart gå om det ska slösas som nu! Borg är på spenderhumör med våra skattepengar…gillar jag inte alls. Sänka skatter ännu mera, låna ut pengar till Irland…bankerna höjer snart räntan o.s.v.

      Tur att man inte längre är ung, inte äger varken bil, villa eller bostadsrätt eller har skulder!

      Priset på Arlas mjölk gick upp rejält förra onsdagen,på Arlas goa 3dl, med bra förpackning och som har dubbel så lång hållbarhet som 1-liters, av någon anledning.

      Bra när man bara ska ha till kaffet, slipper jag hälla ut en 1/2 liter varje vecka, för vem har tid att kolla datum på alla varor som köps? Tomten?

      Får se hur kvittot ser ut i morgon/ i dag.
      Usch! Det är ICA Maxi, som höjer priset på några varor varje vecka sedan en tid tillbaka😦

      Nattiskramar, Agneta

      Svara
  4. Hej Sylvia.
    Åh, IE9 har jag testat betaversionen av, tog bort den raskt, det är nog bättre, eller bäst, att vänta tills den skarpa versionen kommer.
    Men visst är det kul att testa lite nytt, även om jag numera är lite mer avvaktande inför det nya.

    Hoppas du mår gott i vintervädret, det är så vackert här och vi ska strax ut på en stärkande, halkig promenad.
    Kram,
    Annette

    Svara
    • Tror som du …bättre att avvakta med IE 9 tills de får testa den ett tag. Vintern har kommit för att stanna…. mysigt🙂
      Kram.

      Svara
  5. Hejsan Sylvia!

    Tack för dina kommentarer hos mig och lycka till med saffranskakan!

    Ha en riktigt fin första advent!
    Kram Ingrid

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

